Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Wspieranie wsparcia belfrów

Jarosław Kordziński, 22 Lipiec 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Wakacje to dobry czas na przemyślenie priorytetów. Od kilku lat jednym z moich głównych celów jest pomoc w organizacji pracy szkoły jako organizacji uczącej się. Uczestniczyłem w dwóch projektach programujących nowe rozwiązania w systemie wspomagania rozwoju szkół. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy setki godzin spędziłem pracując z osobami, które w sposób kompleksowy mogłyby skutecznie wspomagać rozwój szkoły od środka. Na początku drugiej połowy lipca odwiedziłem szkołę ponadgimnazjalną, z którą jestem związany w ramach innego projektu i miałem okazję porozmawiać z dyrektor tej szkoły, która poszerzyła krąg moich priorytetów w obszarze pracy na rzecz pozytywnej zmiany w placówkach oświatowych. -->

Szkoła, którą odwiedziłem w ramach innego z projektów, pracowała nad kształtowaniem kompetencji kluczowych kilkudziesięciu uczniów pracujących przez trzy lata w pięciu dziewięcioosobowych zespołach. Zespoły prowadzone były przez nauczycieli różnych przedmiotów, którzy umówili się, że zrealizują wspólne dzieło jakim miał być tzw. „inteligentny ogród” – nowa przestrzeń zagospodarowująca niemal kompletnie zabetonowany wewnętrzny dziedziniec szkoły. Moja pierwsza wizyta wiązała się z wycieczką na rumowisko, po którym oprowadzała mnie szkolna koordynatorka projektu, która z entuzjazmem w głosie opowiadała mi, jakim zmianom to gruzowisko ulegnie w kolejnych miesiącach ich pracy. Ostatnią rozmowę prowadziliśmy siedząc na estetycznych ławeczkach ustawionych dookoła  jednego z wielu stołów atrakcyjnie wkomponowanych w alejki i klomby pełne rozwijających się roślin. Udało się.

Rozmowa dotyczyła wpływu projektu na rozwój szkoły. Pani dyrektor wypowiedziała szereg pozytywnych opinii. Jednak na pytanie, co jeszcze można by zrobić, realizując kolejny projekt dla szkoły, powiedziała, żeby przede wszystkim zadbać o nauczycieli. Zwróciła uwagę na to, że sukces jaki odniosła szkoła jest ewidentną zasługą związanych z projektem nauczycieli. Dodała, że tego, czego najbardziej żałuje, to fakt, że realizując tak dużo działań mających zmienić system, pomija się jakąś część nauczycieli, którzy mogą, chcą i z reguły bez żadnego dodatkowego wsparcia realizują wiele autorskich rozwiązań powodujących, że szkoła staje się bardziej efektywna i atrakcyjna.

Od dłuższego czasu obserwuję w internecie aktywność grupy nauczycieli, którzy występują pod wspólną nazwą „superbelfrów RP” czasami nazywając się też „eduzmieniacze”. Niemal codziennie spotykam się z nauczycielami, dla których praca z uczniami jest autentyczną życiodajną przygodą. Nie podziwiam ich. Cieszę się, że chcą i potrafią robić to, na co się zdecydowali zostając nauczycielami. Wielu z nich spotykam podczas rozmaitych projektów jako osoby, które pracują z innymi nauczycielami. To są naprawdę fajni ludzie.

Od dłuższego czasu pracuję nad zmianą polskiej szkoły. Widzę jak dużo pracy i środków przeznacza się na to, by była lepiej dostosowana do świata, w którym żyjemy. Zastanawiam się, czy nie byłoby warto pomyśleć o tych nauczycielach, którzy już są gotowi. Choćby tworząc sieć, która pozwoliłaby im komunikować się ze sobą, a być może również współpracować (nawiasem mówić już jest wiele takich sieci). Oferując zainteresowanym możliwość bezpośredniego kontaktu, uczestnictwa w atrakcyjnych spotkaniach, podejmowania wspólnych działań. Wreszcie dać im szansę formalnego zaistnienia w swoich środowiskach. Warto pracować nad zmianą szkoły. Niemniej warto by również popracować na rzecz tych nauczycieli, którzy nie potrzebują zmiany, którym wystarczy umożliwić pozytywne działania.


 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

Piotr Bińczak, 23 Lipiec 13 19:48

A może dość istotnym czynnikiem "chcenia" byłaby większa decentralizacja decyzyjna oraz autonomia nauczycielska, którzy poza przekazywaniem informacji powinni znowu zając się aspektami wychowawczymi zamieniając się bardziej w przewodników, których młodzież obecnie bardzo potrzebuje? Może wtedy ludzie by się bardziej przykładali do swojej pracy. Pomysłów jest mnóstwo, ale nie wszystkie wchodzące w życie faktycznie coś usprawniają...

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej