Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Uczeń w świecie e-podręczników

Roman Lorens, 22 Styczeń 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W ramach projektu „e-podręcznik – przyszłość szkoły zaczyna się dziś…” ewaluacji poddano nie tylko nauczycieli i dyrektorów, ale również uczniów.

I jest to niezwykle istotne, bowiem po raz pierwszy możemy poznać zdanie końcowego użytkownika e-podręcznika. Zdanie jest tym bardziej cenne, że do tej pory uczniowie byli całkowicie pomijani we wszelkiego rodzaju badaniach ankietowych.

Zdaniem uczniów...

Dzięki ewaluacji projektu „e-podręcznik – przyszłość szkoły zaczyna się dziś…” wiemy, że e-podręcznik jest dla większości uczniów narzędziem innowacyjnym, łatwym w obsłudze, szybko przyswajalnym. Zdecydowana większość uczniów w trakcie wywiadów podkreślała mocne strony e-podręcznika, do których zaliczyć należy niewątpliwie ciekawe animacje oraz intuicyjność w obsłudze.

Wyniki przeprowadzonych wywiadów grupowych z uczniami wskazują, że dla wielu uczniów zastosowany e-podręcznik należy uznać za bardzo atrakcyjną alternatywę nauczania matematyki. Z wielu wypowiedzi daje się zauważyć, że atrakcyjność e-podręcznika związana jest z kilkoma głównymi kwestiami. Po pierwsze można mówić o funkcjonalności e-podręcznika. Jednak możliwe byłoby jej zwiększenie, gdyby można było oddzielić e-podręcznik od tradycyjnej metody nauczania. W opinii badanych uczniów pilotaż e-podręcznika do nauki matematyki byłby jeszcze pozytywniej odebrany, gdyby udało się całkowicie zrezygnować z książek do matematyki, a nauka opierałaby się przede wszystkim na używaniu komputerów, najlepiej tabletów.

Według 65% uczniów i uczennic (60% dziewcząt i 73% chłopców) lekcje matematyki z e-podręcznikiem były dla nich atrakcyjne:
 
 
 
 

Atrakcyjny e-podręcznik 

Zgodnie z wynikami przeprowadzonego badania ewaluacji końcowej 85% uczniów i uczennic (81% dziewcząt i 90% chłopców) oceniło, że w ciągu ostatniego roku dzięki uatrakcyjnieniu zajęć z e-podręcznikiem i nowoczesnymi TIK (np. tablica interaktywna) zwiększyło się ich zainteresowanie matematyką i przedmiotami ścisłymi, przy czym 65% uczniów i uczennic zadeklarowało, że ich zainteresowanie zwiększyło się co najmniej w umiarkowanym stopniu.

81% uczniów i uczennic (74% dziewcząt i 90% chłopców) oceniło, że nauka z e-podręcznikiem sprawiła, że bardziej polubili matematykę i przedmioty ścisłe, przy czym 62% uczniów i uczennic zadeklarowało, że polubili je co najmniej w umiarkowanym stopniu.

90% uczniów i uczennic (86% dziewcząt i 95% chłopców) oceniło, że e-podręcznik sprawił, że uczenie się matematyki stało się ciekawsze, przy czym 72% uczniów i uczennic zadeklarowało, że stało się ciekawsze co najmniej w umiarkowanym stopniu. 85% uczniów i uczennic (81% dziewcząt i 90% chłopców) oceniło, że e-podręcznik uzmysłowił im, że nauka przedmiotów ścisłych może być interesująca, przy czym 64% uczniów i uczennic zadeklarowało, że uzmysłowił im co najmniej w umiarkowanym stopniu:
 
 
 
 

Czas podsumowań

85% z nich zadeklarowało wzrost zainteresowania matematyką i przedmiotami ścisłymi poprzez uatrakcyjnienie zajęć, a także ponad 80% uczniów i uczennic zadeklarowało, że nauczanie matematyki z wykorzystaniem metod TIK ułatwia przyswajanie wiedzy i zrozumienie dotąd trudnych zagadnień matematycznych.

Zdecydowana większość uczniów i uczennic oceniła, że zajęcia z e-podręcznikiem są atrakcyjne. Należy natomiast zaznaczyć, że większy odsetek chłopców niż dziewcząt oceniał pozytywnie różne aspekty atrakcyjności zajęć z e-podręcznikiem, wśród większego odsetka chłopców wzrosło zainteresowanie matematyką i przedmiotami ścisłymi i większy odsetek z nich zadeklarował, że nauczanie matematyki z wykorzystaniem metod TIK ułatwia przyswajanie wiedzy i zrozumienie dotąd trudnych zagadnień matematycznych. Średnio różnica między chłopcami i dziewczętami w tym zakresie wynosiła około 10%. Wyniki te sugerują, że chłopcy są lepiej przysposobieni do pozytywnego odbioru nowoczesnych TIK w nauczaniu i w ich przypadku narzędzia te częściej ułatwiają naukę i powodują szybsze zmiany nastawienia do przedmiotu.
 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej