Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Techniki Dobrej Edukacji

Katarzyna Hall, 06 Wrzesień 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Jaka powinna być dobra edukacja? Dostosowana do potrzeb, możliwości, odkrywająca talenty, rozbudzająca zamiłowania, podsycająca kreatywność, dająca wewnętrzną motywację, wychowująca do odpowiedzialnego korzystania z wolności, ucząca współpracy, biorąca pod uwagę indywidualne różnice. Aby mogła być zewnętrznie postrzegana jako dobra, musi też dawać drożność do "zwykłego" systemu, uczyć tego wszystkiego, co prawem wymagane.
 

Stowarzyszenie Dobra Edukacja powstało, bo najpierw była potrzeba zorganizowania dobrej edukacji dla niepełnosprawnego syna państwa Staniszewskich, mądrych profesjonalistów od edukacji, kilka lat temu jeszcze mieszkających w Gdańsku, a obecnie w Warszawie. Ich potrzeba pchnęła dwa lata temu cały spory naukowy zespół osób z tych dwóch miast do pracy. Wypracowana koncepcja jest od roku realizowana w Akademiach Dobrej Edukacji wpisanych do rejestrów szkół niepublicznych w Warszawie i w Gdańsku, wobec prawa będacych szkołami pomagającymi organizować edukację domową.
 
 
Techniki Dobrej Edukacji
Beata i Jacek Staniszewscy - inicjatorzy powstania Programu Dobrej Edukacji na konferencji Techniki Dobrej Edukacji.
/ więcej zdjęć z konferencji: https://www.facebook.com/DobraEdukacja
 

Akademie Dobrej Edukacji tworzone przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja uczą inaczej niż w tradycyjnie zorganizowanych szkołach, prowadzą edukację w imieniu i z upoważnienia rodziców, którzy formalnie wnioskują o nauczanie domowe. Uczniowie wspólnie z nauczycielami oraz psychologami planują pracę, określają cele, dostosowują program. Mają dużo większy wpływ na proces uczenia się, dużo więcej wolności i samodzielności.
 
 
Techniki Dobrej Edukacji
Prof. Michał Federowicz i prof.  Jolanta Choińska-Mika z Instytutu Badań Edukacyjnych
rozpoczynają pierwszą sesję plenarną na konferencji Techniki Dobrej Edukacji
 

Inspiracją była na początku między innymi metoda Marii Montessori, stworzona kiedyś dla uczniów z niepełnosprawnościami, potem okazująca swoją skuteczność również wobec wszystkich innych dzieci, a także metoda, uczącej się u niej Heleny Parkhurst, zwana planem daltońskim. Obie metody były tworzone ponad 100 lat temu. Wychowawczo inspiruje autorów koncepcji duch edukacji demokratycznej - również już prawie stuletni. Szacunek i zaufanie, wolność i odpowiedzialność, współpraca, to wartości przyświecające zarówno zwolennikom szkół demokratycznych, jak i metodzie Heleny Parkhurst. Nasunęło się pytanie, co by było, gdyby Montessori czy Parkhurst żyły w trochę innych czasach, miały na przykład internet?
 
Nie jest to po prostu w czystej formie edukacja domowa, w której wiodącą rolę w inspirowaniu swojego dziecka do uczenia się mają rodzice, ani klasyczna edukacja demokratyczna, w której z kolei w centrum uwagi jest uczeń i jego dojrzewanie do chęci uczenia się, która także może być organizowana dzięki furtce prawnej edukacji domowej. W tych obu wypadkach wyniki sprawdza system "z zewnątrz", do spełniania wymogów którego trzeba ucznia przygotować. Zadaniem szkoły zapisującej "domowego" ucznia jest pomóc mu poznać wymagania, zaplanować pracę. Furtka edukacji domowej umożliwia bardzo rożne sposoby organizowania się rodziców, aby tworzyć edukację zgodnie ze swoją oceną potrzeb rozwojowych własnych dzieci. W Akademiach Dobrej Edukacji profesjonalni nauczyciele są przez cały rok do dyspozycji uczniów, proponują różne formy wspólnej aktywności, udzielają im konsultacji, pomagają w nauce i potem na koniec roku egzaminują.
 
 
Techniki Dobrej Edukacji
Aleksandra Skorupa, wicedyrektor Akademii Dobrej Edukacji w Warszawie, Katarzyna Kichler, dyrektor Poradni Akademii Dobrej Edukacji, Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja i Anna Florek, dyrektor Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku
 

Jak przez pierwszy rok pracy praktycznie wygładała realizacja tych założeń, można było dowiedzieć się 19 i 20 sierpnia w Gdańsku na konferencji TECHNIKI DOBREJ EDUKACJI. Adresowana ona była przede wszystkim do tych, którzy chcą współtworzyć sposób pracy Akademii Dobrej Edukacji lub mają ofertę, która może istotnie pomóc w zmianie sposobu organizacji edukacji. Zaproszeni byli na nią nauczyciele, pracownicy akademiccy i inne osoby zainteresowane tworzeniem szkoły przyszłości. Zespół akademicki, który stworzył i stara się doskonalić Program Dobrej Edukacji dyskutował kolejny raz nad jego ewaluacją oraz starał się podzielić swoim doświadczeniem z zainteresowanymi wdrażaniem tej koncepcji w kolejnych miejscach.
 
 
Techniki Dobrej Edukacji
Prof. Marek Bednarczyk z PJWSTK oraz Jacek Ścibor z ORE
podczas drugiej sesji plenarnej konferencji Techniki Dobrej Edukacji
 
 
Nieodłącznym elementem dobrej edukacji w dzisiejszych czasach jest korzystanie z nowych technologii. Dlatego organizatorzy konferencji zwrócili się do mogących zaprezentować różne sposoby zastosowania technologii w organizowaniu edukacji. Co jest lub niedługo będzie dostępne bezpłatnie dla wszystkich, jakie płatne narzędzia, programy, platformy, warto wybrać, jakie technologie mogą być w przyszłosci powszechne, przydatne? 
 
Akademie Dobrej Edukacji są pomyślane jako laboratoria szkoły przyszłości, pozwalające każdemu uczniowi uczyć się we własnym tempie i jednocześnie robić maksymalne postępy, zgodne z jego zainteresowaniami i podstawą programową. Każdy z uczniów posiada mentora, który pomaga mu przygotować zgodne z jego potrzebami rozszerzenie i dostosowanie programu czyli zaplanować jego edukacyjną drogę rozwoju. Ta droga rozwoju jest analizowana i może być modyfikowana co trymestr. 
 

Minimum konieczne polskiego prawa oświatowego to realizowanie programu zawierającego podstawę programową, coroczne klasyfikowanie i udział w końcowych egzaminach zewnętrznych - to wszystko gwarantują Akademie Dobrej Edukacji. Stowarzyszenie chętnie podejmie się w następnych latach prowadzenia kolejnych Akademii – w nowych miejscach, zgodnie z przygotowaną i po pierwszych latach wdrażania sprawdzoną koncepcją. Właśnie zaczyna się organizowanie nowej Akademii w Józefowie.

 



* * *


 
 O autorce:
Katarzyna Hall  

Katarzyna Hall

Posłanka na Sejm RP, minister edukacji narodowej w pierwszym rządzie Donalda Tuska (2007-2011). Zanim trafiła do rządu i potem do parlamentu, pracowała w szkole podstawowej, średniej, na uniwersytecie, w organizacji pozarządowej i w samorządzie terytorialnym, jako zastępczyni Prezydenta Miasta Gdańska do spraw polityki społecznej, dyrektorka szkoły, nauczycielka matematyki. Pisała artykuły między innymi w “Rzeczpospolitej” i w “Gazecie Wyborczej” oraz redagowała kwartalnik edukacyjny “Klocki Autonomiczne w szkole”. Prywatnie mama trzech dorosłych synów i babcia trzech wnuczek, żona Aleksandra Halla, mieszkanka Sopotu.

W internecie: www.hall.pl | Twitter | Facebook

Tekst ukazał się pierwotnie na profilu autorki w serwisie NaTemat.pl: http://katarzynahall.natemat.pl/

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Koszty wychowania dzieci w Polsce 2019

Redakcja portalu 31 Maj 2019

Kolorowanki do kosza, czyli rozważania ostrożnego pedagoga

Jarosław Pytlak 30 Maj 2019

Polska edukacja w ocenie przedsiębiorców

Redakcja portalu 24 Maj 2019

Raport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018

Redakcja portalu 23 Maj 2019

UNICEF: W Polsce zaledwie 39% dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym deklaruje chęć dalszego kształcenia na poziomie wyższym

Redakcja portalu 22 Maj 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej