Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Sprawozdanie z konferencji „Innowacyjne zarządzanie w oświacie”, IV edycja pt. „Synergia i talenty”

Jan Fazlagić, 30 Październik 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

17 października 2012 w uczelni Vistula w Warszawie odbyła się IV konferencja z cykli IŻ pt. "Synergia i talenty". Wydarzenie nawiązuje do działalności znanego autora książek i mówcy motywacyjnego Stephena R. Coveya (zm. W lipcu 2012 r.). i jego rozwiązań w obszarze zarządzania i edukacji, które budują pomosty między rynkiem pracy i oświatą.

Celem konferencji było zainspirowanie i dostarczenie nowoczesnej wiedzy z zakresu zarządzania. Pomysłodawcy konferencji przyjęli założenie, że sukces w zarządzaniu szkołą jak i organizacją gospodarczą zależy w bardzo dużej mierze od umiejętnego skorzystania z talentów jakie drzemią w Polakach. Obecni na konferencji prelegenci przedstawili 17 prezentacji w tym dwie prezentacje w formie warsztatowej. Prof. Krzysztof Rybiński spojrzał na polskie talenty jak na szansę cywilizacyjną, a prof. Jan Fazlagić skupi się na zarządzaniu utalentowanymi i kreatywnymi pracownikami. Wystąpienie Roberta Kroola dotyczyło kwestii skuteczności w relacjach międzyludzkich, którą można zwiększać osiągając kolejne stopnie dojrzałości. Robert Krool inspirował także uczestników niezwykle trafnymi obserwacjami dotyczącymi naszej rzeczywistości i kultury. Dwie kolejne prezentacje Iwony Kiwerskiej (FC Poland) oraz Sławomiry Wołoszyn (Piotr i Paweł S.A.) dotyczyły praktycznych aspektów osiągania efektów synergii w zarządzaniu utalentowanymi pracownikami. Bernard Fruga Prezes FC Edukacja –programy edukacyjne FranklinCovey) wyjaśniał, jak rozumie pojęcie synergii i który przedstawił uczestnikom wartość i konieczność rozwoju liderów od ich najmłodszych lat. Jedna z myśli przewodnich brzmiała następująco: „Potrzeby współczesnego świata się zmieniają i obecnie bardziej niż kiedykolwiek musimy uczyć dzieci umiejętności współpracy, komunikacji, kreatywności i adaptacji”.
 

jfazlagic
fot. Uczelnia Vistula

 

"Trzeci wymiar szkoły" wskazując m.in. na znaczenie wykształcenia lidera jako celu szkoły. W czasie konferencji zorganizowane zostały dwa równoległe warsztaty. Jeden dotyczył umiejętności opowiadania bajek (jako praktycznej kompetencji przydatnej w życiu zawodowym) a drugi warsztat został zatytułowany "Tworzenie synergii  w trójkącie: uczniowie, rodzice, nauczyciele". Jego uczestnicy poszukiwali odpowiedzi na takie pytania, jak: „Czym jest synergia w zarządzaniu?” i „Kiedy wygrana dziecka jest wygraną rodzica i nauczyciela?.  Dr Anna Hildebrandt w swoim wystąpieniu pt. „Talenty na rynku pracy w perspektywie 2030” w sposób niezwykle innowacyjny ujęła kwestie związane z zatrudnieniem na rynku pracy i poczuciem szczęścia i zadała pytanie czy możliwe jest połączenie dwóch z pozoru przeciwstawnych pojęć: „Employability vs capability-friendly approach”. Liderzy oświaty byli reprezentowani przez Annę Sobalę-Zbroszczyk (Dyrektor 2. Społecznego LO STO im. Pawła Jasienicy w Warszawie) oraz Beatę Wasiluk, która wyjaśniała, dlaczego dzieciom potrzebne są kompetencje lidera. Prezentacje Bartka Rycharskiego (Filmpoint.pl) i Katarzyny Dąbrowskiej (Active Coaching) poruszały zagadnienia związane z poszukiwaniem własnej drogi w życiu służącej maksymalnemu wykorzystaniu własnych talentów.

Konferencja "Synergia i talenty" jest przeznaczona przede wszystkim dla ambitnych, kreatywnych osób. Jak pokazało doświadczenie ubiegłych lat, konferencyjne owoce są obficie zbierane przede wszystkim przez:  dyrektorów szkół, placówek oświatowych, administracji oświatowej oraz przez nauczycieli, studentów i pracowników organizacji pozarządowych oraz dziennikarzy zajmujących się problematyką ekonomiczną i społeczną.

Konferencje z cyklu „Innowacyjne zarządzanie w oświacie” są nietypowe tak jak ich tytuł. Bo co to właściwie jest innowacyjne zarządzanie? I dlaczego ma być ważne w oświacie, ważniejsze od prawa oświatowego, Karty Nauczyciela i ewaluacji, a nawet kontroli zarządczej! Odpowiedzi jest kilka. Po pierwsze: bo szkole potrzeba inspiracji. By się zmieniała,  odkrywała nowe możliwości działania. A więc by była bardziej innowacyjna. Po drugie, szkoła to machina, organizacja, nowe pomysły i spontaniczne działania są w niej pożądane, ale nie staną się nigdy regułą jej działania. Żeby machina działała, musi być sterowana - po prostu ktoś musi nią zarządzać - najlepiej tak, by nie zgubić tego co  pomysłowe i spontaniczne. Takie zarządzanie to sztuka. Innowacyjne zarządzanie jest dla polskich dyrektorów szkół wyzwaniem. 

Tym razem źródłem inspiracji miał być dla nas temat: synergia i talenty. Ten drugi jest dość oczywisty - wiadomo, że talenty są ważne, a szkoła ma je rozwijać. Ale jak? To już nie jest oczywiste. Zwykle aktywność szkoły w tym zakresie zaczyna się i kończy na wysyłaniu dzieci na rozmaite konkursy. Mamy wręcz w szkołach prawdziwą konkursomanię. Na konferencji o konkursach nie rozmawialiśmy w ogóle. Bardziej o tym, że każdy ma talent i że to znaczy, że jest w czymś dobry. To może być rzecz bardzo zwyczajna - można być dobrym np. w rozmowie, nawiązywaniu kontaktów z innymi. Obecni na sali pracodawcy mówili, że chcą zatrudniać właśnie takie osoby - które wiedzą, w czym są dobre. Oczywiście w pracy to właśnie powinny robić - pracodawca to ten, który to wie i realizuje taką właśnie strategię zatrudnienia.

A synergia? Co to takiego i po co? W skrócie chodzi o to, że wspólne wartości, działanie, realizowanie wspólnych celów przynosi wartość dodaną – w efekcie mamy coś więcej niż by wynikało z prostego zsumowania wkładów wniesionych przez poszczególne osoby. Skąd się bierze ta wartość? Chyba stąd, że jak w coś wierzymy, wspieramy się wzajemnie w działaniu, to robimy to lepiej. A jak widzimy, że inni też wierzą - to nas dodatkowo uskrzydla i motywuje do jeszcze lepszej pracy! Synergia w szkole jest możliwa, gdy wspólne są cele, wartości i działania uczniów, nauczycieli i rodziców. Jak to osiągnąć? Mówili o tym prelegenci: trzeba mieć pomysł na szkołę, wokół którego wszyscy się integrują, filozofię szkoły, z którą można się utożsamiać, trzeba mieć poczucie własnej wartości (daje je możliwość autonomicznego działania) i energię. A na koniec dyrektora, który umiejętnie nią zarządza :) 

Konferencja z pewnością jest inspiracją dla rozwoju krajowej edukacji. Wystąpienia prelegentów przedstawiających nie tylko nietypowe rozwiązania, ale również narzędzia znane i sprawdzone, od lat używane w biznesie, czy choćby szkoleniach.

Polska szkoła musi nie tylko wpływać na rozwój innych, ale również, a może przede wszystkim, dbać o własny rozwój. Szkoła potrzebuje takich konferencji, jako zachęty by rozpocząć korzystanie z innowacyjnych rozwiązań. 

 

 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej