Rola rodziców w szkole
Z badań profesora Zbigniewa Kwiecińskiego wynika, że szkoła jako instytucja społeczna nie nadąża za dokonującymi się zmianami w otaczającej nas rzeczywistości.
Instytucje oświatowe jakby z natury swojej są zachowawcze, utrzymują stabilność struktur i wzajemnych metod funkcjonowania.
W związku ze zmianami w polskiej edukacji zmieniła się rola rodziców w szkole wyraźnie wzrosła ich ranga. Pojawia się wiele pytań, czy pracownicy oświaty są do tego przygotowani, czy dają rodzicom możliwość istnienia jako podmiot w systemie szkolnym. Czy sami rodzice są przygotowani do pełnienia odpowiedzialnej roli w podlegającej procesom demokratyzacji szkole? Czy szkoła może stawać się bardziej demokratyczna? Czy my pracownicy oświaty potrafimy sprostać wymaganiom zmieniającej się rzeczywistości? Wydaje się pewnym, że z raz obranej drogi przemian nie ma już odwrotu. Musimy przygotować siebie naszych uczniów, a także pośrednio rodziców do pełnienia innych ról społecznych, do podmiotowego urzeczywistnienia demokratycznych idei w życiu. Mamy być osobami posiadającymi decydujący wpływ na zachodzące w naszym otoczeniu zmiany, choć wydaje się to często trudne, jednak nieodzowne.
Najtrudniejsze jest pokonywanie barier tkwiących w świadomości różnych osób, także rodziców , ale i nauczycieli. Krytyka szkoły stała się pewną metodą. Społeczeństwo wydaje się być skłócone z instytucjami oświaty. Brak zaufania dotyczy także relacji pomiędzy czynnymi zawodowo nauczycielami a instytucjami decydującymi o kształcie szkolnictwa w Polsce ( ministerstwo, organy nadzorujące i prowadzące ).
Naszą polską przypadłością jest to, że łatwiej dostrzec nam negatywne zjawiska, na które nie mamy wpływu, niż te, które możemy zmieniać samodzielnie, choć pewnie z wysiłkiem. W obecnym czasie nic nie zrobi się samo, zmiany kosztują drogo, zwłaszcza wymagają wysiłku, wzajemnego zaangażowania, już nie można się oglądać za innych, zwłaszcza tych, którzy są na górze. Trzeba działać skutecznie i szybko szkoła tego bardzo potrzebuje, trzeba ją stale doskonalić. Efekt tych zmian jest trwalszy, gdy zmiany dzieją się wewnętrznie i oddolnie.
Fundamentem podmiotowych relacji w szkole jest dialog pomiędzy wszystkimi osobami, które w jej życiu uczestniczą. Dialog, pozwalający zaistnieć, demokratycznie z prawem współdecydowania i współdziałania, daje możliwość kształtowania społecznej rzeczywistości lokalnego środowiska. Szkoła dla rodziców i ich dzieci powinna stawać się miejscem odzwyczajania od wyuczonej bezradności w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.
modzielnie, choć pewnie z wysiłkiem.
0
W odpowiedzi na blog "roztocze"; gdybym miał wpływ na zmianę polskiej szkoły zlikwidowałbym feudalizm, który można obserwować w każdej placówce oświatowej. Znam bardzo fajnego nauczyciela, który dla młodzieży szkolnej bardzo dużo dobrego zrobił, jego zajęcia cieszyły się dużą popularnością mimo lajtowego podejścia do przedmiotu " katecheza". W rezultacie po 10 latach zrezygnował z kariery nauczyciela i założył swoją firmę w branży turystycznej - nadal pracuje z młodzieżą. W mojej szkole są równi i równiejsi. Nie jest to dobrze. Ważne jest aby pracować zgodnie ze swoimi wartościami.
Panie Grzegorzu, pisze Pan, że zmiany powinniśmy zacząć od własnego otoczenia. A od czego Pan by zaczął zmieniając polskie szkoły?
Jestem ogromnym przeciwnikiem różnicowania środowiska rodziców i nauczycieli. Od dłuższego czasu próbuję promować wyodrębnienie środowiska "odpowiedzialnych dorosłych"- ludzi, którzy są skupieni na wspieraniu pokoleń na swój sposób wstępujących w dorosłość. Dzielenie środowiska dorosłych na rodziców i nauczycieli powoduje tylko i wyłącznie podziały, generuje granice, które niekiedy rozwijają się w nas samych powodując swoistą schizofrenię obserwowaną w rodzicach-nauczycielach, którzy bywają kim innym jako rodzic i kim innym jako nauczyciel. Trochę oczywiście przesadzam, ale czy nie moglibyśmy naprawdę porozmawiać o dorosłej odpowiedzialności- o tym co mogłoby nas łączyć, a nie o tym, co na pewno prędzej czy później nas podzieli.
Faktycznie ranga rodziców w szkołach wzrosła w ostatnich latach, ale niestety nie przekłada się to na ich zaangażowanie w proces edukacji dzieci, a raczej wzrost postaw roszczeniowych
|
|
|
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14