Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Rapid e-learning przełamał barierę czasu i finansów oraz pomaga tworzyć w pełni interaktywne kursy

Janusz Lenkiewicz, 28 Sierpień 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Długo zastanawiałem się jaki wybrać temat pierwszego artykułu rozpoczynającego start działu poświęconego rapid e-learningowi na portalu "EiD". Postanowiłem zacząć od odpowiedzi na pytanie: dlaczego rapid e-learning zaczął być tak popularny?

Kiedy zacząłem pisać o rapid e-learningu na swoim blogu w 2006 roku, szybkie technologie tworzenia kursów e-learningowych stosowane były głównie w środowiskach korporacyjnych. Środowiska akademickie podchodziły z dużym dystansem do rapid e-learningu. Sam rapid e-learning kojarzony był raczej z prezentacją, do której dodano głos wykładowcy lub lektora i uważano, że nadaje się wyłącznie do przekazywania informacji i wiedzy. Odgrywał wówczas marginalną rolę w szkoleniach.
Dziś sytuacja uległa znaczącej zmianie.  W 2009 roku firma Forrester na zlecenie Adobe przeprowadziła badania dotyczące zastosowania rapid e-learningu w szkoleniach w korporacjach w Stanach Zjednoczonych. Badania te pokazują 74% wzrost zastosowania rapid e-learningu w szkoleniach, w ostatnich trzech latach.

Rapid  e-learning zaczyna być również stosowany na uczelniach i w szkołach. Powołując się tym razem na polski przykład, można wskazać chociażby realizowany w SGGW i pozostałych uczelniach rolniczych dofinansowany Projekt unowocześniania kształcenia. Wirtualne wykłady w ramach projektu tworzone są z wykorzystaniem rapid e-learningu i programu Articulate Studio i innych narzędzi autorskich rapid e-learning.
 

Co decyduje o wzroście popularności rapid e-learningu
Najważniejszym czynnikiem jaki zdecydował o zastosowaniu rapid e-learningu w szkoleniach, jak wskazywało ponad 50% badanych przez Forrestera osób, była redukcja kosztów oraz potrzeba elastyczności.


Rapid e-learning odpowiada na wyzwania

W środowiskach korporacyjnych wyzwaniami, które skłaniają do zastosowania rapid e-learningu jest rosnące niedopasowanie pomiędzy nauczaniem i wzrastającym tempem rozwoju, w tym coraz krótszy czas rozwoju nowych produktów. Rapid e-learning pozwala dostarczyć wiedzę i umiejętności szybko oraz w czasie krótszym niż e-learning tradycyjny.
W szkołach i środowiskach akademickich wyzwaniem na które odpowiada rapid e-learning jest moim zdaniem łatwość przygotowania kursu e-learningowego, niższy koszt oraz prosty sposób aktualizacji.


Sekcja zwłok żaby, czyli interaktywny rapid e-learning
Jeżeli nadal kojarzysz kurs rapid e-learning z prezentacją to błąd. Jak pokazał trochę żartobliwie na swoim blogu Tom Kuhlmann, kurs rapid e-learningowy może być  w pełni interaktywny. Zobacz przygotowane przez Toma demo "Frog dissection".
 
Ilustracja z dema "Frog dissection demo" zamieszczona na  blogu Toma Kuhlmanna przez autora
Demo zostało przygotowane w programie PowerPoint i wyeksportowane do formatu flash za pomocą programu Articulate Presenter. Interaktywność dema jest bezsporna.
Cechy rapid e-learningu, które go wyróżniają
We wspomnianych badaniach  Forrestera  badani wskazywali na następujące wyróżniające rapid e-learning cechy:
•    łatwa do utrzymaniu i aktualizacji zawartość szkolenia,
•    funkcja szybkiego projektowania i tworzenia treści szkoleń,
•    intuicyjny interfejs, nawigacja i funkcje narzędzi,
•    niepotrzebne są umiejętności programowania,
•    tworzenie treści szkolenia w oparciu o szablony,
•    brak konieczności używania skryptów podczas tworzenia szkoleń.
Tytułem podsumowania, dodam, że takie cechy jak szybkość przygotowania kursu, niższe koszty, łatwość  aktualizacji zawartości merytorycznej oraz możliwość tworzenia interaktywnych kursów decydują o popularności rapid e-learningu.
 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej