Rapid e-learning przełamał barierę czasu i finansów oraz pomaga tworzyć w pełni interaktywne kursy
Długo zastanawiałem się jaki wybrać temat pierwszego artykułu rozpoczynającego start działu poświęconego rapid e-learningowi na portalu "EiD". Postanowiłem zacząć od odpowiedzi na pytanie: dlaczego rapid e-learning zaczął być tak popularny?
Kiedy zacząłem pisać o rapid e-learningu na swoim blogu w 2006 roku, szybkie technologie tworzenia kursów e-learningowych stosowane były głównie w środowiskach korporacyjnych. Środowiska akademickie podchodziły z dużym dystansem do rapid e-learningu. Sam rapid e-learning kojarzony był raczej z prezentacją, do której dodano głos wykładowcy lub lektora i uważano, że nadaje się wyłącznie do przekazywania informacji i wiedzy. Odgrywał wówczas marginalną rolę w szkoleniach.
Dziś sytuacja uległa znaczącej zmianie. W 2009 roku firma Forrester na zlecenie Adobe przeprowadziła badania dotyczące zastosowania rapid e-learningu w szkoleniach w korporacjach w Stanach Zjednoczonych. Badania te pokazują 74% wzrost zastosowania rapid e-learningu w szkoleniach, w ostatnich trzech latach.
Rapid e-learning zaczyna być również stosowany na uczelniach i w szkołach. Powołując się tym razem na polski przykład, można wskazać chociażby realizowany w SGGW i pozostałych uczelniach rolniczych dofinansowany Projekt unowocześniania kształcenia. Wirtualne wykłady w ramach projektu tworzone są z wykorzystaniem rapid e-learningu i programu Articulate Studio i innych narzędzi autorskich rapid e-learning.
Co decyduje o wzroście popularności rapid e-learningu
Najważniejszym czynnikiem jaki zdecydował o zastosowaniu rapid e-learningu w szkoleniach, jak wskazywało ponad 50% badanych przez Forrestera osób, była redukcja kosztów oraz potrzeba elastyczności.
Rapid e-learning odpowiada na wyzwania
W środowiskach korporacyjnych wyzwaniami, które skłaniają do zastosowania rapid e-learningu jest rosnące niedopasowanie pomiędzy nauczaniem i wzrastającym tempem rozwoju, w tym coraz krótszy czas rozwoju nowych produktów. Rapid e-learning pozwala dostarczyć wiedzę i umiejętności szybko oraz w czasie krótszym niż e-learning tradycyjny.
W szkołach i środowiskach akademickich wyzwaniem na które odpowiada rapid e-learning jest moim zdaniem łatwość przygotowania kursu e-learningowego, niższy koszt oraz prosty sposób aktualizacji.
Sekcja zwłok żaby, czyli interaktywny rapid e-learning
Jeżeli nadal kojarzysz kurs rapid e-learning z prezentacją to błąd. Jak pokazał trochę żartobliwie na swoim blogu Tom Kuhlmann, kurs rapid e-learningowy może być w pełni interaktywny. Zobacz przygotowane przez Toma demo "Frog dissection".
Ilustracja z dema "Frog dissection demo" zamieszczona na blogu Toma Kuhlmanna przez autora
Demo zostało przygotowane w programie PowerPoint i wyeksportowane do formatu flash za pomocą programu Articulate Presenter. Interaktywność dema jest bezsporna.
Cechy rapid e-learningu, które go wyróżniają
We wspomnianych badaniach Forrestera badani wskazywali na następujące wyróżniające rapid e-learning cechy:
• łatwa do utrzymaniu i aktualizacji zawartość szkolenia,
• funkcja szybkiego projektowania i tworzenia treści szkoleń,
• intuicyjny interfejs, nawigacja i funkcje narzędzi,
• niepotrzebne są umiejętności programowania,
• tworzenie treści szkolenia w oparciu o szablony,
• brak konieczności używania skryptów podczas tworzenia szkoleń.
Tytułem podsumowania, dodam, że takie cechy jak szybkość przygotowania kursu, niższe koszty, łatwość aktualizacji zawartości merytorycznej oraz możliwość tworzenia interaktywnych kursów decydują o popularności rapid e-learningu.
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14