Powrót z EDEN-u
Rosnące znaczenie mobilnych technologii w edukacji jest coraz bardziej widoczne. Miałem po raz kolejny okazję utwierdzić się w tym przekonaniu podczas międzynarodowej konferencji „17th EDEN Annual Conference, 2009 – INNOVATION IN LEARNING COMMUNITIES. What did you invent for tommorow?”
Organizatorami byli European Distance and E-learning Network (EDEN) we współpracy z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego oraz Katedrą Informatyki Ekonomicznej UG. Konferencja odbywała się w dniach 10 – 13.06.2009r.
Szczególnie zainteresowały mnie zagadnienia związane z technicznymi możliwościami telefonii komórkowej, pod kątem ich wykorzystania w edukacji. Liczne przykłady wdrożeń, które opisywali przedstawiciele zagranicznych uczelni, świadczą najlepiej o tym, że metodologia nauczania za pomocą telefonu komórkowego jest w trakcie dostosowywania do potrzeb młodzieży szkolnej i akademickiej. Mobile Learning jest technologią, po którą sięga się coraz częściej w celu realizacji procesu edukacyjnego na każdym jego etapie. Standardy komunikacji są ciągle udoskonalane, natomiast ilość usług dostarczanych przez „komórki” jest coraz większa.
Po prezentacji licznych, udanych wdrożeń systemów m-learning oraz zapoznaniu się z opiniami osób biorących udział w tych projektach, czuję lekkie zakłopotanie z powodu tego, że używam mojego telefonu „tylko” do rozmów, Internetu, wysyłania SMS i MMS, a sporadycznie do konferencji głosowych. Mam jednak wrażenie, że jestem w gronie większości użytkowników „komórek” – więc w niedługim czasie czekają nas zmiany. Osobiście przed ich wdrożeniem blokują mnie tylko i wyłącznie ceny operatorów za usługi internetowe. Zupełnie inaczej jest to rozwiązane w innych europejskich państwach, gdzie dostęp do Internetu jest zdecydowanie tańszy – tym samym łatwiej przekonać do korzystania z niego. Szczególnie uwidacznia się to w nawiązywaniu połączeń międzynarodowych. I jak tu mówić o równych szansach? Nie wspominam już o upustach dla edukacji czy tworzeniu dedykowanych rozwiązań dla konkretnych uczelni.
Zagadnieniem ciągle najbardziej aktualnym jest tworzenie lub dostosowywanie treści edukacyjnych do wymagań technicznych stosowanych w mobile learningu. Moja prezentacja dotycząca portalu „Nauczyciel.pl” zapoczątkowała wiele dyskusji i rozmów na tematy związane właśnie z możliwością wykorzystania multimedialnych zasobów edukacyjnych w mobilnej edukacji. Jest to ciągle obszar poszukiwań i dostosowywania przekazu do różnorodnych możliwości urządzeń oraz „walka” o transfer danych. Tym bardziej cieszy fakt, że polska firma Young Digital Planet S.A. jest liderem w tworzeniu ww. rozwiązań, a jej dokonania w tej dziedzinie budzą podziw u konkurencji.
Konferencja była również świetną okazją do zapoznania się ze światowymi trendami dotyczącymi e-learningu. Zaprezentowane zostały liczne przykłady wdrożeń systemów do zdalnego nauczania w przedsiębiorstwach, uczelniach i innych organizacjach publicznych, wykorzystujące najnowsze rozwiązania techniczne m.in. Second Life.
Pozostaje mi tylko wielki smutek spowodowany faktem zorganizowania konferencji w „Boże Ciało”. Czyżby organizatorzy mieli za nic Polskie Święta? Bo przecież innych, wolnych terminów nie brakowało!
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14