Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Potęga marzeń

Witold Kołodziejczyk, 31 Październik 17 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W jaki sposób szkoła pomaga uczniom w odkrywaniu marzeń i w rozwoju ich potencjału? Jakie doświadczenia organizują nauczyciele, aby przybliżyć uczniów do ich spełnienia? Czy szkoła w wystarczający sposób wspiera ich w tych działaniach i wykorzystuje indywidualne talenty oraz osobistą siłę? Dlaczego tylu rezygnuje ze swoich marzeń? Marzeń, a nie społecznych oczekiwań.
 

Jak wielu z naszych uczniów budzi się rano z myślą, że to kolejna szansa urzeczywistniania własnych marzeń? Ilu z nich ma plan, jak to zrobić i konsekwentnie go realizują? Większość ludzi nie ma marzeń. W przeciwnym razie, zupełnie inaczej wyglądałby ich dzień. Znam takich, którzy z pasji i swoich talentów uczynili sposób na życie. Sama szkoła niewiele im w tym pomogła. Na szczęście ludzie z jasno określonymi celami zrobią wszystko, aby je urzeczywistnić. Ludzie świadomi swoich celów myślą o nich bezustannie, są nimi opętani, szaleją na ich punkcie, ciągle o nich mówią i zrobią wszystko, aby ich marzenia stały się rzeczywistością. Ci, którzy ich nie mają i nie realizują narzekają, krytykują i obwiniają innych za swoją sytuację. Usprawiedliwiając się twierdzą, że marzenia zmieniają się, gdy dorastamy. Dlatego rezygnują. Ale czy to były naprawdę ich marzenia, a nie przypadkiem rodziców i świata sztucznie wykreowanego przez reklamę i marketing. Na szczęście w odpowiednim momencie trafiają na tych, którzy mają podobne marzenia i zamieniają je w konkretne cele.
 

Szkoła Ćwiczeń w Słupsku

Szkoła Ćwiczeń w Słupsku  


Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie po pierwsze odkryli swoje marzenia. Po drugie zrozumieli, że mają wszystko, co im potrzeba, aby je zrealizować. Mam ulubione ćwiczenie, do którego zachęcam uczniów.Wyobrażają sobie ostatni dzień w szkole - uroczyste zakończenie roku szkolnego, na którym ich przyjaciele, koledzy, nauczyciel, a nawet rodzice przemawiają do nich. Mówią o tym, jak wiele dla nich znaczyli, za co dziękują, za co nas podziwiają. I polecenie: co chcieliby na swój temat usłyszeć. Nie co mogliby usłyszeć lub usłyszeliby dziś, ale co chcieliby za te kilka lat usłyszeć? Taka perspektywa pozwala uczniom uzmysłowić sobie, co tak naprawdę jest dla nich ważne. Jakimi ludźmi chcieliby być, co takiego zrobili, za co inni ich podziwiają. Autor ćwiczenia - Stephen Covey, ekspert w zakresie przywództwa - nazywa je „działaniem z wizja końca”. To perspektywa, która pozwala w trudnych sytuacjach, w nieudanych relacjach z innymi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nasze reakcje są tym, za co chcieliby inni nam podziękować.
 

Grazebrook Primary School w Londynie  


Kiedy uczniowie omawiają ćwiczenie dowiadują się,  jak różne mają marzenia i że wynikają one z różnego potencjału, talentów i pasji. Marzą, aby zostać muzykami, sportowcami, podróżnikami, lekarzami. Uświadamiają sobie, że realizacja marzenia zaczyna się dziś. Zastanawiają się, czy to, co robią teraz, choć trochę się zbliża ich do celu. Czym się zajmują, jak spędzają wolny czas, na czym się koncentrują, jakie kompetencje rozwijają. Uczniowie deklarują, że mają marzenia, ale… Czy rzeczywiście są to ich marzenia i czy są zdeterminowani, aby je zrealizować. Tych, którzy poświęcili się swoim pasjom można podziwiać w programach typu You Can Dance, Mam talent, czy Idol. Ich doskonałość to wynik długich treningów i pracy, której nie traktują jako wyrzeczenie i poświecenie, ale osobiste wyzwania, z którego czerpią radość. Richard Bach - amerykański filozof i pisarz, twierdzi, że każde marzenie jest nam dane wraz z siłą potrzebną do jego spełnienia. To wyjaśnia tajemnicę tych, którzy odkryli i uwierzyli we własne marzenia.
 

Piątkowska Szkoła Społeczna w Poznaniu  


Zmiana naszego życia nie odbędzie się od zmiany naszych przekonań i wzorców zachowań. Nauczyciele, którzy to zrozumieli, tworzą właściwe środowisko. Jedna z poznańskich szkół swoją misję PIELĘGNUJEMY MARZENIA zamieściła w postaci baneru na swoim budynku. Ta deklaracja przejawia się w codziennych działaniach nauczycieli. W ESSA Academy w Bolton nauczyciele wierzą i zapewniają, że KAŻDY OSIĄGA SUKCES, a w szkole w Podmoklach Małych na ścianie WARTO MARZYĆ uczniowie zdefiniowali swoje marzenia i wierzą, że każde marzenie, jeżeli jest autentyczne, w pełni uświadomione, jest do zrealizowania nawet, jeżeli innym wydaje się szalone i nierealne. Warto więc zapytać uczniów, co i czy w ogóle coś robią, aby codzienne przybliżać się do ich urzeczywistnienia.
 

Warto Marzyć

Szkoła Podstawowa w Podmoklach Małych  


Każda droga na szczyt to wspinaczka. Tylko nieliczni wybierają te najwyższe. Dotarcie do celu wymaga charakteru, takich cech jak: proaktywność, poczucie własnej wartości, pozytywne myślenie, spójność wewnętrzna, poczucie obfitości, ale też konsekwencja, zaangażowanie i determinacja. To pasja, którą wspiera odwaga, to przede wszystkim znajomość samego siebie. Szkoła to idealne środowisko w kreowaniu warunków wspierających uczniów w ich indywidualnym dążeniu do osobistych marzeń i rozwijania właściwych postaw i nawyków.

 


* * *
 

 

 O autorze:
Witold Kołodziejczyk  

Witold Kołodziejczyk

redaktor naczelny miesięcznika "Edukacja i Dialog", twórca Collegium Futurum – szkoły przyszłości powstającej w Słupsku. Autor licznych publikacji promujących innowacje w zarządzaniu oświatą, trener kadry kierowniczej oświaty, promotor wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Autor książki "Gra o szkołę. W poszukiwaniu zasad zarządzania w nowych czasach". Współpracownik w zespole doradcy Prezesa Rady Ministrów w rządzie Jerzego Buzka, były wicedyrektor CODN.

 Tekst pierwotnie ukazał się pod adresem: edukacjaprzyszlosci.blogspot.com

   

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej