Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Po szkole, po egzaminie... bez pracy? Zostać czy wyjechać?

Szymon Konkol, 22 Sierpień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W tym roku podczas spotkań pożegnalnych z moimi klasami kończącymi szkołę zawodową szczególnie często powtarzał się temat braku planów na życie i szans na znalezienie pracy w wyuczonym zawodzie. Kolejny raz potwierdziło się przeświadczenie że uzyskany dyplom potwierdzający posiadane kwalifikacje wcale nie jest przepustką do satysfakcjonującej pracy w wyuczonym zawodzie. Od dawna już mnie nie śmieszy dowcipne powiedzonko młodzieży „do zobaczenia (na kasie) w Biedronce”...

Koniec roku szkolnego to dla wielu również zakończenie etapu edukacji. To również czas podejmowania życiowych decyzji: co dalej, w którą stronę się udać, jak żyć? Spora grupa absolwentów nie ma określonych dalszych planów edukacyjnych, nie ma również perspektyw na satysfakcjonującą pracę zawodową... Może w tym miejsc życiowych rozdroży warto zrobić sobie "przerwę"?
 
Według najnowszych danych Eurostatu bez pracy w Polsce pozostaje ponad dwadzieścia osiem procent ludzi poniżej 25 roku życia. Efektywna komunikacja, bardzo dobra znajomość języka angielskiego i świadomość własnych mocnych stron i ograniczeń to tylko niektóre z cech, których brakuje młodym ludziom szukającym pracy. Jednym ze sposobów na zdobycie pożądanych przez pracodawców umiejętności może być roczny wyjazd za granicę na tzw. "gap year". Takie edukacyjne wakacje dają możliwość znaczącego poszerzenia swych umiejętności i poznania odrębnych technik produkcji i przyswojenia języka obcego co w efekcie znacząco wpłynie na podniesienie ich atrakcyjności na rynku pracy.
 
"Gap year", czyli "rok przerwy" to wyjazd przed, po, lub w czasie cyklu nauczania: szkoły średniej lub studiów za granicę. Możliwości jest wiele - można podróżować, uczyć się języka lub mieszkać i pracować w jednym kraju. Taki wyjazd z kraju za granicę pozwala na zdobycie dodatkowych kwalifikacji uzupełniających dotychczasowe doświadczenie zawodowe. Rozwój technologii i wzrastające potrzeby konsumentów niosą ze sobą konieczność stałego rozwoju zawodowego i ustawicznego podnoszenia kompetencji. W obecnych realiach szkoła zawodowa czy uczelnia wyższa nie wyposaża absolwenta w na tyle szerokie wykształcenie by sprostać takim wymogom. Uczeń kończący szkołę zawodową czy też student uczelni wyższej powinien dysponować maksymalnie obszerną wiedzą i umiejętnościami a również powinien być przygotowany do ustawicznych zmian by zaspokoić potrzeby potencjalnych konsumentów czy pracodawców. Proces ten jest jednym z podstawowych praw rynku a nieprzystosowanie do tych realiów jest główną przyczyną niepowodzeń absolwentów wkraczających na rynek pracy.
 
Każdy region lub kraj cechuje się odrębnością pod względem specyfiki produkcji określonych produktów lub wręcz zupełnie innym asortymentem. Warto wykorzystać tą różnorodność... Tutaj pomocna może być idea "Gap year". Choć w Polsce jest to nadal zjawisko mało spotykane, na Zachodzie od lat cieszy się dużą popularnością. Osoby, które zdecydowały się na roczny wyjazd twierdzą, że nauczyły się więcej tym sposobem niż podczas tradycyjnej nauki w szkole.
 
W badaniach przeprowadzonych m.in. przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie na temat kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców, pierwsze miejsce zajęła efektywna komunikacja, a zaraz za nią znajomość języków obcych i świadomość, kim się jest. Te wszystkie cechy zostały także wymienione przez American Gap Association, które zachęca młodych do wyjazdów na "gap year". Według American Gap Association, uczniowie i studenci, którzy wyjechali na rok za granicę są postrzegani przez pracodawców nie tylko jako lepiej znający język, ale także jako bardziej dojrzali i samodzielni. 
 
Panujące w Polsce przekonanie, że po zdanym egzaminie zawodowym lub maturze od razu trzeba iść na studia lub w przypadku ukończonej szkoły zawodowej szukać jakiegokolwiek zatrudnienia, często szkodzi młodym, którzy nie do końca wiedzą, czego chcą. 
 
Jednym z argumentów przeciwników wyjazdu na „roczną przerwę” jest stwierdzenie, że „jak się przerwie naukę na rok, to już się do niej nie wróci”. Okazuje się, że dziewięćdziesiąt procent młodych, którzy wyjechali na rok, powróciło później do nauki osiągając znacząco lepsze niż poprzednio wyniki. Co więcej, znaczny odsetek wyjeżdżających, którzy wcześniej nie wiedzieli, co chcą studiować, lub nie byli pewni swojego wyboru odnośnie określonej drogi kariery zawodowej, po powrocie z "gap year" podjęła wybór o właściwym dla nich kierunku rozwoju kariery. Osoby, które odbyły "gap year" są też teraz bardziej zadowolone z pracy i świadomie realizują swe pasje.
 
Być może warto więc złamać trend "po maturze od razu na studia a po egzaminie do (jakiejkolwiek) pracy”, i skorzystać z przywileju młodości. Wyjechać gdzieś na roczną przerwę, w poszukiwaniu siebie i swych marzeń... Spełnić plany i podjąć próbę realizacji swych pasji, podszkolić język i zdobyć doświadczenia, których nie zapewni żaden staż w Polsce. Może wyjazd za granicę należy przestać już traktować jako wstydliwy epizod w życiu nazywany „zarobkową emigracją”, a przyjąć to zjawisko jako naturalny, kosmopolityczny wyraz naszych czasów? 
 

***
 
 
 O autorze:
Szymon Konkol   

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com), współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

.

 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej