Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


O zaangażowaniu

Jarosław Kordziński, 07 Luty 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Pracując z nauczycielami czy dyrektorami szkół często przypominam sobie sentencję wygłoszoną blisko sześćdziesiąt lat temu przez J.F.Kennedy’ego:
 

Nie pytajcie, co kraj może zrobić dla was; pytajcie, co wy możecie zrobić dla kraju.

Szkoła bazuje na relacjach. Na wymianie. Na użyczaniu sobie siebie nawzajem. Kiedyś powiedziałbym na dzieleniu, ale od czasu, gdy zwrócono mi uwagę, bym nie prosił o dzielenie się na grupy, tylko o to, by się w nie łączyć - inaczej dobieram słowa.

 

Tak, to ważne, żeby i w szkole się nie dzielić. Żeby wyjść poza schemat tych, co dopiero zaczynają i tych, co mają trzy lata do emerytur. Tych co zawsze przesadzają z robotą i tych, którzy mają zdecydowany „dystans” do jakiegokolwiek zaangażowania. Tych co rozumieją i akceptują zmiany i tych, co do ostatniej kropli krwi bronić będą tego, co im się prawnie należy. Tymczasem moja rola polega z reguły na tym, żeby ten ogień z wodą łączyć. Żeby zainspirować potrzebą, oczywistością i możliwością zmiany. Żeby wskazać różnicę między inwestowaniem w rozwój a utratą części strefy komfortu. Przypominają się wtedy kolejne słowa JFK:
 

Nie módlcie się o łatwe życie. Módlcie się, żebyście byli silniejszymi ludźmi.

Czasami się trochę o to modlę. No bo człowiek daje z siebie ponad miarę, przygotowuje rzeczy nie do przygotowania, co więcej wydaje się, że już wszystko poskładał i odtąd będą tylko same sukcesy, a tu…? Nic. I co dalej? Mi osobiście pomaga świadomość, że pracuję z ludźmi, którzy mają dokładnie tak samo, a w rzeczywistości zapewne jeszcze bardziej pod górkę.

Nasza robota to w znacznym stopniu zarażanie ideą. Wciąż jednak myślę o tym, że będąc entuzjastą można więcej. Bo jak wierzysz w to, co robisz, to łatwiej w to uwierzyć innym. Bo kiedy wkładasz w swoją pracę energię, radość tworzenia i chęć dzielenia się z innymi, tym co mamy, to efekt wraca do nas w dwójnasób albo i w jeszcze większej skali. Wiele zależy oczywiście od samego nauczyciela. Od jego zasobów merytorycznych, energii, otwartości na innych, umiejętności pozyskiwania uczniów do współpracy.

Swego czasu, a było właśnie szaro, buro i deszczowo, do sali w której prowadziłem zajęcia wpadła kursantka z okrzykiem „Jaką mamy piękną jesień”. Za oknem rzeczywiście padał brzydki deszcz. Zaczynało się robić naprawdę nieprzyjemnie chłodno. Z drzew opadały smętne resztki liści. Była sobota rano i moją grupę dopadło wyraźne jesienne spowolnienie. Bo czasami po prostu dopada nas chandra. To nic nienormalnego. Tymczasem na salę wpadła entuzjastka dni, które większość z nas chciałaby spędzić w ciepłym łóżku z kubkiem gorącej wody z sokiem malinowym. To była fascynatka wiatru i deszczu. Dzięki jej opowieściom na temat tego, co powoduje, że to jest dla niej takie ważne, mimo przeokropnego dnia, osiem godzin przeleciało nam jak z bicza strzelił. To były jedne z najbardziej energetycznych zajęć w jakich uczestniczyłem. Fajnie jest spotkać ludzi z taką pasją?

Wróćmy do tego, co często powtarzam- uczestniczymy w poważnej zmianie. Posłużmy się jeszcze raz zdaniem popularnego prezydenta USA, który powiedział:
 

Zdecydowaliśmy się w ciągu nadchodzących dziesięciu lat polecieć na Księżyc i dokonać innych rzeczy nie dlatego, że są łatwe, ale właśnie dlatego, że są trudne, a przez to zmuszą nas do lepszej organizacji i wykorzystania wszystkich naszych umiejętności.

Ciekawy jestem co jest tym naszym księżycem? Jaki wyznaczamy sami dla siebie rezultat zmiany? Co dostrzegamy jako nieuchronną konieczność nowego? Nie, czego potrzebujemy od innych, ale co zamierzamy i chcemy sami z siebie dać? I jak to zmieni świat, w którym żyjemy? Bo kiedy uczymy po to, by zmieniać świat, uczenie staje się zdecydowanie bardziej przyjemne.



* * *
 
 
 O autorze:
Jarosław Kordziński  

Jarosław Kordziński

Centrum Komunikacji i Mediacji Akademia Dialogu
właściciel / szkoleniowiec / redaktor / autor / ekspert edukacyjny


Trener szkoleniowiec specjalizujący się w kształceniu kompetencji społecznych: komunikacji interpersonalnej, pracy w zespole, rozwijaniu umiejętności przywódczych, wywierania wpływu na innych, autoprezentacja itp.) Mediator sądowy. Autor i realizator szkoleń e-learningowych. Duże doświadczenie w pracy na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli wychowawców. Autor programów szkoleniowych z zakresu zarządzania szkołą, pracy zespołowej, kształcenia i wychowania a także rozwoju zawodowego nauczycieli. Trener w programie TERM-IAE. Superwizor w programach Sierra-PIE oraz TERM-Edukator. Autor licznych projektów oraz szkoleń z zakresu zarządzani placówkami oświatowymi (motywowanie, ocena pracowników, zarządzanie jakością w szkole), metod pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, planowania i realizacji własnego rozwoju. Realizator zajęć z zakresu psychoedukacji w projekcie English Teaching finansowanym ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Ciągła praca dla szkół i nauczycieli w zakresie miedzy innymi przeciwdziałania agresji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, profilaktyki uzależnień, komunikacji interpersonalnej, współpracy z rodzicami itd.

Tekst zamieszczony na blogu autora http://trenerzypower.pl/blog/

Trenerzy Power

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej