Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


O sztuce motywowania siebie

Julian Piotr Sawiński, 14 Wrzesień 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Sztuka motywowania uczniów do uczenia się i pracy nad sobą jest podstawową umiejętnością nauczycieli. Jest najważniejszym ich zadaniem, bo bez chęci do pracy nie ma ani aktywności, ani dobrych efektów. Mówi się, że tylko zmotywowany potrafi zmotywować innych. A jak zmotywować siebie samego? Co zrobić, gdy gaśnie ochota do wysiłku i pracy?
 

Szczególne znaczenie motywacji

Szarówka codziennego życia, liczne zadania i powszednie obowiązki, zwykle nie sprzyjają zajmowaniem się samym sobą. Niektórzy proponują, aby codziennie znaleźć jakiś czas, np. godzinę na bycie sam ze sobą. Zdaniem np. Magdaleny Goetz [20161] – to pomaga wrócić do równowagi. W artykule pt. Jak dobrze zacząć? - proponuje kilka ciekawych zadań dla siebie:
 

  1. Stawiaj sobie racjonalne wymagania;
  2. Planuj i określaj priorytety;
  3. Nie spiesz się;
  4. Pokonaj pourlopową chandrę;
  5. Zatroszcz się o siebie;
  6. Wspominaj najlepsze momenty urlopu;
  7. Nastaw się pozytywnie.


Szczególne znaczenie ma dla nas uwaga skierowana na własne sprawy: uczenie się, motywację, osobisty sukces czy też swój własny rozwój. Przynosi ona konkretne korzyści. Ale w potocznym rozumieniu to jest egoizm, który jest uważany za naganny, niepożądany, a wręcz społecznie szkodliwy. Oto niedawno pojawiła się książka Ayn Rand [20162] pt. Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, która pokazuje egoizm inaczej. Warto przeczytać i znaleźć dla siebie miejsce wśród tych dość powszechnych postawach.

Szereg internetowych portali wydawniczych poleca i promuje ww. książkę, która z pewnością jest kontrowersyjna, ale oparta na naukowych badaniach autorki. W jej opisie można przeczytać sporo pochwał. Z pewnością warto ją przeczytać i dostrzec pozytywy własnej pracy nad sobą oraz odważyć się na pracę nad walorami egoizmu.


Szlifowanie własnej motywacji

Szablonu ani magicznego klucza do motywowania innych nie ma, ale motywacji można się nauczyć, szlifować ją i inspirować innych do pozytywnego działania. Zasadniczym jednak pytaniem jest: Jak zmotywować siebie samego? – oraz: Jak nie wpaść w błędne koło i nie zwariować przy nadmiarze prac i obowiązków? A przede wszystkim: Jak inteligentnie i skutecznie samodzielnie zachęcić samego siebie do wysiłku oraz pracy?

Sztuka motywowania siebie samego jest działaniem delikatnym i trudnym. O tym właśnie pisze dr Paulina Sobiczewska [20163] w ciekawym artykule pt. Sztuka motywowania siebie. Jest ona kierownikiem studiów podyplomowych z praktycznej psychologii motywacji na Uniwersytecie SWPS. Zajmuje się budowaniem programów i prowadzeniem szkoleń z zakresu psychoedukacji – komunikacji, asertywności, efektywnego działania i wykorzystania czasu dla firm i instytucji. Szczególnie zainteresowana jest naukowym badaniem problemów spostrzegania społecznego. Temat jej pracy doktorskiej dotyczył badania wpływu przekonań o własnej wspólnotowości i sprawczości na samoocenę [20164].


Szacunek do spraw ważnych

Sztuką wyjątkowo wymagającą i chyba najtrudniejszą jest zmotywowanie siebie samego. Dobrze to rozumieją osoby, które dokładnie obserwują siebie i dokonują samooceny wg racjonalnych kryteriów wartościowania własnych cech, możliwości oraz działań.

Sztandarowym i jednocześnie osobistym (personalnym) problemem w tym zakresie wydają się być pytania: Co konkretnie zrobić, gdy gaśnie nasza chęć do pracy? Jak przeciwdziałać przyczynom i objawom zawodowego wypalenia? Jak skutecznie pracować nad sobą? Sporo ciekawych strategii motywowania można znaleźć w e-poradniku dla nauczycieli pt. O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą [20135]. Warto wykorzystać!

Szczytem nierozsądku – zdaniem ww. autorki – jest nakłanianie siebie samego do robienia rzeczy mało istotnych. Uważa, że ważne jest, żeby określić, co jest naprawdę dla nas ważne, a wtedy cały proces motywacji będzie łatwiejszy. A może sekret motywacji tkwi w dobrym nastroju?
 

O dobrym nastroju / fot. www.swps.pl

Szczególne kroki

Szansą na powodzenie w ww. temacie wydaje się być krytyczne myślenie (critical thinking) o sobie samym jako swoista zdolność i niezbędny składnik racjonalnych ludzkich działań oraz życia w ogóle. Jest kluczową kompetencją ucznia i nauczyciela, bo determinuje znajomość, rozumienie i posługiwaniem się słowem, które dominowało w tradycyjnej szkole, ale i bez którego nie może obyć się żadna forma nowoczesnej edukacji. Jest zasadniczym warunkiem nabywania pojęć i ludzkiego języka.

Szczególny charakter mają działania motywujące skierowane na innych. Bo to są przecież takie słowa, gesty i działania, które mają na celu wywołanie chęci, np. do uczenia się oraz wywieranie określonego wpływu na innych. Oto odpowiedź dr Pauliny Sobiczewskiej [2016] na ww. pytania o motywowanie siebie samego. Proponuje przejście przez 3 zadania – kroki postępowania.

 

  1. Postaw cele

    Jasne cele, klarowne reguły, znajomość warunków i terminy w magiczny sposób wzbudzają w człowieku chęć do działania. Każde działanie musi mieć kierunek. Musisz dokładnie wiedzieć, co chcesz osiągnąć, a czego uniknąć (…).


  2. Zmień priorytety

    Najprostszym krokiem do zmotywowania się do małych rzeczy, z twojego punktu widzenia bez znaczenia, jest przeformułowanie w głowie zadań w taki sposób, aby dojrzeć w nich wartość istotną dla nas samych (…). 


  3. Przyznawaj nagrody

    Każde efektywne działanie i trud musi być ukoronowany. Jak odpowiednio dobrać nagrody? Najtrudniej wskazać, co dla drugiej osoby będzie dobrym prezentem, bo trudno określić, na ile będzie dla niej atrakcyjny. Jak siebie nagradzać za ciężką pracę? (…) [Sobiczewska 2016].

 

Szczególne znaczenie motywowania siebie samego do pracy, wysiłku i podejmowania nowych zadań sugeruje, że o tych problemach warto czytać wiedzieć oraz warto je głębiej przemyśleć.


---------

[1] M. GOETZ, Jak dobrze zacząć? Udany start po wakacjach, „Głos Nauczycielski” 2016 nr 35, s. 8.
[2] A. RAND, Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Warszawa: Wydaw. Zysk i S-ka, 2015.
[3] P. SOBICZEWSKA, Sztuka motywowania siebie – www.swps.pl/sfera-psyche/blogi - z 08.09.2016.
[4] Informacje o autorce – www.swps.pl – z 08.09.2016.
[5] J. P. SAWIŃSKI, O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą, [w:] Warszawa: Wydaw. Edunews.pl.: e-Poradniki - http//edustyle.pl - 2013.

 
 


* * * 


 
 O autorze:
Julian Piotr Sawiński  

dr Julian Piotr Sawiński

Nauczyciel dyplomowany biologii i geografii, doktor nauk przyrodniczych, dydaktyk biologii, konsultant CEN w Koszalinie ds. informacji i innowacji pedagogicznych. Redaktor naczelny "Nauczycielskiej Edukacji". Nauczyciel Roku 1995 "Fundacji Innowacja" w Warszawie. Rzeczoznawca MEN ds. recenzowania podręczników i pomocniczych środków dydaktycznych do biologii i przyrody, egzaminator OKE z biologii, trener grupy 600 programu "Ocenianie w Nowej szkole". Organizator różnych kursów i warsztatów edukacyjnych dla nauczycieli. Autor ponad 850 publikacji edukacyjnych nt. edukacji i innowacji. Kierunkowe zainteresowania: ornitolog.

Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja"

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej