Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Nowoczesne formy kształcenia na poziomie akademickim #2

Bartosz Kramek, 01 Lipiec 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Z braku możliwości edycji porzedniego, kontynuuję temat w kolejnym (tj. niniejszym) wątku.
 

Przede wszystkim jest pod wrażeniem dyskusji, która zaczęł się rozwijać. Pan Jarosław Kordziński wspomniał o konferencji:

http://www.otopr(...)545.html


- transmitowanej przez nas dla Woltersa. Niezręcznie jest powoływać się na konkretne własne doświadczenia i projekty, ale niestety na polskim rynku tematyka edukacji-online live wciąż w praktyce raczkuje, a usługi takie jak konferencje, czy szkolenia online są nadal nowatorskie i dosyć kontrowersyjne - stąd bezpośrednie odwołania do naszej firmy. Rozumiem głosy o taniej autopromocji, ale tak się składa, że my na chwilę obecną nadajemy kierunek temu nurtowi.


Jakie szkoły realizują takie projekty?


Na pewno SGGW, gdzie w ramach programu e-rolnictwo (finansowanego z funduszy unijnych) zostanie uruchomiony nowy kierunek studiów, zakładający kształcenie 2 500 osób, z tego 60% zajęć ma się odbywać w komponencie e-learningowym, a częścią e-learningu mają być wykłady o charakterze wideokonferencji. Więcej informacji można znaleźć:



http://elearn.sggw.pl/



Od dłuższego czasu wykłady live w Polsce w ramach swojego systemu e-learningowego przeprowadza też Polish Open University (tym razem bez wideokonferencji). Jeśli się nie mylę, są prekursorami i za to z pewnością należą im się duże brawa.

Nawiązując do obaw kadry dydaktycznej polskich uczelni wyższych, sądzę że główna bariera tkwi w mentalności. Oczywiście nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu studenta z wykładowcą, niemniej jako uzupełnienie tradycyjnego kształcenia, transmisje online sprawdzają się dosyć dobrze, paradoksalnie zwiększając frekwencję na wykładach, które jako zajęcia nieobowiązkowe często świecą pustkami.



Kiedyś problemy były natury technicznej i kosztowej, jak ujął to przed kilkoma laty dr Ryszard Gajewski z Politechniki Warszawskiej:



Odbiór przekazu wideo wymaga szybkiego dostępu do

internetu, co wobec jakości polskich sieci i ceny usług

teleinformatycznych jest dużym ograniczeniem po stronie

odbiorców. Istniejaą także silne uwarunkowania po stronie

nadawców - konieczności zakupu drogiego cyfrowego sprzętu

wideo oraz oprogramowania do obróbki oraz transmisji

strumieniowej, co wobec kryzysu finansów uczelni jest poważnym ograniczeniem.




Po kilku latach od tej wypowiedzi - powyższe bariery mocno straciły na aktualności.



Co prawda znowu mamy kryzys i nadal jesteśmy w ogonku Europy pod względem dostępu do internetu, ale:

- łącza internetowe coraz szybsze

- kampusy i centra akademickie dysponują relatywnie bardzo wydajnymi

łaczami

- ceny usług teleinformatycznych spadły i systematycznie maleją

- w przypadku rozwiązań takich jak nasze, czyli czysto software\'owych:

- nie ma konieczności zakupu drogiego sprzętu, konieczny do odbioru jest tylko internet, słuchawki z mikrofonem/głośniki, kamera internetowa (a to wszystko często jest wbudowane w laptopy)

- transmisje działają na każdym systemie operacyjnym i każdej przeglądarce internetowej

- wymagana przepustowość łącz: nadawanie/odbieranie 256 Kb/s (TransmisjeOnline.pl)

- niczego nie trzeba instalować - korzystanie z transmisji odbywa się za pomocą dedykowanej strony www



Czy taka forma przekazu nie idzie w parze z rzetelną treścią nauczania, merytoryką? Jak dowodzą nasze doświadczenia, niekoniecznie. Druga edycja projektu Cekol School gromadzi już ok. 50 szkół budowlanych w Polsce, dla których firma Cedat (właściciel marki Cekol) organizuje cykl szkoleń produktowych online. Według dydatyków obok formy przekazu trafiającego w gusta, upodobania i nawyki odbiorców (uczniów), udało się zachować wysoki poziom merytoryczny. Nie od rzeczy jest fakt, że interakcja za pomocą komunikacji tekstowej (czat) to bezwględnie szczery i otwarty feedback, który na bieżąco otrzymują prowadzący zajęcia eksperci. Plus oczywiście atrakcyjna, multimedialna forma wzmaga zaangażowanie słuchaczy i maksymalizuje efektywność nauki.

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

Stefan Laszyn, 15 Marzec 11 01:22


foto

Stefan Laszyn, 01 Marzec 11 18:46

Pierwszy raz trafilem na te strone. Jestem zainteresowany publikacja, ktore sie tutaj pojawiaja. 

Pozdrawiam, 

foto

Ada Barańska, 01 Lipiec 09 22:08

Czy są jakieś dofinansowania ( unijne, ministerialne, ...) na takie projekty w szkołach wyższych?

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej