Niewykorzystany potencjał muzeum?
Są niemal wszędzie. W małych i dużych miastach, przy szkołach w formie izb pamięci i w wielofunkcyjnych obiektach edukacyjnych. Hipernowoczesne i z tradycyjnymi ekspozycjami. Państwowe i prywatne. Poświęcone miastom, konkretnym osobom, gałęziom gospodarki, zdarzeniom, instytucjom i całym społecznościom. Dziś na nowo je definiujemy i nadajemy nowe funkcje.
Brama Poznania ICHOT* | / fot. Ł Gdak |
Do różnych miastach w Polsce dotarła wyjątkowa w pełni multimedialna wystawa prac Vincenta van Gogha. Takie mobilne muzeum, to zupełnie nowa jakość i nowe wyzwania dla nauczyciela. Te inicjatywy inspirują do poszukiwań w nowej przestrzeni nowego modelu uczenia się uczniów. Dlatego dziś to instytucje z rozbudowanymi działaniami edukacyjnymi. W nich specjaliści przygotowują scenariusze zajęć i sami je prowadzą. Mają pomoce dydaktyczne i narzędzia, które zamienią przeszłość na prawdziwe emocje i pełne zaangażowanie. Przestrzeń pozaszkolna staje się w ten sposób miejscem rozwijania interdyscyplinarnych kompetencji w różnym zakresie, a pomysłów na jej wykorzystanie można znaleźć wszędzie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć tworzyć własne muzea w przestrzeni wirtualnej. Popularna gra Minecraft pozwala na samodzielne zaprojektowanie przez uczniów wirtualnych miejsc, w których możemy uczyć się historii, odtwarzać ją i osobiście doświadczać. Tradycyjna lekcja zamienia się w przygodę kreowaną przez internetową społeczność. To miejsce świadomej edukacji, która pozwala przejąć odpowiedzialność za własne uczenie się i wykorzystać osobisty talent uczniów.
Pojęcie muzeum w dzisiejszym świecie uległo redefinicji. To już nie tylko miejsce zbierania, eksponowania i oglądania w skupieniu. Dziś muzea tworzą przestrzeń dla niezwykłej narracji. A dzięki wsparciu technologii, zmienia się ich charakter, kreuje nowa funkcja i forma. To już nie jest bierny przekaz. To dialog z uczestnikiem wpisany w cyfrową opowieść. I tak jak w szkole model edukacji transmisyjnej staje się już archaiczny, tak też lekcja w muzeum nie ogranicza się jedynie do statycznej ekspozycji. Umożliwia interakcję i pozwala wykorzystać naturalne umiejętności uczniów w posługiwaniu się cyfrową technologią. Ale dopiero połączenie tego z potencjałem nauczyciela w zakresie tworzenia innowacyjnych modeli dydaktycznych i nowej przestrzeni do uczenia się z niewykorzystanym często potencjałem muzeum, staje się prawdziwą siłą nowoczesnej edukacji i to nie tylko tej historycznej.
----------
* * *
O autorze: | ||
Witold Kołodziejczyk |
||
Tekst pierwotnie ukazał się pod adresem: edukacjaprzyszlosci.blogspot.com |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14