Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Nie bierz pierwszego z brzegu kubka. Czyli kilka rad dla młodych nauczycieli

Tomasz Małkowski, 26 Wrzesień 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Co prawda nie moich rad. Znalazłem je we wrześniowym numerze brytyjskiego dziennika The Guardian.[1] Wszystkie „dos and don’ts” na temat: jak przeżyć pierwsze dni w szkole i zrobić dobre wrażenie na starszych (przynajmniej stażem) nauczycielach.

Rady są życiowe. Autor nie kryje, że niejeden raz zaczynał pracę w nowej szkole. Dla nas, nad Wisłą, mają jeszcze jeden walor. Pokazują od środka brytyjski pokój nauczycielski. Czy warto do niego zajrzeć? Zdecydowanie tak.

Najpierw kilka słów o podstawowej różnicy między polską a brytyjską szkołą. Otóż ta ostatnia jest – w moim odczuciu – znacznie lepiej zorganizowana niż nasza. Każda placówka wypracowuje własne, bardzo szczegółowe zasady i procedury, po czym ogłasza je na piśmie. Każdy wie, a przynajmniej ma szansę się dowiedzieć, co i jak.

W znanej mi kiedyś szkole specjalnej karą za określone przewinienia było spędzenie przerwy w czerwonym kole namalowanym na boisku. Taki pobyt wiązał się ze strasznym wstydem dla dzieciaka, toteż z reguły nauczycielowi wystarczyło samo postraszenie czerwonym kołem. Cokolwiek sądzimy o tej formie kary (było nie było, przypomina pręgierz), trzeba podkreślić jedno: nauczyciele wiedzieli, jak ukarać, a uczniowie – jak zostaną ukarani. Niezależnie od tego, czy przeskrobali u groźnego pana od wuefu, czy u łagodnej pani od matematyki. Istniały jasne zasady.

W brytyjskiej szkole sporo jest materiałów dodatkowych, takich jak podręcznik dla nauczyciela czy kodeks zachowania. Inaczej niż u nas, nowy nauczyciel nie jest rzucany na głęboką wodę („obejmie pani wychowawstwo w 2c; proszę trzymać ich krótko, bo poprzedni wychowawca sobie nie radził”). Ale, jak to zwykle bywa, przepisy sobie, a życie sobie. Stąd rady dla brytyjskich nowicjuszy, które przytaczam, nieco je opracowawszy. Zatem:

Oprócz zasad pisanych istnieją niepisane. Opierają się one na zdrowym rozsądku (choć nie zawsze), a także – dodam od siebie – na nieformalnych ustaleniach, dlatego wcale nie są oczywiste dla nowego nauczyciela. Skąd ma on bowiem wiedzieć, że pod dębem parkuje anglistka, a kubek z napisem „Uwielbiam poniedziałki” jest zastrzeżony dla historyka? Nauczyciele miewają też ulubione miejsca w pokoju nauczycielskim, dlatego nie należy siadać na pierwszym wolnym krześle.

Żeby nie podpaść w nowej pracy, należy: 1) obserwować, 2) podsłuchiwać (sic!), 3) pytać i porównywać odpowiedzi.

  1. Obserwować: nie robić sobie herbaty, dopóki nie zaparzą jej wszyscy inni nauczyciele (od siebie dodam: czy nie prościej byłoby po prostu zapytać o wolny kubek?).
  2. Podsłuchiwać: jak w każdej instytucji, tak i w szkole przepisy nie zawsze idą w parze z praktyką. Dlaczego młody nauczyciel ma być jedynym, który każe uczniom przyjść do szkoły na galowo?
  3. Pytać i porównywać: nie wierzyć pierwszej osobie, lecz dyskretnie wypytać trzy. Jeśli ich odpowiedzi się pokryją, wszystko w porządku. Jeśli nie, należy podsłuchać, co się na dany temat mówi w pokoju nauczycielskim. Właśnie w ten sposób autor dowiedział się, że nie musi pisać cotygodniowych planów nauczania – choć przepisy mu to nakazywały.


Trzeba poznać „sojusze”, czyli układy. Autor przestrzega przed „miłą grupką” w pokoju nauczycielskim, która wydaje się „oazą ciepła i przyjaźni”. Pozory mylą, toteż nie należy zaprzyjaźniać się zbyt szybko. Z początku lepiej „wywołać na twarzy swój najlepszy uśmiech” i miło pogawędzić z każdym – ale nic więcej. Jeśli ktoś pochopnie wejdzie w jakiś układ, to umarł w butach. Albo utkwi w nim na dobre, albo zapłaci wysoką cenę za wydostanie się z niego.

Należy uważać na kontakty z rodzicami. Ich oczekiwania w stosunku do nauczycieli są bardzo różne, więc łatwo o potknięcie. W niektórych szkołach istnieją szczegółowe poradniki postępowania z rodzicami (!), jednak tylko w niektórych. Warto poprosić o wskazówki, na przykład dyrektora szkoły, żeby potem móc powiedzieć rozjuszonej matce: „Konsultowałam tę sprawę z panią dyrektor; uważa, że postępuję właściwie”.

Tyle rad. Czy obraz szkoły, który się z nich wyłania, nie wydaje się Państwu dziwnie znajomy?


[1] The dos and don’ts of surviving your first week in a new school

 
 

* * *
 

 

 O autorze:
Tomasz Małkowski
fot. Jakub Swerpel
 

Tomasz Małkowski

Absolwent pedagogiki specjalnej na UG, od 1996 roku związany z Gdańskim Wydawnictem Oświatowym. Autor bądź współautor podręczników do historii dla szkół podstawowych i gimnazjów. Ma na koncie kilka powieści dla dzieci i dorosłych (te pisał już sam). Ojciec dwójki młodych ludzi. Chciałby – i to bardzo! – żeby polscy uczniowie lubili szkołę, odkrywali w niej świat, rozwijali talenty, stawiali pytania i znajdowali odpowiedzi. Ma wrażenie, że nie zawsze tak jest; zachodzi w głowę, co można by zmienić. Ze swej strony stara się pisać ciekawe podręczniki, takie "do polubienia" przez uczniów i nauczycieli.

W wolnym czasie włóczy się po lesie, często z psem. Biega, bo lubi. Zimą morsuje z Sopockim Klubem Morsów (zbiórka w każdą niedzielę o 12.00 w budynku Zatoki Sztuki, wejście od strony plaży). Sporo czyta. Również pisze, w końcu to jego zawód. Jest wtedy sam jak palec (nawet radio mu przeszkadza). Dlatego w przerwach od pracy chętnie ucina sobie pogawędki z ludźmi. Ostatnio postanowił pisać bloga. Zobaczymy, jak mu to wyjdzie.

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego: 
http://blog.gwo.pl/nie-bierz-pierwszego-z-brzegu-kubka/

Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

kornel(Gość) z: http://www.porozumieniebezprzemocy.pl, 29 Wrzesień 15 02:25

Jedną z najważniejszych rzeczy jest komunikacja i umiejętność rozmawiania. Niewielu nauczycieli to umie. O uczniach nie wspominając.

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej