Nauczanie pod egzamin? Przeczytajcie, proszę, zadania!
Wszystkim, którzy narzekają na testomanię, na uczenie pod egzamin, polecam lekturę zadań matematycznych z egzaminu gimnazjalnego. Przeczytajcie je, proszę, a potem szczerze powiedzcie: da się te zadania rozwiązać bez rozumienia matematyki?
Da się uzyskać dobry wynik, nie myśląc? Czy gimnazjalista może rozwiązać zadanie 4. z egzaminu, nie rozumiejąc, na czym polega pierwiastkowanie? Czy, nie umiejąc rozumować, może rozwiązać zadanie 5., a bez umiejętności argumentacji - zad. 22.?
W egzaminie gimnazjalnym udało się po 2012 roku uniknąć podstawowego błędu matury z matematyki, na której zadania co roku są takie same. Tu zadania się nie powtarzają. Widać za to, że oprócz podstawowych umiejętności matematycznych (np. sprawności rachunkowej, znajomości podstawowych pojęć i reguł) ważne są takie ogólne umiejętności, jak rozumowanie, tworzenie strategii rozwiązania problemu czy dobieranie odpowiedniego modelu matematycznego do rozważanej sytuacji.
To brzmi nudnie, jest niemedialne, ale to bardzo ważne w matematyce.
Warto też w końcu rozprawić się z mitem, że egzamin gimnazjalny to zadania testowe, które można bezmyślnie rozwiązać, po prostu losowo wybierając jedną z czterech odpowiedzi. Po pierwsze, w zestawie jest co prawda kilkanaście pytań testowych, ale są też zadania otwarte, w których oceniany jest sposób rozwiązania, rozumowanie i argumentacja. A zadania testowe to nie tylko proste pytania o wiadomości. Podczas ich rozwiązywania też trzeba myśleć. Przypuśćmy jednak, że gimnazjalista nie myśli, tylko losowo wybiera odpowiedzi. Jaką ma szansę trafić poprawne odpowiedzi?
Wybranie jednej z czterech odpowiedzi daje 25% szansy trafienia w jednym pytaniu. Jednak już szansa trafienia w ten sposób dobrych odpowiedzi w trzech pytaniach jest mniejsza niż 2%, a w czterech to znacznie mniej niż promil!
Dobry nauczyciel nie uczy wyłącznie po to, by jego uczniowie zdali egzamin. Zdarzają się jednak nauczyciele, którzy mają tylko taki cel. Dobrze zatem, że ten egzamin wymaga od uczniów tak różnorodnych umiejętności matematycznych.
* * *
O autorze: | ||
![]() fot. Jakub Swerpel |
Marcin Karpiński |
|
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego: http://blog.gwo.pl/nauczanie-pod-egzamin-2/ |
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14