Na noże: Po śląsku
Nie znam jakichkolwiek danych na temat kariery edukacyjnej uczniów mówiących na co dzień po śląsku. Nie wiem jaki wpływ na wykształcenie ma fakt, że uczniowie z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami i sąsiadami posługują się innym kodem niż kod języka służącego do zdobywania wykształcenia. Język zawiera wyrazy, wyrażenia, zdania, pojęcia, stereotypy odzwierciedlające jego kulturę – tradycję, wartości, wiarę...
Te same programy nauczania (podstawy programowe) obowiązują w całej Rzeczpospolitej – nie ma specjalnych programów dla uczniów posługujących się śląskim. Przyjmuje się więc, że uczeń na co dzień mówiący po polsku i uczeń mówiący po śląsku to językowo ten sam uczeń. Nie ma programów do nauczania języka polskiego i pozostałych przedmiotów nauczanych po polsku dla uczniów, którzy z tym językiem mają kontakt wyłącznie w szkole. Uczniowie mają posługiwać się polskim w szkole, podczas egzaminów, podczas studiów – nauczycielki i nauczyciele nie musza znać śląskiego. To dziwne.
Potrzebne są rzetelne badania na temat wpływu śląskiego na kariery edukacyjne Górnoślązaków.
Poniżej niewielkie fragmenty raportu Sieci Informacji o Edukacji w Europie Eurydice pt. Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie 2012 (Key Data on Teaching Languages at School in Europe, 2012 Edition):
Różnorodność językowa w szkołach
W Europie średnio 92,9% uczniów w wieku 15 lat posługuje się językiem nauczania w domu. W zdecydowanej większości krajów w niewielu szkołach uczy się duża liczba uczniów, którzy nie posługują się w domu językiem nauczania. Wyjątki można znaleźć przede wszystkim w Belgii (Wspólnocie francusko- i niemieckojęzycznej), Hiszpanii, Liechtensteinie, a zwłaszcza w Luksemburgu, gdzie język luksemburski jest językiem ojczystym większości uczniów, natomiast językiem nauczania jest francuski lub niemiecki.
Jak widać Górnoślązacy nie zostali uwzględnieni – niezależnie od wyników ostatniego spisu powszechnego.
Miejsce języków obcych w programie nauczania
We wszystkich krajach, z wyjątkiem Danii, Grecji, Islandii i Turcji, niektóre szkoły zapewniają uczniom możliwość uczenia się przedmiotów niezwiązanych z językami w dwóch językach (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe). W ramach tej formy kształcenia przedmioty niezwiązane z nauką języka mogą być prowadzone np. w języku państwowym i języku obcym lub języku państwowym i języku regionalnym/mniejszościowym.
Języki regionalne lub mniejszościowe są oficjalnie uznawane w ponad połowie europejskich krajów
Wielojęzyczność Europy można rozpatrywać z różnych punktów widzenia, a jednym z nich jest niewątpliwie oficjalne uznawanie języków przez władze europejskie, krajowe lub regionalne.
Kilkanaście krajów europejskich oficjalnie uznaje istnienie języków regionalnych lub mniejszościowych w swych granicach do celów prawnych lub administracyjnych. Językom tym przyznano status urzędowy, ale jedynie w obrębie obszaru geograficznego - regionu lub jednostki autonomicznej - w którym są one zazwyczaj używane. Na przykład w Hiszpanii język kataloński, walencki, baskijski i galicyjski są językami urzędowymi - samodzielnie lub wraz z językiem hiszpańskim - w odpowiednich wspólnotach autonomicznych.
Większość 15-letnich uczniów posługuje się językiem nauczania w domu
W niektórych krajach wielu uczniów posługuje się w domu językiem innym niż język nauczania ze względu na różnice regionalne dotyczące języka nauczania. Na przykład w Hiszpanii dla 9,1% uczniów, którzy mówią w domu po hiszpańsku, językiem nauczania jest kataloński, natomiast dla 38,5% uczniów, którzy używają w domu walenckiego, językiem nauczania jest hiszpański.
* * *
O autorze: | ||
Aleksander Lubina |
||
Jeżeli ktoś pożąda polemiki, to chętnie wezmę w takowej udział ja - albo moi uczniowie rocznik 1960, 1970, 1980, 1990, 2000. |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14