Matematyczny orzech do zgryzienia
Znów fatalne wyniki matur z matematyki. Ja myślę, że i tak zbyt dobre. Byłoby gorzej ale część wyników w granicach 27-29% została zapewne naciągnięta (wiadomo: prikaz z góry, by nie wyszło fatalnie). Mnie te wyniki nie dziwią, zbyt dobrze znam realia polskiej szkoły.
Pisałem maturę z matematyki w Śląskich Technicznych Zakładach Naukowych w latach 90-tych. Zadania były trudne i trzeba było się wykazać szeroką wiedzą. Dzisiaj prawie połowa pytań jest (przepraszam za określenie) dla patafianów: ABCD. Widocznie musi tak być, bo inaczej nie zdało by 70%.
Gdzie leży problem? Oj... lata zaniedbań sprawiły, że odpowiedź nie jest prosta. Ale postaram się wymienić tylko kilka przyczyn, niezbyt wyszukanych (na pewno można by tę listę rozszerzyć o inne, bardziej wyszukane):
- Słaba frekwencja na zajęciach. Wiadomo, matematyka opiera się na systematyczności a trudno o niej mówić jeśli kogoś notorycznie nie ma w szkole. Nauczyciele pomstują, dyrektorzy problem ukrywają, by nie psuć obrazu szkoły, rodzice rozkładają ręce a kuratoria sprawdzają tylko papierki, z czego zupełnie nic nie wynika. A młodzież? Widzi niemoc dorosłych i wykorzystuje ją bezlitośnie.
- Problemy wychowawcze we współczesnej szkole. Wciąż pokutuje tutaj lekkomyślne wprowadzenie gimnazjów w których następuje wychowawcze rozprężenie. W szkole średniej nie udaje się już tego okiełznać, w konsekwencji zamiast uczyć, nauczyciel walczy czasami z klasą.
- Oszczędności samorządów. Przy obecnych problemach wychowawczych, klasy nie powinny liczyć więcej niż 15-18 osób. W takich np. Katowicach (gdzie uczę) to, wg urzędników, 32 osoby. W tak licznej klasie, przy obecnym "wyluzowaniu" młodzieży, nie sposób DOBRZE przygotować klasy do matury (generalnie licea, to jeden wielki rynek korków z matmy).
- Przymykanie oka. Nie ma dotkliwych represji za nieuczenie się. Rodzic rozkłada ręce (bo stracił kontrolę), dyrektor nie wyrzuci (bo każdy uczeń na wagę etatu), a nauczyciel i tak naciągnie na semestr, bo przecież połowy klasy nie zostawi. Za komuny był list do zakładu pracy a w domu wpier..., dzisiaj jest tajemnica danych osobowych i wychowanie bezstresowe... Chińczycy i Japończycy mają trochę inny model od naszego, no ale my patrzymy w stronę zachodu. Model zachodni (co do nauki matematyki w szkołach) krytykuje już nawet guru amerykańskiej ekonomii Alan Greenspan.
- Mentalność młodzieży, rodziców i belfrów. Takie czasy, że młodzi są bardziej leniwi, bo więcej dostają na starcie, mają minimalistyczne podejście do swoich obowiązków (do już i tak obniżonych wymagań), rodzice są niekonsekwentni w rozliczaniu młodych z ich "pracy" a belfry często chcą, by to klasa dostosowała się do nich, a nie oni do klasy (bo przecież każda klasa, to zupełnie inna bajka: żywiołowość, inne przyswajanie wiedzy itd). Generalnie takie polskie: jakoś to będzie.
Gdyby dzisiejsi maturzyści zdawali starą maturę, to może zdałoby z matmy 30-40% ogółu. Zbytnio poluzowaliśmy kaganiec, obniżyliśmy wymagania, daliśmy za dużo praw, boimy się prawdy. A prawda jest taka, że nawet ci którzy zdali, są w większości także na miernym poziomie, co widać później w szkołach wyższych. Produkujemy nikomu niepotrzebnych niedouczonych-wykształconych ludzi (i nie podniecajmy się z porównaniami z zachodem, bo tam poziom zjechał już dawno, co zauważyli ich ekonomiści i biją na alarm; na szczęście mają wielu imigrantów a Polska nie). Dobrze, że rzecz dzieje się w Polsce, gdzie młodzi na pomoc państwa nie liczą, kierując się bardziej powiedzeniem "Polak potrafi". Znajdują pracę za granicą, w Polsce, jakąkolwiek. Życie uczy ich pokory. Ale czy do tego by wykonywać jakąkolwiek pracę, potrzebne jest wyższe wykształcenie. Raczej nie. Szkoda tylko gospodarki, która konkuruje taką właśnie tanią-wykształconą siłą roboczą, bo innowacyjnością to już nie. Do innowacyjności potrzeba solidnie wykształconego pokolenia a nie sterty dyplomowych papierków. Papierek można powiesić sobie na ścianie.
* * *
O autorze: | ||
Jarosław Bloch |
||
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu "Co z tą edukacją?" |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14