Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


MAMZ - mój największy sukces i moja największa porażka

Szymon Konkol, 16 Październik 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Gdy w 2010 roku podczas spotkania z moim dzisiejszym serdecznym przyjacielem a wówczas zupełnie mi nieznanym rzemieślnikiem - praktykodawcą moich uczniów narodził się nieśmiały zarys Akademii nie sądziłem że w krótkim czasie przerodzi się on w moją największą pasję i rewolucję w podejściu do edukacji zawodowej. Gdyby nie fakt że jestem głównym sprawcą powołania do życia MAMZ, gdyby nie rzesza mistrzów bezinteresownie dzielących się swą wiedzą, pasjonatów poświęcających swój czas i zaangażowanie, gdyby nie dziesiątki firm branżowych nieszczędzących funduszy, gdyby nie setki szkolonych uczniów... pewnie dawno bym się już poddał.

 

Czym jest Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego?

To najczęściej zadawane mi pytanie. Trudno udzielić prostej i jednoznacznej odpowiedzi... Bo tak naprawdę, z punktu widzenia organizacyjnego MAMZ wcale nie istnieje... Nie jest to firma, nie jest organizacja, fundacja czy stowarzyszenie. Akademia ma natomiast wypracowaną renomę, rozpoznawalny wizerunek medialny i znane w środowisku logo. MAMZ nie ma osobowości prawnej i w tym rozumieniu można ją traktować jako ruch społeczny. Gdyby pokusić się jednak o zdefiniowanie, to w moin odczuciu MAMZ jest nieformalną inicjatywą edukacyjną. Inicjatywą, która funkcjonuje dzięki zaangażowaniu grupy osób, połączonych wspólną pasją do sztuki cukierniczej i piekarskiej oraz wrażliwośią na trudności, z jakimi borykają się młodzi ludzie stawiający pierwsze kroki na drodze swojej kariery zawodowej.


Jaki jest cel działalności MAMZ?

Wszystkie podmioty zaangażowane w rozwój tej inicjatywy widzą w niej szansę na poprawę jakości kształcenia zawodowego poprzez tworzenie swoistego „inkubatora mistrzów zawodu”. MAMZ jest pierwszą w Polsce inicjatywą realizującą formy edukacji obokszkolnej i pozaszkolnej w szkolnictwie zawodowym. Ideą Akademii jest powszechny dostęp do edukacji zawodowej opierającej się na najwyższych światowych standardach. Dzięki tej inicjatywie młodzież wywodzącą się ze szkół zawodowych ma możliwość uczestnictwa w różnorakich formach kształcenia praktycznego prowadzonych przez największe autorytety w branży zarówno w kraju jak i na skalę międzynarodową, przy użyciu najnowocześniejszego wyposażenia technicznego i z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii i bazy surowcowej.


Jakie formy mają działania MAMZ?

Podstawowymi formami kształcenia składających się na ofertę Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego jest kilka zazębiających się ze sobą projektów:
 

  • Warsztaty doskonalące - kilkudniowe zajęcia poświęcone technikom i technologiom wybranego asortymentu produktów cukierniczych, piekarskich lub gastronomicznych. Warsztaty składają się z trzech etapów zajęć: etap szkoleniowy, zajęcia praktyczne na terenie zakładów praktyk, oraz etap egzaminacyjny mający formę konkursu.
     
  • Lekcje z Mistrzem - jednodniowe zajęcia prowadzone są przez mistrzów zawodu. Celem "lekcji" jest rozbudzanie aktywności zawodowej uczniów poprzez osobisty kontakt z osobami wyróżniającymi się osobowością, talentem i będącymi uznanymi autorytetami w branży. Tematyka lekcji obejmuje jedno z wybranych zadań zawodowych.
     
  • Seminaria technologiczne - cykl szkoleń technologicznych prowadzonych przez MAMZ i wybrane firmy produkcyjno - handlowe branży cukierniczej, piekarskiej oraz gastronomicznej. Seminaria mają charakter wizyt studyjnych lub kilkudniowych staży, podczas których uczestnicy zostają zapoznani z działalnością firmy i metodami produkcji wybranego asortymentu.
     
  • Konkursy i turnieje - MAMZ jest organizatorem konkursów, których beneficjentami są uczniowie w zawodach cukiernik, piekarz i kucharz. Konkursy te odbywają się cyklicznie i są metodą ewaluacji i sprawdzenia skuteczności warsztatów technologicznych. Ponadto MAMZ jest organizatorem Mistrzostw Młodych Cukierników i Piekarzy oraz Konfrontacji Mistrzów - konkursów, będących częścią programu Międzynarodowych Targów Cukierniczych, Piekarskich i Lodziarskich SweetTARG w Katowicach.
     
  • Wystawy i prezentacje - cykliczne prezentacje prac uczniów pod nazwą Wystawa na Słodko". jest to impreza towarzysząca Konkursowi Cukierniczo - Piekarskiemu Szkół Subregionu Rybnickiego oraz Konkursowi Cukierniczemu i Piekarskiemu o Puchar MAMZ.
     
  • Życie branży - celem tego projektu jest aktywizacja uczniów poprzez aktywne uczestnictwo w znaczących imprezach i uroczystościach branżowych. Młodzież ma sposobność wizytacji targów cukierniczych, piekarskich, lodziarskich i gastronomicznych oraz pokazów i prezentacji maszyn i nowych technik produkcji wyrobów. Adepci akademii uczestniczą również w uroczystościach organizowanych przez cechy, izby i stowarzyszenia rzemieślnicze.
     
  • Okruchy tradycji - cykl zajęć poświęconych tradycji w rzemiośle. W ramach tego projektu młodzież zostaje zapoznana z tradycjami techniki i technologii cukierniczej i piekarskiej oraz zabytkami techniki i kultury zawodu.


 

Ile kosztują szkolenia w MAMZ?

Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego nie korzysta z żadnych instytucjonalnych form finansowania. Wszystkie przedsięwzięcia realizowane są dzięki wsparciu osób prywatnych, firm, zakładów rzemieślniczych i instytucji, którym bliska jest idea wolnej edukacji ukierunkowanej na wszechstronny rozwój młodych kadr. Edukacyjne formy dokształcania młodych kadr były, są i będą bezpłatne i nie wiążą się z jakimikolwiek wydatkami dla wszystkich zainteresowanych swym rozwojem zawodowymi. MAMZ szczególną opieką otacza młodzież niezamożną i zagrożoną wykluczeniem społecznym i zawodowym, w tym osoby niepełnosprawne i uczniów szkół zawodowych – specjalnych. Brak konieczności ponoszenia jakichkolwiek opłat wyrównuje szanse w dostępności do oferty edukacyjnej MAMZ. Jedyną zasadą jest „wystarczy chcieć”.


Edukacja - czyli szkoła?

Niestety – niekoniecznie... Moim pierwotnym zamierzeniem było umożliwienie uczniom edukacji zawodowej w formie uzupełniającej statutowe działania szkoły. Dzięki nowym możliwościom chciałem dać młodzieży możliwość dokształcania się w formach szkolnych i na terenie placówki, w której się uczą. Niestety, pomysł okazał się chybiony. Pomimo tego że pozyskano dla szkoły sprzęt wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych i doposażono w niego szkolną pracownię dostosowując ją do odpowiednich standardów, zapewniono uczniom nieodpłatny dostęp do bieżąco uzupełnianej bazy surowcowej i zorganizowano kadrę instruktorów – wolontariuszy, po dwóch latach działalności edukacyjnej w szkole poproszono nas o zaprzestanie organizacji szkoleń na terenie placówki. Jako powód takiego obrotu sprawy podano, i tutaj cytat: "zakłócanie procesu realizacji statutowych działań placówki" (czyli edukacji zawodowej?). MAMZ jest obecnie po kolejnej eksmisji z kolejnej szkoły, powód ten sam – ucząc przeszkadzamy szkole. Jeżeli problem się powtarza, pomimo znaczącym efektom edukacyjnym, oznacza to że szkoła, niezależnie od placówki nie ma zapotrzebowania na taką formę edukacji swych podopiecznych.


Akademia bezdomna?

Nie... Niezbyt pozytywne doświadczenia związane z łączeniem pracy Akademii z placówkami edukacyjnymi skłoniły mnie do poszukiwania innych rozwiązań. MAMZ jest obecnie na progu nowego rozdziału w swej działalności. Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego ma obecnie do dyspozycji własną niezależną pracownię, profesjonalne, nowoczesne studio cukierniczo - piekarskie. Firma Savpol, która od dwóch lat wspiera finansowo rozwój zawodowy adeptów MAMZ, od września gości również Akademię w udostępnionym przez siebie lokalu zaadoptowanym na potrzeby działalności szkoleniowej dla młodzieży. Mam nadzieję że ściślejsze powiązanie MAMZ z podmiotem gospodarczym, dostawcą surowców i wyposażenia dla branży piekarskiej, cukierniczej, lodziarskiej i gastronomicznej rozwiąże dotychczasowe problemy i pozwoli jeszcze sprawniej i jeszcze skuteczniej wpływać na jakość edukacji zawodowej młodych adeptów sztuki cukiernicze i piekarskiej. Wszystko przemawia za tym, że jest to optymalne rozwiązanie. A jeżeli ten model się nie sprawdzi...


A jeżeli się nie uda?

Cóż, zawsze można zacząć wszystko od początku...

 

 
***
 

 
 O autorze:
Szymon Konkol   

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com) , współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej