Kura czy jajko?
Zakończył się projekt „e-szkoła Wielkopolska - Twórczy Nauczyciel”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 9.4 Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu.
W ramach projektu, nauczyciele z 75 szkół z terenu Wielkopolski (po jednym gimnazjum i jednej szkole ponadgimnazjalnej z każdego powiatu) zostało przeszkolonych z wykorzystywania platformy e-Learningowej oraz multimedialnych zasobów edukacyjnych w procesie lekcyjnym.
W dniach 8-9.07.2009r. w Boszkowie odbyła się konferencja podsumowująca, w trakcie której m.in. kierownik projektu prof. dr hab. Stanisław Dylak przedstawił pierwsze wnioski, uwagi oraz spostrzeżenia na temat jego realizacji.
Na uwagę zasługuje fakt, że w trakcie swojej prezentacji, Pan prof. dr hab. Stanisław Dylak przekonując zebranych nauczycieli i dyrektorów o słuszności i celowości podejmowania trudu nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków dydaktycznych, posłużył się słowami Pana Witolda Kołodziejczyka oraz wskazywał artykuły zamieszczane w „Edukacja i Dialog”. Jest to jeden z wielu dowodów na to, że praca redaktora naczelnego i zespołu redakcyjnego jest zauważana również w kręgach akademickich, a prezentowane poglądy znajdują uznanie wśród autorytetów naukowych.
Uczestnicy projektu i konferencji – nauczyciele i dyrektorzy ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z dużym zaangażowaniem podjęli się pracy metodą Blended Learning, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia wykształcenia młodego człowieka. Jednym z większych problemów, związanych z edukacją młodzieży, jest ich podejście do realizacji procesu edukacyjnego. Szkoła, szczególnie ta w obecnej formie, nie jest w stanie zapewnić właściwego wykształcenia tzn. takiego, które umożliwi młodym ludziom odpowiedni start w dorosłe życie i znalezienie pracy. Jak pisano już wielokrotnie, chociażby na łamach EiD, samo wprowadzenie nowych technologii do starego modelu edukacji, nie rozwiąże żadnych problemów.
Powstanie Web 2.0 otwarło wiele możliwości w kwestii komunikacji i publikowania treści w Internecie. Zachłyśnięci tymi rozwiązaniami młodzi ludzie bardzo często nie weryfikują treści, które w sieci znajdują, a przyjmując je bezkrytycznie popadają w różne skrajności.
Platforma e-Learningowa, a w zasadzie publikowane w niej przez nauczycieli treści edukacyjne, są wirtualnym miejscem spotkań nauczyciel – uczniowie i tą możliwość należy wykorzystywać do przekazywania wartościowych treści i kształtowania umysłów młodych odbiorców.
75 szkół dostało solidną lekcję z podstaw pracy w środowisku sieciowym. Ośrodek szkoleniowy zadbał o nabycie przez nauczycieli umiejętności posługiwania się narzędziami technicznymi tj. platforma e-Learningowa i portal edukacyjny, natomiast kadra naukowa stanowiła zaplecze metodyczne i merytoryczne. Wypracowane materiały szkoleniowe i metody pracy mogą zostać wykorzystane w dalszej pracy z uczniami.
Zachęcam wszystkich do zapoznania się z wnioskami i komentarzami uczestników, które ukażą się wkrótce na stronach internetowych. Stanowią one cenne źródło wiedzy o możliwych problemach oraz wadach i zaletach nauczania w trybie mieszanym. Dobrze byłoby rozpowszechnić informacje o takich przedsięwzięciach na cały kraj i spróbować wdrażać kolejne, podobne inicjatywy, tym bardziej, że ta ww. spotkała się z pełną akceptacją zarówno ze strony dyrekcji, nauczycieli jak i uczniów. Każdy z uczestników projektu deklarował pełną gotowość i chęć do kontynuowania tego projektu, bo widzą w tym rozwiązaniu wiele korzyści dla uczniów i własnej pracy.
Osobiście cieszy mnie bardzo fakt, że edukacja powoli zmienia swoje oblicze i dużą rolę w tych przemianach zaczyna odgrywać działalność „Edukacji i Dialog”. Aby jednak nie popaść w samouwielbienie, spoglądam na wyniki egzaminów gimnazjalnych i wylewam sobie znów kubeł zimnej wody na głowę, zdając sobie doskonale sprawę z punktu w którym się znajdujemy...
0

Jestem osobiście tak samo zachwycony zmianami jakie dzieją się dookoła edukacji jak Pan. Byłem kiedyś w YDP i nawet prowadziłem zajęcia w odlotowej okrągłej sali gdzieś na dachu Waszego budynku. Główni klienci polskiej szkoły są, jak sądzę, gotowi do uczestnictwa w edukacji nasyconej ICT. Komputer, komórki, internet, sms, gadu-gadu, skype- to ich niemal naturalny model komunikowania się. Potrzeba jednak zamiany kredy na edytor tekstu i tablicy na program multimedialny. Trzeba dużo rozmawiać z nauczycielami. Większość z nas to starzy ludzie, a młodzi nie zawsze dostrzegają edukacyjne walory świata komputerów. Musimy rzeczywiście podjąć edukację i dialog w tym zakresie. Cieszę się, że być może będziemy robić to razem- ja pięćdziesięcioparolatek i Pan, osoba z zupełnie innego pokolenia.
![]() |
![]() |
![]() |
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 19 Lipiec 2021
Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 10 Maj 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14