Kto się boi szkół zawodowych?
Ułomny, polski system edukacyjny wyraźnie dzieli społeczeństwo na „inteligentnych - tych po studiach” i „nieinteligentnych - tych bez dyplomu”. W Polsce nadal nieskończone studia są przyczyną głębokich urazów i kompleksów. Tymczasem w „starej” Europie można bez trudu radzić sobie na rynku pracy z wykształceniem, np. licencjackim. Trzyletnie szkoły „zawodowe” nie zaprzątają młodych głów zbędną teorią. Uczą mierzalnych kompetencji i wypuszczają na rynek z konkretnym zawodem lub uprawnieniami.
Stare korzenie
Wielka pomyłka
Miernie, biernie i bez zmian
Drodzy czytelnicy
Oszukani
Zróbmy to tym bardziej, że mity, które stworzyły reformę z 1999 dawno już zostały obalone. Wiemy, na przykład, że dyplom wyższej uczelni nie gwarantuje pracy. Wiemy to, z całą pewnością, od ogólnoświatowego kryzysu z 2008 roku. Po tej dacie, w USA i Europie wskaźniki bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych zaczęły gwałtownie rosnąć. Okazało się, że na rynek pracy wchodzą kolejne roczniki oszukanych wizją pracy „czystych rąk” dla wszystkich.
Zaskoczenie młodych jest tym większe, że ułomny, polski system edukacyjny wyraźnie dzieli społeczeństwo na „inteligentnych - tych po studiach” i „nieinteligentnych - tych bez dyplomu”. W Polsce nadal nieskończone studia są przyczyną głębokich urazów i kompleksów. Tymczasem w „starej” Europie można bez trudu radzić sobie na rynku pracy z wykształceniem, np. licencjackim. Trzyletnie szkoły „zawodowe” nie zaprzątają młodych głów zbędną teorią. Uczą mierzalnych kompetencji i wypuszczają na rynek z konkretnym zawodem lub uprawnieniami.
Fałszywa, zła sława szkół zawodowych opiera się wyłącznie na stereotypach. W rzeczywistości wybór pomiędzy studiami, a zdobyciem konkretnego zawodu jest po prostu dowodem dojrzałości i realizmu. To często wybór pomiędzy życiem sfrustrowanego inteligenta bez pracy i zawodu, a życiem „fachowca” z pracą i pieniędzmi.
Jeszcze jedna cegła w murze...
Celem szkół zawodowych niższego szczebla powinno być zatarcie wizerunku „szkół dla nieinteligentnych”. Kluczem jest odpowiednio wysoki poziom nauczania (zwłaszcza przedmiotów matematyczno-technicznych) i wprowadzenie obowiązkowej nauki kilku języków obcych.
Do poczytania:
- International qualifications. CEDEFOP. Luxembourg 2012
http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/4116_en.pdf
- Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 Dz.U. 1999 nr 12 poz. 96
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19990120096
- Beata Igielska: „Popsuto nam reformę. Rozmowa z prof. Mirosławem Handke.”
http://www.edufakty.pl/download/ef08/08.pdf
- Prof Lynda Gratton: The globalisation of work - and people. BBC News and Business.
http://www.bbc.co.uk/news/business-19476254
***
| O autorce: | ||
|
Violetta Rymszewicz |
|
***
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autorki: http://rymszewicz.natemat.pl
0
|
|
|
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14