"Koniec złych reform! Teraz!" Polscy nauczyciele walczą o mądre i rozważne reformy w edukacji.
„Koniec złych reform! Teraz!" – to hasło promowane przez członków Związku Nauczycielstwa Polskiego. ZNP od dnia 7 maja rozpoczął bowiem prowadzenie miesięcznej ogólnopolskiej akcji informacyjnej, adresowanej do wszystkich tych osób, których trudna sytuacja w polskiej oświacie dotyka bezpośrednio, czyli do nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców. Kampania prowadzona będzie nie tylko w mediach, ale też i w szkołach, w których niebawem będzie można znaleźć plakaty i ulotki zawierające materiały informacyjne.

Przygasający kaganek oświaty
Debiutująca właśnie w mediach akcja informacyjna nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. Od ponad dekady polskie szkolnictwo nieustannie zmaga się z coraz to nowymi reformami. Ich idea jest szczytna – mają modernizować polską oświatę, wychodzić naprzeciw potrzebom rynku pracy i edukacji, przygotowywać uczniów do wyzwań, jakie stawia przed nimi współczesny świat, wprowadzać polską edukację w sferę cyberprzestrzeni i dostosowywać ją do europejskich i ogólnoświatowych standardów. Tyle o ideach – górnolotnych, ale nierealnych.
W praktyce polskie szkolnictwo nigdy nie było i wciąż nie jest należycie przygotowane na wprowadzenie jakichkolwiek reform. Co więcej reformy te są opracowywane w oderwaniu od realiów współczesnej szkoły, w zbytnim pośpiechu i wprowadzane do szkół w wersji niedopracowanej i wadliwej. Nic więc dziwnego, że szybko na jaw wychodzą wady nowych programów, są poddawane krytyce i w efekcie w niedługim czasie wprowadza się do szkół ich poprawione wersje, równie wadliwe jak poprzednie.
Ciężko znaleźć przykład reformy, która zostałaby opracowana w sposób przemyślany, przez grono specjalistów i kompetentnych osób, która zostałaby dokładnie skonsultowana z przedstawicielami grona nauczycielskiego, którą poddano by konsultacjom społecznym i która wreszcie zostałaby powszechnie uznana za dobry program i zaakceptowana społecznie.
W ostatnich miesiącach wielkie emocje budzi reforma w sprawie nauczania historii, o wadze tego problemu świadczą liczne protesty nie tylko środowiska nauczycielskiego, ale też sprzeciw ze strony uczniów, rodziców oraz całego polskiego społeczeństwa.
Jednym z nielicznych programów rządowych, przeprowadzającym reformę oświatową w sposób relatywnie poprawny jest „Cyfrowa Szkoła” - program wprowadzany bez pośpiechu, etapowo, wsparty pilotażem i szeroko zakrojoną kampanią informacyjną. Aż szkoda, że trudno się doszukać więcej tego typu przykładów.
Ideał sięgnął bruku?
Obecnemu modelowi edukacji zarzuca się tłumienie w uczniach ich potencjału twórczego i indywidualności, wtłaczanie dzieci w schematyczne myślenie, uczenie szablonowego podejścia do rozwiązywania problemów zamiast pobudzania do samodzielnego myślenia. Coraz częściej można krytykę systemu edukacji znaleźć nie tylko w publikacjach specjalistów oraz w programach medialnych, ale też problem ten jest poruszany w wytworach polskiej kultury masowej.
Szczególnie ostrej i dogłębnej ocenie system oświaty jest poddawany w popularnym polskim serialu „Ranczo”. Jego twórcy w piątym sezonie analizują szkolnictwo w Polsce i wytykają jego wszystkie wady – nadmierne skupianie się na teorii, nieprzyjazny sposób przekazywania informacji, niedostosowanie programu nauczania do wymagań współczesnego świata, brak przygotowania polskich uczniów do radzenia sobie z codziennymi sytuacjami. Serial w dowcipny i bardzo przystępny sposób pokazuje wiele niedociągnięć polskiej edukacji, ale też i podaje rozwiązania mogące pomóc oświacie wyjść w tego impasu. Ciekawe, czy zostanie ono choćby poddane pod rozwagę w rzeczywistości?
Czemu sprzeciwiają się przedstawiciele ZNP?
Tę potrzebę rozsądnych i mądrych zmian w edukacji dostrzegają przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego, dlatego są przeciwni planowanym reformom w ich obecnym kształcie. Planowane reformy edukacji, przeciwko którym protestują nauczyciele, mają dotyczyć wprowadzenia nowej podstawy programowej nauczania, nowych ramowych planów nauczania, zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym, wprowadzenia nowej formuły egzaminów zewnętrznych, nowych zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej przez nauczycieli i zwiększenia stopnia biurokratyzacji szkół.
Wszystkie wady reformy
Podczas konferencji prasowej w Warszawie, która miała na celu propagowanie akcji „Koniec złych reform! Teraz!", prezes ZNP Sławomir Broniarz przytoczył wiele argumentów ilustrujących zasadność i potrzebę prowadzenia tej kampanii wspierającej nauczycieli. Oto najważniejsze zarzuty ZNP w stosunku do reform edukacyjnych wprowadzanych w Polsce, wymienione przez Sławomira Broniarza:
- Reformy są wymyślane przez polityków i urzędników, natomiast ale odpowiedzialnością za ich wprowadzenie w każdej szkole obarcza się nauczycieli. To wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, zadaniami, koniecznością dostosowania do nowych wymagań i standardów. Wszystkie te procesy odbywają się bez żadnego wsparcia.
- Konsekwencje źle przygotowanych i wdrażanych w pośpiechu reform ponoszą nauczyciele i uczniowie, czego wyrazem są zarzuty kierowane pod adresem nauczycieli, iż źle przygotowują uczniów do nowych egzaminów, do rekrutacji na studia, że pracują zbyt mało godzin itp.
- Reformy wprowadzane przez rząd są nieprzemyślane i wprowadzane w pośpiechu, nie towarzyszy im pilotaż, nie ma też odpowiedniego wsparcia udzielonego nauczycielom, przez co trudno się im zaadaptować do nowych wymagań. Wielkie zmiany, wprowadzane w szybkim tempie obciążają nauczycieli.
- Reformy edukacji w Polsce są wprowadzane w systemie „3 x B” – bez koncepcji, bez faktycznego dialogu ze środowiskami, bez wsparcia ze strony państwa. Członkowie ZNP nie są przeciwni reformom jako takim, ale chcą, by były one wdrażane w sposób mądry i odpowiedzialny.
Czy działania ze strony ZNP coś zmienią? Analizując dotychczasową historię zmian w polskiej oświacie, można pesymistycznie przypuszczać, iż niezależnie od protestów nauczycieli, uczniów, rodziców czy też całego społeczeństwa polskiego, reformy i tak zostaną wprowadzone. A potem po niespełna roku czy dwóch latach ich obowiązywania okaże się, że były kolejnym bublem oświatowym i w pośpiechu zacznie się wprowadzać kolejną reformę do reformy, równie nieudaną, jak poprzednia.
0
![]() |
![]() |
![]() |
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 19 Lipiec 2021
Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 10 Maj 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14