Jak jedzenie wpływa na nasze myślenie?
Myśląc o świętach i jedzeniu warto pamiętać, że jedzenie wpływa na myślenie, które jest jedną z najważniejszych ludzkich cech i czynności uczenia się prowadzących do tworzenia wiedzy. Jest efektem aktywności naszego mózgu, który lubi aktywność, glukozę i inne związki chemiczne. Warto rozumieć i znać odpowiedź na pytania: Jak jedzenie wpływa na myślenie? Jaka dieta wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu?
Mózg lubi aktywność
Mózg człowieka jest najważniejszym organem. To on widzi, słyszy, rozumuje, pamięta i czuje itd. Jest niesamowitym organem, nieskończonym źródłem odpowiedzi lub podpowiedzi i nowych fascynujących pytań. Mózg lubi aktywność, uczy się chętnie. Odsłania, dzięki coraz bardziej zaawansowanym metodom badawczym kolejne swe tajniki. Niektórzy wskazują, że w studiach nad nim można widzieć wręcz antropologię XXI wieku.
Mechanizmy jego działania bada przede wszystkim neurobiologia. Trudno jest wykazać jego wielkość i mechanizmy działania bez gruntownej wiedzy neurobiologicznej. Gdy np. pytam nauczycieli: czym człowiek widzi? - odpowiadają, że okiem; czym słyszy? - wskazują, że uchem; a czym kochamy? - odpowiadają, że sercem. Przecież, że trzeba znać tajniki neurobologii, aby wiedzieć, że posiada różnorodne ośrodki korowe i podkorowe, odpowiedzialne za poszczególne funkcje naszego organizmu.
Miejscem i sprawcą tych czynności jest oczywiście ludzki mózg. Dydaktyką, które wykorzystuje tę wiedzę jest neurodydaktyka. Bazuje na wiedzy neurobiologii, neurologii i humanistycznej psychologii [20121]. Warto poznać jej zagadnienia i głębiej zrozumieć czynności mózgu oraz warunki jego prawidłowego funkcjonowania. On lubi otwartość i wolność, źle czuje się w puszce (fot. 1).
Fot. 1: „Focus” – okładka nr z 03.12.2016 | / fot. www.focus.pl |
Możliwości rozumienia ludzkiego mózgu
Metabolizm i nasze odżywianie się decydują o zdrowiu i kondycji organizmu. To wiemy od dawna, ale warto z wielu względów pomóc uczniom zrozumieć funkcjonowanie ludzkiego mózgu i ogromną rolę biologicznej (fizjologicznej, higienicznej) wiedzy, oczywiście nie tylko tej o racjonalnym żywieniu i funkcjonowaniu mózgu. Trzeba w szkole ogólnokształcącej zwiększyć liczbę godzin biologii człowieka.
Można tu kolejny raz przypomnieć i zaapelować do decydentów o właściwe miejsce biologicznej edukacji w ogólnokształcącej szkole. Szerzej o randze i znaczeniu biologii w edukacji jest w artykule pt. Dlaczego edukacja potrzebuje więcej biologii? [20162]. Jest upowszechniony na stronie czasopisma „Edukacja - Internet - Dialog” – www.edukacjaidialog.pl/blog.
Mózg jest miejscem myślenia i uczenia się. A ważne w tym temacie jest oczywiście racjonalne, naukowe myślenie oraz rozumienie treści kształcenia. Niektórzy alarmują, że ono stało się dziś towarem deficytowym. Racjonalne myślenie i działanie nauczyciela można sprowadzić do tego, aby treści i sprawy trudne oraz złożone dla uczniów uczynić prostymi, jasnymi i zrozumiałymi. Bo najważniejsze jest rozumienie pojęć, zależności i zjawisk itd.:
Bo rozumienie warunkuje naszą zdolność opisywania, omawiania, wyjaśniania i interpretowania. [20163]
Mózg lubi glukozę
Mówi się, że mózg lubi słodycze. To prawda, ale warto tu również przypomnieć, że powodzenie w poznawaniu i uczeniu się zależy w dużej mierze od nastawienia do uczenia się i percepcyjnych możliwości uczniów, które przecież są różne. Szersze uzasadnienie tego znaczenia naszego nastawienia w uczeniu się jest np. w artykule pt. Po co nam rozumienie treści i innych ludzi? [20164]. Jest na internetowej stronie czasopisma ”Edukacja - Internet - Dialog” – www.edukacjaidialog.pl/blog. Pytaniem nauczycieli jest: Czy i jak można poprawić te uczniowskie możliwości uczenia się?
„Masa dojrzałego mózgu stanowi zaledwie 2-3% masy całego organizmu, jednak organ ten może zużywać nawet jedną czwartą glukozy całego organizmu. Nasz mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje jednak nie tylko glukozy – jako źródła energii – ale także innych związków, które, chociaż bezpośrednio energii nie produkują, są niezbędne dla prawidłowego metabolizmu” [20165].
Metabolizm człowieka jest opisany w biologii i warto go rozumieć. Warto jednak także poszerzyć swoją wiedzę o wpływie odżywiania się na funkcjonowanie własnego mózgu. Polecam ciekawy artykuł prof. Izabeli Gutowskiej pt. Jedzenie na myślenie. Jaką dietą wspomagać prawidłowe funkcjonowanie mózgu? - który warto przeczytać! Jest w zachodniopomorskich „Refleksjach” nr 6/2016. (fot. 2)
Fot. 2: „Refleksje” 6/2016 | / fot. www.refleksje.zcdn.edu.pl |
Mózg potrzebuje energii
Mózg do pracy potrzebuje dużo energii. Prof. I. Gutowska [20166] w ww. artykule przypomina, że: „Glukoza jest obligatoryjnym substratem energetycznym dla mózgu. W szczególnych przypadkach narząd ten, aby zapewnić sobie wydajność, może korzystać z innych substratów energetycznych, którymi są ciała ketonowe, syntetyzowane podczas głodzenia, lub mleczan, produkowany w okresie zwiększonej aktywności fizycznej ” [20167].
Myślenie zależy nie tylko od odżywiania i fizjologii mózgu, ale także od ogólnego metabolizmu i sprawności układu krążenia. W artykule ww. jest omówienie kilka istotnych treści dotyczących wpływu naszego jedzenia na myślenie. Ukryte są pod następującymi podtytułami:
- Mózg lubi „dobrze zjeść”
- Glukoza a uzależnienie
- Niezbędnik pokarmowy
- Gotowe mieszanki przypraw. Jeść czy nie jeść? Warto przeczytać!
Można jeszcze dodać, że: Izabela Gutowska jest doktorem habilitowanym nauk medycznych, prof. PUM w Zakładzie Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie [20168]. Wiedza więc przedstawiona w ww. artykule jest w dużym stopniu wiarygodna. Nasze jedzenie i myślenie są od siebie zależne.
----------
[1] J. P. SAWIŃSKI, Zasady neurodydaktyki, czyli jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu? „Dyrektor Szkoły” Akademia Zarządzania DS - lekcja 2, 2012 nr 11, s. 39-46.
[2] J. P. SAWIŃSKI, Dlaczego edukacja potrzebuje więcej biologii? ”Edukacja - Internet - Dialog” – www.edukacjaidialog.pl/blog - z 06.06.2016.
[3] J. P. SAWIŃSKI, Po co nam rozumienie treści i innych ludzi? ”Edukacja - Internet - Dialog” – www.edukacjaidialog.pl/blog - z 27.11.2016.
[4] J. P. SAWIŃSKI, Po co nam rozumienie treści i innych ludzi? ”Edukacja - Internet - Dialog” – www.edukacjaidialog.pl/blog - z 27.11.2016.
[5] I. GUTOWSKA, Jedzenie na myślenie. Jaką dietą wspomagać prawidłowe funkcjonowanie mózgu? „Refleksje” 2016 nr 6, s. 58-61.
[6] I. GUTOWSKA, Jedzenie na myślenie. Jaką dietą wspomagać prawidłowe funkcjonowanie mózgu? „Refleksje” 2016 nr 6, s. 58-61.
[7] I. GUTOWSKA, Jedzenie na myślenie… Op.cit., s. 58-61.
[8] I. GUTOWSKA, Jedzenie na myślenie… Op.cit., s. 58-61.
* * *
O autorze: | ||
dr Julian Piotr Sawiński |
||
Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja" |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14