Jak skuteczniej aktywizować uczniów w szkole?
Aktywizowanie uczniów jest podstawowym zadaniem nauczycieli i szkoły, a sposobów pobudzania do uczenia się i pracy nad sobą jest wiele. Właśnie teraz ukazał się poradnik pt. "Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady", w którym wskazano na ogromne znaczenie stosowania różnorodnych strategii aktywizowania oraz wywierania wpływu na wewnętrzną motywację uczniów. Warto go poznać.
Atrakcyjnie i skutecznie
Aby zastosować odpowiednią strategię aktywizowania i motywowania ucznia do uczenia się, warto rozumieć, że trzeba w niej znaleźć odpowiednie miejsce do stymulowania indywidualnej pracy nad sobą. Dydaktyka zna różnorodne sposoby motywowania ludzi (uczniów, nauczycieli, dyrektorów) do uczenia się, wysiłku, doskonalenia się i pracy nad sobą. Ich opis i charakterystykę prezentują różni autorzy rozmaitych książek - poradników o edukacji oraz motywowaniu uczniów do uczenia się. Dlaczego jednak warto poznać ww. poradnik o aktywizowaniu uczniów?
Autopromocja poradnika
Autopromocja więc, jak i promocja jakiejś placówki (szkoły) czy danej sprawy, zwykle zawiera 4 rzeczowe odpowiedzi na pytania:
- Co promować – przedmiot promocji,
- Po co pokazywać? – cele promocji,
- Dla kogo promować? = odbiorcy informacji,
- Jak promować? – narzędzia promocji.
Abc... wiedzy o aktywizowaniu
Ale warto podkreślać, że choć wyróżnia się motywację zewnętrzną i wewnętrzną, to tak naprawdę istotne znaczenie ma jedynie ta wewnętrzna. Skuteczne motywowanie - to działanie na wewnętrzny niepokój ludzkiego mózgu. A to wymaga lepszego poznania i zrozumienia mechanizmów funkcjonowania młodych ludzkich mózgów. W tym zakresie warto przeczytać także inne prace o aktywizowaniu uczniów.
Aktualne treści - wykaz tytułów rozdziałów
- Stosować sprawdzone reguły wywierania wpływu na uczniów
- Uczyć niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy
- Inspirować i rozwijać racjonalne myślenie uczniów
- Zrozumieć i wykorzystać zasady neurodydaktyki
- Organizować uczenie się i edukację służącą człowiekowi
- Pracować nad rozwojem motywacji uczniów
- Równo i podmiotowo traktować wszystkich uczniów
- Stawiać na samodzielność i odpowiedzialność ucznia
- Postawić na wykorzystywanie technologii TIK
- Aktywizować i zachęcać do nauki wg temperamentu
- Ze szkoły uczynić akademię umiejętności
- Wymagać wysiłku, pracy i konsekwencji
- Priorytetem szkoły uczynić rozwój poznawczych zainteresowań.
Akademia praktycznych umiejętności
A w opinii o ww. poradniku (www.ksiegarnia.difin.pl/psychologia-pedagogika) napisano m.in., że prezentowane w nim różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia, inspirowanie i rozwijanie racjonalnego myślenia uczniów, neurodydaktyka i organizowanie procesu uczenia się, problem egalitaryzmu i elitaryzmu, praca zespołowa uczniów, uczenie odpowiedzialności i samodzielności, nowoczesne technologie w szkole – to tylko niektóre z zagadnień omówionych w tym poradniku.
Akcent na samodzielność uczniów
Aktywizowanie uczniów domaga się dostrzegania ich indywidualności i różnorodności sposobów uczenia się oraz prezentowania siebie i swych umiejętności. Temat ten jest podjęty w poradniku wiele razy w różnych kontekstach, bo jest ważny. W autopromocji ucznia dostrzega się wielką szansę na uzyskanie jego wyższej aktywności. Warto tu przypomnieć słowa Klemensa Stróżyńskiego (2005), który w swym artykule pod dziwnym tytułem "Mięso dydaktyczne" – o znaczeniu indywidualizacji powiedział:
Indywidualizacja kształcenia jest szansą na podnoszenie jakości procesu edukacyjnego, niewymagającą nakładów inwestycyjnych, a uzależnioną tylko od dobrej woli i wiedzy nauczycieli.
(Stróżyński 2005)
Atrakcyjny i swoisty poradnik
A swoistość poradnika podkreśla także jego forma i zastosowana językowa maniera. Akapity każdego rozdziału rozpoczynają się od litery A, a kończą na Ż. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co zdaniem opiniodawców - inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.
* * *
- SAWIŃSKI, O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. [w:] portal Edunews.pl.: e-Poradniki - http://edustore.pl, 2013.
- SAWIŃSKI J. P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Warszawa: Wydaw. Difin, 2014.
- STRÓŻYŃSKI K.: "Mięso dydaktyczne". "Dyrektor Szkoły" 2005 nr 7-8, s. 89-92
- www.ksiegarnia.difin.pl/psychologia-pedagogika
* * *
O autorze: | ||
dr Julian Piotr Sawiński |
||
Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja" |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14