Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Jak lepiej wykorzystać pomysłowość?

Julian Piotr Sawiński, 31 Maj 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Pomysłowość jest cechą ważną i potrzebną. W szkole nie można jej hamować i ograniczać. Trzeba ją wyzwalać i dać szansę, bo jest elementem kreatywności. Warto promować działania edukacyjne, które stawiają na pomysłowość, oryginalność, jakość i kreatywność.
 

Potrzeba eksperymentowania

Potrzeba organizowania eksperymentów szkolnych bierze się z tego, że są one wartościowe w uczeniu się i edukacji, bo zaciekawiają, aktywizują, motywują i angażują uczniów. Myśląc o zachęcaniu nauczycieli do ich stosowania, warto przede wszystkim zapewnić szkołom odpowiednią bazę materialną nauczania, w tym w szczególności przedmiotów ścisłych oraz:
 

  1. Ukazać edukacyjne znaczenie eksperymentu w uczeniu się treści;
  2. Uwrażliwić na potrzebę ich stosowania w uczeniu się różnych przedmiotów;
  3. Przypomnieć różnice między obserwacją a eksperymentem i ich cechy.


Postawa badawcza ujawnia się podczas eksperymentu. Jest on metodą badań we wszystkich dziedzinach nauki. A jednym z najważniejszych celów edukacji przyrodniczej, jest uczenie się poprzez poszukiwanie, odkrywanie i badanie. Eksperyment zajmuje tu kluczowe miejsce. Chodzi o nabycie umiejętności obserwacyjnych i badawczych, rzetelnej wiedzy oraz poszukującej, badawczej postawy uczniów.

Powszechnie wiadomo, że eksperyment jest trudną, ale najważniejszą metodą nauczania i uczenia się treści przyrodniczych. Trudno wyobrazić sobie uczenie się biologii, chemii, fizyki czy przyrody bez pokazu doświadczeń i wykorzystywania uczniowskich eksperymentów, bo:
 

Wszystko, co wiemy o rzeczywistości, zaczyna się i kończy na eksperymencie.


[Albert Einstein]

Potęga eksperymentu

Przypominają o tym organizatorzy konkursu przygotowanego przez Grupę Adamed pn. 30 laboratoriów na 30-lecie Adamedu [20161], który promuje właśnie: pomysłowość, oryginalność, kreatywność, wysoką przypominają, że „Szkolne lekcje chemii, biologii czy fizyki bez doświadczeń są jak kurs na prawo jazdy bez samochodu. Nauczyć się podstaw niby można, ale frajdy nie ma w tym żadnej. Cała zabawa i potęga edukacyjna w naukach ścisłych drzemie w eksperymentowaniu”.

Potęga naukowego i szkolnego eksperymentu jest raczej znana nauczycielom przedmiotów ścisłych, ale w szkole zwykle brakuje odpowiedniej bazy do jego wykonania. Szerzej o znaczeniu tej metody nauczania jest np. w artykule pt. Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu [20102]. Jest upowszechniony na portalu Edunews.pl.

Potrzeba eksperymentowania na lekcjach w szkole bierze się przede wszystkim z edukacyjnych walorów tej metody uczenia się. Wielu piszących o edukacji wskazuje na ogromne znaczenie rozwijania uczniowskiego myślenia: samodzielnego, racjonalnego, innowacyjnego, alternatywnego, kreatywnego itd. Zamiast więc nauczania w rozumieniu nabywanie dużego zasobu wiadomości i przedmiotowych umiejętności – trzeba więcej eksperymentować, bo to motywuje do uczenia się. Przypominają się tu słowa wielkiego fizyka wskazujące, że:
 

Edukacja to nie nauka faktów, ale trening umysłu do samodzielnego myślenia


[Albert Einstein]

Pomysł Grupy Adamed

Pomysłowość uczniów i nauczycieli jest różna. Ważne jest, aby jej nie hamować i ograniczać, a postawić ją na właściwe miejsce w edukacji. Wiele ciekawych pomysłów i propozycji dla nauczycieli na różnorodne tematy można znaleźć w autorskich publikacjach, których wykaz jest dostępny na stronie Polskiego Stowarzyszenia nauczycieli Twórczych [20143] .

Pomocą dłoń w tym zakresie podaje Grupa Adamed, która promuje eksperymenty w nauczaniu nauk ścisłych. „Z tych powodów na swoje 30-lecie Adamed wyposaży 30 szkół w nowoczesne pracownie laboratoryjne. O tym, gdzie trafi sprzęt – zadecyduje konkurs dla uczniów i ich nauczycieli” [20164].

Pomysł Grupy Adamed to szansa na nowoczesne laboratorium dla każdego gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w Polsce. To nie kwestia środków finansowych, ale pomysłu i zapału uczniów oraz ich nauczycieli. Właśnie takie podejście sprzyja łamaniu starych schematów. Szerzej o tym jest w artykule pt. Dydaktyczne schematy trzeba burzyć. [20135]. Jest także na portalu Edunews.pl.
 

Eksperyment

Młodzież gimnazjalna podczas eksperymentu fot. Adam Paczkowski – Arch. IP CEN

Pomysłowość uczniów

Pomysłowość uczniów jest zwykle ogromna. Warto ją umiejętnie wykorzystać w motywowaniu do uczenia się. Pisano o tym już wielokrotnie. Można zajrzeć na nasza stronę internetowa w opcji „Informacja pedagogiczna/Motywowanie” [20166]. Opisano tam około 60 różnorodnych strategii i metod wywierania wpływu na uczniów, w tym te, które promują pomysłowość, kreatywność i przedsiębiorczość.

Przygotowany przez Grupę Adamed konkurs pn. 30 laboratoriów na 30-lecie Adamedu - promuje właśnie: pomysłowość, oryginalność, kreatywność, wysoką jakość (filmu i scenariusza) oraz czytelność materiału, a także weryfikację produktu w publicznym głosowaniu. Warto się nim zainteresować.

Pewnie zaciekawi on wielu kreatywnych nauczycieli i uczniów. Wystartować w nim mogą klasy lub koła naukowe, a zadaniem konkursowym jest przygotowanie 2-3 minutowego filmu z lekcją edukacyjną wraz ze scenariuszem. Do wyboru jest jeden z czterech tematów konkursowych:
 

  • Chemia w kuchni i jedzeniu
  • Co by były gdyby? (o roli mikroorganizmów w świecie)
  • Z czego składa się Wszechświat?
  • Jak komórka przetwarza energię z pożywienia?

 

Adamed

Plakat promocyjny konkursu / fot. www.edukacjaidialog.pl

Promocja pomysłowości

Promocja pomysłowości jest więc godna szczególnej uwagi, choć konkurencja w tym zakresie może być duża, ale i szerokie są możliwości organizatora, bo 30 najlepszych prac zdobędzie nagrodę – wyposażenie pracowni chemicznej, biologicznej lub fizycznej. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane będą do 12 czerwca br. na stronie www.adamed.com.pl oraz na profilu na Facebooku ADAMED SmartUP. Rozstrzygnięcie nastąpi natomiast po wakacjach [20167].

Pierwszym etapem konkursu jest przesłanie prac, które będą oceniane przez internautów w głosowaniu online. Setka projektów z największą liczbą głosów dostanie się do drugiego etapu, w którym pięcioosobowe jury dokona wyboru finałowej trzydziestki [2016].

Przypomnieć tu można jeszcze słowa dyr. Katarzyny Dubno - dyrektora ds. Relacji Zewnętrznych i Ekonomiki Zdrowia Grupy Adamed i Członek Zarządu Fundacji Grupy Adamed, która mówiąc o ww. konkursie powiedziała, że:
 

Kapituła konkursowa weźmie pod uwagę takie kryteria, jak: pomysłowość, oryginalność́, kreatywność, poprawność merytoryczną, jakość i czytelność materiału video, a także liczbę zdobytych głosów w publicznym głosowaniu.


[Katarzyna Dubno 2016]

 

[1] www.adamed.com.pl – z 2016.
[2] J. P. SAWIŃSKI, Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu. Edunews.pl – z 19.09.2010.
[3] www.psnt.edu.pl/Wykaz  z 2014.
[4] Red., Konkurs: 30 laboratoriów na 30-lecie Adameduwww.edukacjaidialog.pl/Aktualnosci/konkurs  2016.
[5] J. P. SAWIŃSKI, Dydaktyczne schematy trzeba burzyć. Edunews.pl – z 05.05.2013.
[6] www.cen.edu.pl/Informacja pedagogiczna/Motywowanie  2008-2016.
[7] www.adamed.com.pl – z 2016.

 

* * * 


 
 O autorze:
Julian Piotr Sawiński  

dr Julian Piotr Sawiński

Nauczyciel dyplomowany biologii i geografii, doktor nauk przyrodniczych, dydaktyk biologii, konsultant CEN w Koszalinie ds. informacji i innowacji pedagogicznych. Redaktor naczelny "Nauczycielskiej Edukacji". Nauczyciel Roku 1995 "Fundacji Innowacja" w Warszawie. Rzeczoznawca MEN ds. recenzowania podręczników i pomocniczych środków dydaktycznych do biologii i przyrody, egzaminator OKE z biologii, trener grupy 600 programu "Ocenianie w Nowej szkole". Organizator różnych kursów i warsztatów edukacyjnych dla nauczycieli. Autor ponad 850 publikacji edukacyjnych nt. edukacji i innowacji. Kierunkowe zainteresowania: ornitolog.

Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja"

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
Aktualnie brak powiązanych artykułów.

REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej