Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Jak Cyfrowa Szkoła wspiera proces uczenia się i nauczania? - cz. I

Colin Rose, 10 Marzec 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Wdrożenie cyfryzacji do szkół stwarza ogromne możliwości dla uczniów i nauczycieli. Pod warunkiem, że…
 

Technologia zmieniła nasze życie. Możemy prowadzić rozliczenia finansowe z bankiem czy robić zakupy z jakiegokolwiek miejsca z dostępem do internetu (wi-fi). Możemy błyskawicznie komunikować się z ludźmi na drugim końcu świata dzięki programom typu Skype. Możemy pracować w dowolnym miejscu, a także wyszukiwać informacji na dowolny temat za pomocą jednego kliknięcia („one-click-away”), co zwiększa naszą efektywność I produktywność.

Sieć to "rozproszona inteligencja" - zdemokratyzowana wiedza. Obecnie nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą konkurować z wielkimi korporacjami będąc  w Internecie. Technologia wyrównuje szanse na rynku pracy i w biznesie.

Tymczasem system edukacyjny opiera się na modelu sprzed 50 lat. Siedem godzin dziennie przez 32 tygodnie w roku – taki system przypomina bardziej kalendarz rolniczy. Najwyższa pora skorzystać z mocy techologii, aby naprawdę zindywidualizować nauczanie i pozwolić uczniom szukać informacji i zdobywać wiedzę w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie.

Cyfrowe nauczanie może zrewolucjonizować edukację – JEŻELI sprecyzujemy oczekiwane rezultaty – i umiejętnie wykorzystamy technologię, aby te rezultaty osiągnąć.

Pamiętajmy jednak, że to nie technologia sama w sobie się liczy, a to, w jaki sposób ją wykorzystujemy. Jakikolwiek jest poziom technologiczny, efektywne nauczanie i uczenie się zawsze opiera się na pięciu istotnych, niezmiennych, elementach, którymi są:
 
  1. Nauczyciel dbający o pozytywne relacje: między samymi uczniami,  a także na linii: nauczyciel-uczeń i nauczyciel-uczeń-rodzic. 
  2. Nauczyciel inspirujący do działania i „zarażający” uczniów swoją energią i entuzjazmem.
  3. Nauczyciel podchodzący do programu nauczania indywidualnie i wydający spersonalizowane polecenia  skierowane do poszczególnych uczniów.
  4. Nauczyciel zapewniający uczniom szybką informację zwrotną na temat popełnionych błedów czy niezrozumienia tematu w taki sposób, aby każdy uczeń we własnym tempie w pełni opanował wszystkie elementy programu nauczania i mógł kontynuować naukę bez żadnych zaległości.
  5. Nauczyciel, który potrafi wpleść w treść lekcji nowoczesne techniki uczenia się, tak, aby uczniowie uczyli się także metod uczenia się i myślenia, jednocześnie poznając materiał zawarty w programie nauczania. To, czego się uczą, może się zdezaktualizować. Natomiast umiejętność zapamiętywania i efektywnej nauki pozostanie na zawsze.

Nowoczesne techonologie powinny pomóc nam uczyć innych i siebie w sposób angażujący emocje. Indywidualizacja procesu nauczania uczy współpracy, rozwija kreatywność i ułatwia uczenie się i myślenie, dzięki czemu uczniowie stają się bardziej niezależni i świadomi swoich umiejętności.

Myślę, że właśnie to jest celem Cyfrowej Szkoły - powinniśmy oceniać wartość nowych technologii przez pryzmat wymienionych wyżej pięciu kryteriów.


Nauka we własnym tempie – w dowolnym czasie i miejscu!

Uczenie się z zastosowaniem nowoczesnych technologii daje uczniom poczucie kontroli nad czasem, miejscem, źródłem informacji oraz tempem, w którym pracują. Pozwala im uczyć się na własny sposób, we własnym rytmie - gdziekolwiek są i tak często jak tego potrzebują. A poczucie kontroli to kluczowy element motywacji.

Uczniowie już korzystają z cyfrowego nauczania wszędzie, tylko nie w szkole! Grają, wysyłają wiadomości i posty w Internecie, oglądają instruktażowe filmiki na YouTube. Potrzebują jedynie możliwości zastosowania tych cyfrowych umiejętności w szkole.

Jeszcze kilka lat temu zapewnienie każdemu polskiemu uczniowi zindywidializowanego nauczania pozostawało w sferze marzeń. 

Dzisiaj technologia może urzeczywistnić te marzenia.

Uczniowie mogą oglądać nagrania z wykładów, słuchać podcastów od inspirujących nauczycieli z całego świata. Mogą opanować skomplikowane teorie - matematyczne i z innych nauk ścisłych - grając na komputerze i oglądając filmy. Cyfrowe nauczanie pozwala im uczyć się poprzez słuchanie, czytanie i działanie – angażując wszystkie zmysły.

Dzięki technologiom uczniowie mogą uczyć się w sposób dla nich najefektywniejszy i  we własnym tempie. Interaktywne technologie pozwalają dostosować poziom nauczania do ich możliwości, stawiając im mniejsze lub większe wyzwania w zależności od stopnia opanowania tematu. W momencie kiedy uczeń rozumie kluczowe elementy, treści stają się nieco trudniejsze. Trudność materiału jest dostosowywana sukcesywnie do stopnia nabywania kompetencji, co pozwala uniknąć zaległości w nauce.


Natychmiastowa informacja zwrotna zwiększa zdolności nauki

Systemy zarządzania procesem uczenia się oraz zadania online pozwalają nauczycielowi zweryfikować „od ręki” postępy każdego z uczniów na podstawie kryteriów podanych uczniom z wyprzedzeniem. Daje to nauczycielowi szansę na szybką reakcję w zakresie poprawy wyników danego ucznia – a wiemy, że im szybsza informacja zwrotna, tym szybsze są postępy.

Nauka we własnym tempie oznacza, że najzdolniejsi uczniowie nie będą się nudzić, a ci z większymi trudnościami dostaną dodatkowy czas oraz wsparcie – poczucie kontroli własnego procesu nauczania doda im skrzydeł! To nauczanie ukierunkowane na ucznia, a nie na klasę. Bezpośrednio angażuje uczniów w ich własną edukację, wykorzystując taki typ technologii i działania, jaki lubią. 

Nauczanie cyfrowe wyrównuje szanse uczniów z różnych środowisk społecznych i geograficznych. Niezależnie od pochodzenia czy statusu materialnego – wszyscy otrzymują dostęp do wiedzy i zindywidualizowanego procesu nauczania wysokiej jakości. 


Cyfrowe nauczanie oznacza oszczędność dla szkoły i więcej swobody dla naczycieli

Treści cyfrowe mogą być uzupełniane na bieżąco, a także natychmiastowo dostarczane w wersji online - co jest dużo tańsze i wygodniejsze niż przekazywanie treści w wersji papierowej. Co więcej treści mają dużo bardziej zróżnicowaną formę - składają się na nie filmy, linki, animacje oraz interaktywne testy sprawdzające dające wynik od razu.

Nakłady na zapewnienie odpowiedniego sprzętu i oprogramowania zwrócą się dzięki osiągniętym oszczędnościom w kolejnych latach. Rzeczywiście, niejeden z amerykańskich rejonów szkolnych zbiera pieniądze na tablice interaktywne i iPady dla wszystkich uczniów – kalkulują, że poniesione koszty zwrócą się dzięki oszczędnościom na podręcznikach i innych materiałach.

Inspirujący nauczyciele wychowują zmotywowanych uczniów. Cyfrowe nauczanie daje każdemu wychowawcy dostęp do inspirujących aplikacji i animacji, a także zapewnia wsparcie wirtualnego „asystenta nauczyciela-mistrza” w danym przedmiocie. A nowy – inny - sposób wytłumaczenia tego samego materiału ułatwia proces zapamiętywania.

Wreszcie - cyfrowe nauczanie daję większą swobodę samym nauczycieli. Uczenie z zastosowaniem nowoczesnych technologii, które pozwala uczniom uczyć się więcej w domu – tzw. blended learning czy jego zaawansowana odmiana – „odwrócona klasa” (z ang. flipped learning) – wymaga, by uczniowie samodzielnie opanowali podstawowe fakty przy pomocy tableta lub komputera, a praca na lekcji stanowi już poszerzenie i pogłębienie zdobytej w swój własny sposób wiedzy. Gdy uczniowie przychodzą na lekcję, rolą nauczyciela jest poprawienie wszelkich błędów w zrozumieniu, sprowokowanie dyskusji oraz rozszerzenie wiedzy uczniów. Nauczyciel staje się przewodnikiem - mentorem, a nie wykładowcą.

To nie czysta teoria – to naprawdę się dzieje w niektórych szkołach na całym świecie! A dzięki inicjatywie Cyfrowej Szkoły – ten rewolucyjny model edukacji może zacząć działać w Polsce.


A zatem – wszystko jest już gotowe i załatwione?

Nie do końca! Cyfrowe nauczanie może dokonać wszystkich tych rzeczy, które z takim zachwytem wymieniłem – lecz intnieją także przeszkody.

Po pierwsze, niemal wszystkie zalety nowych technologii zakładają, że uczniowie są niezależni, samodzielni i że naprawdę są w stanie wykorzystać filozofię „nauka zawsze i wszędzie we własnym tempie”, która stoi za pomysłem cyfrowej szkoły.

Właśnie dlatego tak mocno wierzę, że każda szkoła musi zainwestować w program rozwoju umiejętności uczenia i myślenia prowadzony równolegle do wprowadzania cyfrowych narzędzi. Dlatefgo też obecnie tworzę filmy instruktażowe oparte na Szkoleniu dla Nauczycieli uzupełniający Cyfrową Szkołę. W ramach Akademii Cyfrowej Szkoły prezentuję 20 najefektywniejszych strategii nauczania i uczenia się – ranking ten stworzono w oparciu o największe meta-badania wszechczasów, których wyniki pokazują, jak wykorzystywać te strategie, używając nowoczesnych technologii.

Zatem zwolnijmy nieco i przyjrzyjmy się szczegółom, a także skorzystajmy z doświadczenia tych, którzy nas wyprzedzają (często ledwie o kilka miesięcy).

Cdn...

 

* * *


 
 O autorze:
Colin Rose  

Colin Rose

Brytyjski ekspert w dziedzinie edukacji i metod efektywnego uczenia się, publicysta, trener, wykładowca – gość specjalny konferencji edukacyjnych na całym świecie, biznesmen. Doradca rządu brytyjskiego, Członek Royal Society of Arts, współtwórca brytyjskiej „Kampanii na Rzecz Uczenia się” („Campaign for Learning”) – towarzystwa naukowego pod patronatem rządu. Twórca „Metody Colina Rose” – autorskiej metody superszybkiej nauki języków obcych, dostępnej już także w Polsce. 
Autor m.in. książki: „Ucz się szybciej na miarę XXI wieku”, sprzedanej w ponad 400.000 egzemplarzy w Wlk. Brytanii i USA. (Wydana w Polsce w 2003 roku). Twórca programu „Master it Faster”, którego sprzedano ponad 250.000 egzemplarzy, a który pomaga dorosłym w zwiększaniu umiejętności uczenia się, podnoszenia ogólnych kompetencji, łatwiejszego przystosowania się do zmieniających się warunków pracy. Współautor edukacyjnego programu „Zabawy fundamentalne”, nastawionego na pobudzanie wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat. Autor programu „Champs” dla uczniów w wieku 10-16 lat, używanego w Wielkiej Brytanii przez ponad 45% szkół.

 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Szkoły niepubliczne skrzywdzone? STO interweniuje w sprawie dotacji

Redakcja portalu 14 Wrzesień 2019

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej