Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Filmowe gimnazjum w Warszawie

Julian Piotr Sawiński, 28 Wrzesień 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Filmy od dawna cieszą się wielką popularnością, a filmowanie to przede wszystkim wymyślanie i tworzenie filmów. Ich kreowanie motywuje, inspiruje i aktywizuje, angażuje umysł, zmysły, ręce i emocje. Stymuluje do tworzenia i wyzwala inicjatywę, uczy obserwacji, krytycznego myślenia i współdziałania itd. Ale, czy potrzebne jest filmowe gimnazjum?
 

Filmowe gimnazjum

Filmowe gimnazjum powstało w Warszawie. Jest to pierwsze takie gimnazjum w Polsce. Utworzone przy Warszawskiej Szkole Filmowej (WSF), której jednym z założycieli jest Bogusław Linda, rozpoczęło działalność. Tradycyjny program ogólnokształcący wzbogacono tam m.in. zajęciami z fotografii i animacji[1].

Fajną sprawą jest to, że akcent w tej szkole będzie położony na kształcenie ogólne i pracę uczniów nad sobą. To się może podobać, bo to jest sednem wychowania. "Zobaczycie: będziecie zaczynali - powoli - trochę inaczej patrzeć na życie, inaczej patrzeć na siebie" - zapewniał nastolatków Bogusław Linda, znany aktor, współzałożyciel szkoły, podczas inauguracji roku szkolnego. Szkoła działać będzie w gmachu przy ul. Generała Zajączka na Żoliborzu.

Fundamentalnym celem wychowania w tej szkole będzie m.in. to, aby uczeń "szanował wartości i ludzi". Podkreślono także, że "wszechstronny rozwój i wiedza ucznia" mają przygotować go "do najtrudniejszego zawodu – reżysera swojego życia"[1]. Brzmi bardzo ładnie, jednak ta innowacja to kolejny pomysł na dodawanie uczniom zajęć, a nie na zastępowanie starego czymś nowym.


Filmowanie młodzieży

Filmowanie, tj. tworzenie filmów, uczy m.in. dokładności, pomysłowości i kreatywności. Warto tworzyć własne filmy, aby pokazać je innym i dowartościować siebie. Szkoła powinna lepiej wykorzystać kreatywne możliwości filmowania. Wymyślanie i nagrywanie własnych filmów jest motywujące, bo inspiruje i aktywizuje uczniów oraz nauczycieli. Angażuje umysł, zmysły, ręce i emocje[2].

Film jest dla wielu interesującym medium. Inspiruje do tworzenia i wyzwala inicjatywę, uczy obserwacji, krytycznego myślenia i współdziałania, a także dokładności, pomysłowości i kreatywności. Warto próbować swoich sił w tworzeniu filmów, np. edukacyjnych, przyrodniczych, historycznych itd. Można przy tym oczywiście zapytać: Po co szkole filmowa edukacja?[2], albo też zapytać, komu ma służyć filmowe gimnazjum?

Funkcje edukacyjne filmów są różne, w tym istotne są dydaktyczne zadania, które wspierają realizację treści podstawy programowej. W tym zakresie warto wykorzystać poradnik dla nauczycieli o filmowaniu pt. „Edukacja filmowa…”[3]. Pierwszy artykuł ww. poradnika pt. Film jako atrakcyjne narzędzie realizacji wymagań podstawy programowej kształcenia ogólnego – autorstwa Danuty Góreckiej[3] – akcentuje zagadnienia programowe i uzasadnia, dlaczego film i inne nowe media są ważnym narzędziem edukacyjnym we współczesnej szkole? Warto wykorzystać!


Filmowa rodzina

Fascynacja filmem i sztuką filmową jest udziałem wielu osób. „Film jest medium wciąż świeżym i ciekawym, który uczy młodych ludzi uważnej obserwacji, krytycznego myślenia, swobody wypowiedzi i inspiruje do własnej twórczości. Ale nawet najlepszy film sam w sobie nie sprawi, że uczeń będzie pracować bardziej kreatywnie. Na zajęcia z filmem trzeba mieć pomysł.” – twierdzi Zofia Traczyk[4].

Faktycznie, to bardzo interesująca sugestia ww. autorki przedstawiona w artykule pt. Szkoła w kadrze, który wskazuje, że na film i filmowanie młodzieży można i trzeba dziś spojrzeć inaczej. To sugeruje też, że na szkołę (gimnazjum) dziś także można spojrzeć inaczej.

Fachowe filmowanie to tworzenie ludzkich historii i obserwowanie ludzi. Witając gimnazjalistów w "wielkiej rodzinie filmowców", B. Linda podkreślił, że "wszystkie zawody artystyczne są związane tak naprawdę z oglądaniem drugiego człowieka". "Całe wasze życie od tej pory się zmieni. Będziecie zupełnie inaczej patrzyli na mnie, na pana, na panią, na swoich kolegów. Bo będziecie musieli grzebać w ciemnych i jasnych stronach ludzkiej duszy, a to jest najciekawsze na świecie. Niezależnie od tego, czy będziecie pracowali w tych zawodach, czy nie, zobaczycie, że zostawi ta szkoła ślad w waszej psychice. Mam nadzieję, że dobry" - podkreślił Linda [1].


Filmowy profil klas

Filmowe Gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi - szkoła prywatna - jest jedyną w Polsce szkołą ponadpodstawową o profilu filmowym. Dołączyło do Liceum Filmowego, które przy WSF funkcjonuje od dwóch lat i ma już ponad setkę uczniów. W gimnazjum w pierwszym roku jego działalności będzie tylko jedna klasa; kształcić ma się w niej ok. 10 uczniów.

Filmowe Gimnazjum przez trzy lata realizować będzie tradycyjny program ogólnokształcący, wzbogacony jednak zajęciami związanymi ze sztuką, w filmową, jak m.in. zajęcia z fotografii, animacji. Wszystkie klasy będą mieć profil filmowy. Kadra szkoły zapewnia zarazem, że "z równą starannością" będzie się tam nauczać matematyki, fizyki czy chemii[1].

Fundamentalną sprawą dla filmowców, i nie tylko, jest znajomość języków obcych. W ww. szkole duży nacisk kładziony jest na naukę języków obcych - podczas lekcji dzieci będą m.in. poznawać terminologię związaną ze sztuką w języku angielskim. Dyrektorką szkoły została nauczycielka języka polskiego Jolanta Knap[1].


Filary wysokiej jakości kształcenia

Filarem i priorytetem tej szkoły będzie "wysoka jakość nauczania przedmiotów ogólnokształcących oraz kształcenie w zakresie filmu i sztuki" - napisano w charakterystyce gimnazjum. "Warsztaty kreatywności uczą wrażliwości i odwagi tworzenia. Zajęcia z plastyki, podstaw zawodów filmowych i fotografii, szeroko pojętej kultury i sztuki uczą historii, teorii i rzemiosła.

Filmowe umiejętności zdobyte na tych zajęciach pozwolą uczniom dostrzec w rysunku – kadr, w fotografii – opowieść, w scenografii – historię, w kolorze – symbol, czy też emocję. Nauka malowania światłem przygotowuje do zawodu operatora. Nauka komponowania własnych wypowiedzi w różnych językach opierająca się na obserwacji świata i ludzi, przygotowuje do zawodu scenarzysty" - wymieniono w opisie misji szkoły.

Faktycznie ważne jest, aby rozumieć, co warto przypominać, że "okres gimnazjalny jest czasem prób, poszukiwania odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Co jest dla mnie ważne? Jak mogę osiągnąć to, o czy marzę?". "Trzy lata nauki w gimnazjum to nie tylko czas szukania pomysłu na siebie, ale także - przyglądania się innym, przeglądania się w nich. Ważna w tym okresie jest nauka, ale równie istotne jest znalezienie przyjaciół i mądrych dorosłych, którzy pomogą i poprowadzą, zmotywują i docenią" - zwraca uwagę kierownictwo szkoły[1].

 

[1] www.oswiata.abc.com.pl/czytaj_artykul - z 02.09.2015.
[2] J. P. SAWIŃSKI, Filmowanie inspiruje i aktywizuje. „Nowa Szkoła” 2015 nr 5, s. 32-37.
[3] 
D. GÓRECKA, D. GOŁĘBIOWSKA, Edukacja filmowa na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych. Poradnik dla dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli, wychowawców, edukatorów filmowych. Warszawa: Wydaw. Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych Filmoteki Narodowej, 2014.
[4] Z. TRACZYK, Szkoła w kadrze. Edunews.pl – z 30.08.2013

 

 

 
* * *

 
 O autorze:
Julian Piotr Sawiński  

dr Julian Piotr Sawiński

Nauczyciel dyplomowany biologii i geografii, doktor nauk przyrodniczych, dydaktyk biologii, konsultant CEN w Koszalinie ds. informacji i innowacji pedagogicznych. Redaktor naczelny "Nauczycielskiej Edukacji". Nauczyciel Roku 1995 "Fundacji Innowacja" w Warszawie. Rzeczoznawca MEN ds. recenzowania podręczników i pomocniczych środków dydaktycznych do biologii i przyrody, egzaminator OKE z biologii, trener grupy 600 programu "Ocenianie w Nowej szkole". Organizator różnych kursów i warsztatów edukacyjnych dla nauczycieli. Autor ponad 850 publikacji edukacyjnych nt. edukacji i innowacji. Kierunkowe zainteresowania: ornitolog.

Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja"

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

daw(Gość) z: http://www.nvc.zgora.pl, 29 Wrzesień 15 02:20

Pewnie wielu młodych ludzi pójdzie do takiego gimnazjum.

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019

Od 2017 r. na skutek konfliktów potroiła się liczba zamkniętych szkół w Afryce Zachodniej i Środkowej

Redakcja portalu 04 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej