Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Edukacyjne światy równoległe - wirtualne środowisko nauczania

Szymon Konkol, 02 Listopad 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Nie jest znana dokładna liczba dostępnych światów wirtualnych. Jedne źródła podają, że jest ich co najmniej sto kilkadziesiąt, a inne, że nawet kilkaset. Te nieścisłości wynikają zapewne z powodów definicyjnych, czyli co można nazwać już światem. Niektóre tego typu środowiska dedykowane są głównie rozrywce, czyli w dużym uproszczeniu grom przygodowym czy strategicznym, ale niektóre ewoluowały i ich obecna funkcjonalność daleka jest od klasycznie rozumianego grania.

 

Jednym z najbardziej popularnych elektronicznych światów równoległych jest Second Life. Jest to stworzony przez firmę Linden Lab wirtualny świat, który istnieje od 2003 roku. Z definicji SL jest grą komputerową polegającą na odtwarzaniu ludzkich praktyk codziennych w rzeczywistości wirtualnej. Instrumentarium udostępnione mieszkańcom Second Life (tzw. rezydentom) umożliwia daleko idącą modyfikację świata SL oraz uczestniczenia w jego wirtualnej gospodarce, życiu towarzyskim, rozrywce, sztuce oraz innym spektrom wirtualnego życia człowieka.

 

 

Siłą świata Second Life są rozbudowane możliwości interakcji użytkownika z wirtualnym otoczeniem. Użytkownik, za pośrednictwem swojego awatara, porusza się (w grafice 3D) w określonej przestrzeni i czasie rzeczywistym (SL Time = US Pacific Time). Owa przestrzeń ma swoją infrastrukturę symulującą infrastrukturę świata rzeczywistego: góry, lasy, budynki publicznego dostępu, ulice, parki, ścieżki itd. W obrębie infrastruktury znajdują  się obiekty. Są to użytkowe elementy zewnętrzne (od altanek do amfiteatrów) lub wewnętrzne, znajdujące się w pomieszczeniach zamkniętych: kąciki spoczynku, meble pokojowe, przedmioty codziennego użytku, elementy dekoracyjne itd. Istotne jest to, że dowolny obiekt może być interaktywny, np. dotknięcie obiektu przez awatara spowoduje  wyświetlenie komunikatu, otworzy okno dialogowe, odtworzy dźwięk lub film, teleportuje  użytkownika w inne miejsce SL bądź zainicjuje inną sytuację interaktywną. Warto dodać, że SL jest światem w wymiarze ekonomicznym. Ma walutę (Linden dollar), wymienialną z dolarem amerykańskim. W SL można zarabiać, budować, handlować, bawić... Można też tu egzystować zupełnie za darmo.

 

 

Chociaż Second Life nie zostało stworzone z myślą o edukacji to jednak jego otwarta formuła, dostępność i duża popularność stanowią ogromny potencjał predysponujący do wykorzystania tego środowiska właśnie celów edukacyjnych. Interesującą  ofertę edukacyjną proponuje Academia Electronica, działająca od 2007 roku, mieszcząca się pierwotnie również w „Drugim Krakowie”, później przeniesiona na teren Creativity, jednej z polskich części SL a obecnie Academia Electronika dysponuje bardzo rozbudowaną rezydencją na którą składa się kilka bardzo atrakcyjnych graficznie i funkcjonalnie miejsc służących jako aule wykładowe, wernisaże, miejsca spotkań czy rozrywki. Odbywają się tutaj regularnie wykłady, sympozja, debaty a nawet przeprowadzane są tutaj obrony prac magisterskich.

 

 

W trakcie wykładów prowadzonych w auli o wdzięcznej nazwie „Tęczowa Kopuła” nawiązuje się głównie do zagadnień związanych ze środowiskiem elektronicznym jako alternatywie rzeczywistości i sferze życia człowieka. Otwarta formuła wykładów gromadzi osoby o różnych zainteresowaniach - co owocuje interesującymi dyskusjami. Wykładowcy spotykają się ze studentami pod postacią wykreowanych przez siebie awatarów.

 

 

W aulach można korzystać z ekranów, na których możliwe jest wyświetlanie plików tekstowych, graficznych, prezentacji, udostępniać ekran komputera, można dokonywać projekcji filmów. Second Life posiada środowisko audio (tzw. voice), tzn. głos rozchodzi się w sposób swobodny w pobliżu mówiącego, podobnie jak w przestrzeni fizycznej, stąd wykład można wygłaszać bez jakichś szczególnych warunków technicznych (z użyciem zwykłego zestawu - mikrofonu i słuchawek). Można wykorzystać tzw. stream radiowy, wtedy słyszalność jest całkowicie pozbawiona niedoskonałości, jakie mogą się pojawić przy wykorzystaniu środowiska audio.

 

 

Istnieje również narzędzie pozwalające na zintegrowanie popularnego programu do budowy kursów e-learningowych jakim jest Moodle z Second Life. W tym celu wystarczy wykorzystać wtyczkę o nazwie Sloodle by wygenerować w określonym miejscu posiadłości wirtualną klasę umożliwiającą prowadzenie kursów bezpośrednio w środowisku wirtualnego świata. Rozwiązane takie znacząco może uatrakcyjnić tradycyjne kursy e-learningowe prowadzone na platformach Moodle.

Jak zacząć swą przygodę w wirtualnym świecie równoległym? Zachęcam do zapoznania się z tutorialem:

 

 

 


***
 


Niedawno miałem przyjemność gościć na konferencji w ramach projektu Nowy Model Szkoły twórcę Academia Electronica - Michała Ostrowickiego /imię sieciowe Sidey Myoo/ – filozofa, doktora habilitowanego Zakładu Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Konferencja odbyła się w formie hybrydowej; część zebranych obecna była w sali konferencyjnej, druga grupa natomiast zgromadziła się w auli Akademia Ekectronoka w SL. Sidey Myoo oprowadził wówczas uczestników konferencji po Akademii i wtajemniczył w arkana jej funkcjonowania. 

Zainteresowanych zagadnieniami polskiej edukacji w SL odsyłam do relacji z tej prelekcji: http://nowymodelszkoly.vot.pl/second-life.html


Materiały źródłowe:
"Wirtualność 3D i Second Life" – Paweł Topol
"Dydaktyka w środowiski elektronicznym 3D" – Michał Ostrowicki

 

 
***
 

 
 O autorze:
Szymon Konkol   

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com) , współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

Paweł Topol, 13 Czerwiec 14 10:52

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej