Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Edukacja szyta na miarę

Szymon Konkol, 12 Czerwiec 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Ciekawym pomysłem na oddolny przewrót kopernikański na poziomie jednej placówki jest udostępnienie uczniom i nauczycielom wolnego dostępu do zasobów dydaktycznych gromadzonych przez szkołę. Od kilku miesięcy w Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu trwają przygotowania do nowego roku szkolnego, który ma być rokiem przełomu w technikach nauczania i uczenia się a również rewolucją cyfrową tej szkoły.
 

W AS w Inowrocławiu, od listopada 2014 powstają i są testowane edukacyjne platformy e-learningowe dla wszystkich typów kształcenia zawodowego umożliwiające uczniom i nauczycielom tej szkoły prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi kształcenia na odległość.

Szkoła nie pozostaje bierna wobec oczekiwań uczniów i wyzwań nowoczesnej edukacji XXI wieku. Od czerwca wchodzi bowiem w nowy etap projektu cyfryzacji. Do września poza platformami e-learningowymi powstaną tu również  opracowane specjalnie na potrzeby uczniów placówki multimedialne e-podręczniki, do których dostęp uczniowie otrzymają za darmo.

Rok szkolny 1015/2016 będzie rokiem rewolucyjnych przemian w procesach uczenia się i nauczania. Rozpoczęły się prace nad tworzeniem multimedialnej biblioteki elektronicznych woluminów. W bibliotece tej znajdą się docelowo wszystkie podręczniki zalecane do nauki w szkole zawodowej. E-podręczniki umożliwią naukę każdemu, wszędzie i o każdej porze. Wystarczy zalogować się biblioteki by pobrać każdy z podręczników na własne urządzenie stacjonarne lub mobilne oraz korzystać z jego wersji on-line na lekcji lub w domu.

Jednym z podręczników będących w zestawie biblioteki jest multibook do nauki zawodu cukiernik.


Elektroniczny podręcznik do nauki zawodu cukiernik "Cukiernik. Wyroby gotowe w cukiernictwie"

Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: T.4. Produkcja wyrobów cukierniczych, kwalifikacja wyodrębniona w zawodach technik technologii żywności 314403 oraz cukiernik 751201.
 

AS Inowroclaw 

Multibook zawiera charakterystykę produkcji wyrobów cukierniczych sporządzanych z następujących ciast cukierniczych: ciasta drożdżowe, ciasta półfrancuskie, ciasta francuskie, ciasta kruche, ciasta biszkoptowe, ciasta biszkoptowo-tłuszczowe, ciasta parzone, ciasta bezowe, ciasta piernikowe. W opracowaniu treści merytorycznych wziął udział zespół technologów cukiernictwa firm EcoTrade oraz AKO pod kierunkiem mgr Szymona Konkola. Podręcznik ten posiada rekomendację Almanachu cukierniczo–piekarskiego.
 

AS Inowroclaw


Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz videocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i umieszczonymi w treści e-booka aby ułatwić korelację treści podających z zasobami oglądowymi.
 

AS Inowroclaw 

Wykorzystane multimedia, pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej. 
 

AS Inowroclaw


Z nowymi podręcznikami zintegrowane są już działające w szkole platformy e-learningowe zbudowane w oparciu o technologię oprogramowania MOODLE. Platformy te są obudową do wprowadzanych e-podręczników i zawierają narzędzia umożliwiające prowadzenie zajęć z uczniem w środowisku sieciowym oraz stacjonarnie w klasie. Jest to nieocenione narzędzie umożliwiające zarówno pracę samodzielną ucznia w domu jak i prowadzenie zajęć lekcyjnych w naszej szkole.
 

AS Inowroclaw


Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Również z płaszczyzny platform możliwy jest dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki. Platformy nasze umożliwiają również samoocenę postępów w nauce poprzez możliwość poddania się wirtualnym testom sprawdzającym.
 

AS Inowroclaw 

Nowe podejście do zasobów edukacyjnych i kompleksowe wdrożenie nowatorskich rozwiązań technicznych znacząco ułatwi zdobywanie wiedzy i kwalifikacji zawodowych uczniom. Wspólne działania całej społeczności szkoły z pewnością przyczynią się do znaczącego podniesienia jakości procesu dydaktycznego i ułatwią oraz uatrakcyjnią naukę uczniów Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu. 

Być może, ten kolejny już przykład oddolnej rewolucji edukacyjnej będzie inspirujący również dla innych szkół, którym bliska jest idea nowoczesnej, otwartej edukacji.



* * *
 

 
 O autorze:
Szymon Konkol  

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com) , współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Koszty wychowania dzieci w Polsce 2019

Redakcja portalu 31 Maj 2019

Kolorowanki do kosza, czyli rozważania ostrożnego pedagoga

Jarosław Pytlak 30 Maj 2019

Polska edukacja w ocenie przedsiębiorców

Redakcja portalu 24 Maj 2019

Raport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018

Redakcja portalu 23 Maj 2019

UNICEF: W Polsce zaledwie 39% dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym deklaruje chęć dalszego kształcenia na poziomie wyższym

Redakcja portalu 22 Maj 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej