E-podręczniki – już wkrótce w Polsce
W ostatnim artykule pisałem o dużo bardziej odważnym kroku ze strony rządu Korei(Do 2015 wszystkie podręczniki będą dostępne w formie cyfrowej!), mianowicie totalnym wyparciu zwykłych podręczników przez wersje cyfrowe a dosłownie kilka chwil później możemy przeczytać , że i polskie ministerstwo chcę iść podobną drogą.
O zaletach takich podręczników chciałbym napisać słów kilka , bo po wypowiedziach pod informacjami spotkałem wiele opinii krytycznych pasujących do stereotypowego postrzegania e-podręcznika jak zwykłego e-book`a z litym tekstem.
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu:
Osobiście jestem pod sporym wrażeniem prostoty wykonania i przy tym atrakcyjności poszczególnych elementów. Wyobraźcie sobie , że hipotetyczny Jasio korzysta z podobnej książka na lekcji . Otrzymuje jakościową zawartość merytoryczną wzbogaconą o wizualizację i praktyczne ujęcie teorii. Gdy czyta o jakimś zagadnieniu dostaje zestaw kilku- kilkunastu zdjęć w pełnym wymiarze i wysokiej jakości by móc przyjrzeć się np. jak wygląda dana roślinność. W przeciwieństwie do zwykłego podręcznika w którym zapewne uzyskałby 2-3 miniatury zdjęć.
Nasz Jasio na kolejnych zajęciach mógłby przyjrzeć się symulacji jak na filmie w przypadku oświetlenia domu. Mógłby przekonać się jak dany aspekt wygląda przy różnych czynnikach , które sam dobrał a nie narzuconych prze autora .
Jeszcze później otrzymuje interaktywną infografikę (świetny przykłady od Nikona ) którą z pełnym zaangażowaniem przegląda i modyfikuje . Biorąc pod uwagę , że większość ludzi to wzrokowcy dzięki takim bodźcom łatwiej i skuteczniej będzie mógł przyswoić kolejne dane.
W komentarzach pod artykułami dużo jest kłótni o koszty takich podręczników czy też uzależnienie od np. internetu lub dostaw prądu. Wg GUS`u w 83% gospodarstw z dziećmi w wieku poniżej 16 lat jest internet , poza tym każda szkoła takowy posiada w związku z wymaganiami stawianymi przez Ministerstwo. Ciężko jest stwierdzić , że może to być faktyczny problem za kilka lat gdy cały program działał by w pełni.
Jeśli chodzi o koszty chyba idealnym rozwiązaniem było by gdyby Państwo stworzyło zestaw takich podręcznik i było właścicielem koncesji- rodzice nie muszą rok rocznie kupować nowych gdyż to szkoła jest ich właścicielem. Jednokrotna inwestycja zwróci się zapewne po kilku pierwszych latach w kieszeniach podatników. Pytanie: Dlaczego ciągle nie idziemy w tę stronę a wolimy zmuszać obywateli do wyposażania swych dzieci w nowe, lśniące zestawy po ok. 400 zł rocznie na dziecko?
Paweł Stępień
Źródła:
http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2306%3Apodrczniki-obowizkowo-w-formie-elektronicznej&catid=232%3Aksztacenie-i-kadra-ksztacenie-ogolne-podrczniki-i-programy-nauczania&Itemid=292
http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104665,9990644,Mamo__sciagnij_mi_matematyke.html
http://www.rp.pl/artykul/690529.html
Zdjęcie z schooltechconsulting.com
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14