Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Dlaczego potrzebna jest mediateka i epodręcznik, czyli o e-zasobach w Cyfrowej Szkole

Krzysztof Wojewodzic, 17 Grudzień 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Potrzebny jest epodręcznik na ławce każdego ucznia, ale także pomoc w ręku nauczyciela, która pozwala na poszerzenie wiedzy. Rolę mediateki może odegrać portal Scholaris.


(e)podręcznik to podstawa

Podręcznik realizuje podstawę programową. Jest pomocą naukową, która leży na ławce ucznia.  Niezależnie, czy jest cyfrowy, czy papierowy. To podręcznik wciąż stanowi podstawę, którą zna dobrze każdy nauczyciel i powinien znać uczeń. Podręczniki realizują pewne minimum i gwarantują zgodność z podstawą programową wyznaczaną przez MEN. Można powiedzieć, że jest to coś, co powinien znać każdy uczeń, który ukończył polską szkołę. Wspólna wiedza społeczeństwa. Część ekspertów edukacyjnych uważa, że podstawa programowa jest niewystarczająca. Ale pamiętajmy, że już sama nazwa wskazuje jest to, że jest to tylko podstawa. Podstawa, która musi być uzupełniana przez nauczyciela. 


Innowacyjny nauczyciel korzysta z mediateki

Są w polskich szkołach innowacyjni nauczyciele, którzy podręczniki spalili na stosie i radzą sobie z wytworzonymi przez lata materiałami i tym co ofertuje internet. Jednakże dla części nauczycieli przygotowanie takich materiałów to zbyt wiele pracy. Aby to ułatwić potrzebna jest mediateka zasobów, które uzupełniają pracę nauczyciela, inspirują, poszerzają wiedzę ucznia. Dziś cały internet jest mediateką zasobów. Ale podobnie, jak w przypadku biblioteki szkolnej, dobrze gdy ktoś selekcjonuje. Wybiera dla nas te informacje certyfikuje, porządkuje. Np. Scholaris od początku był planowany jako repozytorium materiałów uzupełniających dla nauczyciela. Pełna nazwa projektu to „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli”.


Dwie platformy to nie jedna

W założeniach projektu Scholaris oraz w założeniu projektu epodręczniki, jest stworzenie platform edukacyjnych. Funkcjonalność portalu dla nauczycieli została już zaplanowana, ale nie pod kątem osadzania tam podręczników. Będzie jej też brakowało wielu narzędzi autorskich, do pisania podręczników. Za to zawiera system do tworzenia lekcji z wykorzystaniem dostępnych na portalu zasobów. 


Multiplatformowość

W projekcie e-podręczniki mocno akcentowana jest multiplatformowość, która osiągnięta może być tylko w technologii HTML 5. W scholarisie część aplikacji napisano we Flashu, który wyklucza korzystanie niektórych tabletach i smartfonach. Ale nie wyklucza stosowania go na PC-tach, notebookach, netbookach. Dlatego trudno wyobrazić sobie stworzenie dzisiaj jednej platformy dla e-zasobów edukacyjnych. 


Zwinny wodospad

Scholaris jest przygotowany w tzw. metodyce wodospadu (ang. waterfall). Projekt nie jest tzw. partnerskim i wszystkie prace wykonywane są przez pracowników lub też w toku zleceń. Projekt platformy jest z góry ustalony, następnie partner technologiczny postępuje zgodnie ze specyfikacją. Każda nowa funkcjonalność to nowy przetarg. Niestety bardzo trudno jest stworzyć przetarg na coś co będzie . Niezwykle trudne jest z góry ustalenie z góry specyfikacji projektu informatycznego. Dlatego te metodyki są stosowane coraz rzadziej. Projekt e-podręczniki będzie realizowany w metodyce zwinnej (ang. agile), co sprawia że nikt nie może przewidzieć jak będzie wyglądał. Będzie codziennie testowany przez autorów i dostosowywany przez informatyków, grafików.


Projekty dwóch prędkości

Trudno jest przewidzieć tempo powstawania obu platform. Portal Scholaris już jest stabilny i wykorzystywany przez nauczycieli. Projekt e-podręczniki będzie trwał przez 3 lata. Trudno byłoby zgrać w czasie dostosowanie wszystkich komponentów. Widzimy możliwość, by część funkcjonalności portalu Scholaris wykorzystać w e-podręcznikach i vice versa.


Kwestie licencji (CC)

Firma YDP była ORE w zakresie wykonania platformy. Ale trudno tutaj o rozstrzygnięcie praw autorskich . To częsty przypadek, nawet jeśli firma oddaje prawa do swojego produktu, to dopiero po skończeniu projektu. Takie rozwiązanie ma liczne wady. Trudniej nanosić zmiany w trakcie realizacji projektu, trudniej zerwać partnerstwo, w przypadku gdy partner nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań. Projekt e-podręczniki jest pierwszym w pełni realizowanym na wolnych licencjach. Trudno więc w pełni powiązać te materiały.


Domena epodreczniki.pl

W kwestiach korzystania ze stron internetowych obowiązuje „zasada 3 kliknięć”. Do każdego zasobu użytkownik powinien mieć możliwość dojść 3 razy klikając na danej stronie internetowej. Inaczej się zniechęca. Dlatego jest potrzebne, żeby repozytorium materiałów dodatkowych było na innej stronie internetowej niż epodręczniki.pl – tak będzie po prostu łatwiej dotrzeć do odpowiednich zasobów. 


Podsumowanie:

  1. Celem projektu Scholaris jest stworzenie repozytorium materiałów dodatkowych dla nauczycieli. E-podręczniki będą stanowiły bazę wiedzy dla uczniów.
  2. Projekty, choć realizują zbliżone cele, są rozdzielne i powinny mieć osobne domeny i osobne platformy. Z zachowaniem jednolitych struktur metadanych, o czym wcześniej pisał Piotr Peszko
  3. Należy tworzyć takie rozwiązania, które będą trwałe, bez względu na źródło finansowania oraz zmiany technologiczne. Takie rozwiązanie można uzyskać dzięki stosowaniu wolnych licencji.

 


Aktualizacja:

Scholaris nie jest jedynym repozytorium ciekawych, sprawdzonych materiałów edukacyjnych. W niedługim czasie opiszę więcej stron takich jak bnd.IBE.edu.pl, czy wolnelektury.pl

 
 
 O autorze:
Krzysztof Wojewodzic   

Krzysztof Wojewodzic - koordynator projektu "e-podręczniki do kształcenia ogólnego". Autor pierwszego w Polsce podręcznika multimedialnego, nie mającego wersji papierowej.

 

 

Powyższy tekst jest wyłącznie opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem ORE ani MEN. Tekst dostępny na licencji CC-BY-ND

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Szkoły niepubliczne skrzywdzone? STO interweniuje w sprawie dotacji

Redakcja portalu 14 Wrzesień 2019

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej