Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Dlaczego doradzam moim uczniom i uczennicom udział w egzaminie DSD1

Aleksander Lubina, 05 Czerwiec 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

DSD1 to Deutsches Sprachdiplom 1 – Niemiecki Dyplom Językowy 1 – wieńczący egzamin dla gimnazjalistów, organizowany przez Federalny Urząd Administracyjny Republiki Federalnej Niemiec we współpracy z rządami wszystkich landów RFN (Stała Konferencja Ministrów Oświaty). W konsekwencji DSD1 uznawany jest zarówno przez całą federację jak i wszystkie rządy landów RFN (RFN to państwo federacyjne z autonomiczną polityką oświatową w landach.).

Zależnie od liczby uzyskanych punktów egzamin zdać można na poziomach B1 lub A2.[1]

Żeby zdać na B1, to wymagane jest zdanie wszystkich czterech części na poziomie B1. Niepowodzenie w jednej z części oznacza utratę możliwości zdania DSD1 na B1.

Zdanie na poziomie B1 umożliwia podjęcie pracy i nauki w RFN.
 
DSD – A2  jest dowodem znajomości języka niemieckiego na poziomie A2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego i pomaga w ubieganiu się o zatrudnienie.

DSD – poziom  B1 odpowiada poziomowi tak opisanemu w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego - jest potwierdzeniem umiejętności językowych przy ubieganiu się o przyjęcie do kolegiów w Niemczech.
 
 
Egzamin składa się z dwóch zasadniczych części: pisemnej i ustnej.

Jednego dnia uczniowie i uczennice zdają pisemnie z trzech sprawności:
 
  1. Rozumienie tekstu pisanego (tzw. czytanie ze zrozumieniem) – 70 minut (60 + 10).
    (przerwa 10-15 minut)
  2. Rozumienie tekstu słyszanego (tzw. rozumienie ze słuchu) – 50 minut (40 + 10).
    (przerwa 15 minut)
  3. Komunikacja pisemna (wypowiedź pisemna) –75 minut.

Egzamin w części pisemnej trwa cztery godziny bez kwadransa.

Zakodowane prace przesyła się do Niemiec, tam są sprawdzane i oceniane.

W egzaminie występuje znikoma trudność pośrednia, ponieważ wszystkie zestawy egzaminacyjne mają identyczną budowę, identyczna liczbę baterii i quizów. Ujawnia się kilka (4), zestawy ćwiczebne.

To rozwiązanie postuluję od przeszło dwudziestu lat układaczom egzaminów zewnętrznych i testów konkursowych. Ale gadał dziad do obrazu...

Kilkanaście dni po części pisemnej gimnazjalistki i gimnazjaliści przystępują do ustnej części egzaminu DSD1. 

Po wejściu do sali egzaminacyjnej i powitaniu przedstawiają się i przez pięć minut rozmawiają z komisją. Podają 2-4 pytań/zaproszeń do rozmowy. Nie wolno przerywać, poprawiać, ani zadawać pytań pomocniczych. Egzaminowani powinni opowiadać, rozwijać myśl, wypowiadać się. Następnie uczeń prezentuje temat wybrany przez siebie, wspomagając się wizualizacjami (prezentacje multimedialne, plakaty, modele 3D, itp., itd.) Trwa to także  pięć minut. Na zakończenie odbywa się rozmowa na temat prezentowanego zagadnienia.

Egzaminują dwie osoby – ocena następuje na podstawie kryteriów zgodnych z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego[2]. Wyniki przesyła się do Niemiec.


Zalety DSD1

Zwłaszcza część ustna tego egzaminu odciąga od przygotowywania w kierunku rozwiązywania testów. Preferuje się interakcje podczas lekcji niemieckiego, dyskurs, rozwijanie zainteresowania, do autoprezentacji. Pośrednio następuje przygotowanie do assessment center.

Zachodzi tu komunikacja językowa postulowana w podstawie programowej, a w rzeczywistości szkolnej nierealizowana.

Egzamin jest dla zdających nieodpłatny – choć jego koszt to około 500,00 PLN. Koszty ponosi strona niemiecka, która dodatkowo doposaża szkoły DSD1. Za co dziękuję BVA ZfA oraz koordynatorce DSD1 – pani Dorothei Burdzik za dobrą współpracę.
 
 
zfa
 
!!! Pozwalam sobie na zakończenie na autocytat z mojego tekstu: Dlaczego odradzam moim uczniom i uczennicom udział w konkursie przedmiotowym z języka niemieckiego dla gimnazjalistów?:

Propozycja – weźcie się za naukę układacze konkursów. Podejmując się niewykonalnych zleceń postępujecie nieetycznie.


 
***
 
 
[1] Na III etapie edukacyjnym określono dwa poziomy nauczania języków obcych nowożytnych: poziom III.0 – dla początkujących i poziom III.1 – dla kontynuujących naukę, który ma wymagania zbliżone do poziomu A2, w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych (A1, A2 – poziom podstawowy; B1, B2 – poziom samodzielności; C1, C2 – poziom biegłości), zdefiniowanej przez Radę Europy.

[2] Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment).
 

 
 O autorze:
Aleksander Lubina   

Aleksander Lubina

germanista, andragog - zdobył wykształcenie w Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Jest publicystą, pisarzem, tłumaczem, autorem programów nauczania, poradników i śpiewnika - był nauczycielem akademickim, licealnym, gimnazjalnym i w szkołach podstawowych oraz doradcą i konsultantem nauczycieli.

Przykłady z praktyki autora na stronie Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej