Decyzja o losie podręczników elektronicznych zależeć będzie od Unii Europejskiej?
„Polska, jako trzeci kraj w Europie - po Hiszpanii (Katalonii) i Norwegii - rozpoczęła projekt cyfryzacji treści edukacyjnych w sposób, który zagraża całej branży wydawniczej w kraju. [...] Rząd zapowiedział przetarg na cyfrowe podręczniki, które będą przekazane uczniom i nauczycielom bezpłatnie, na podstawie licencji Creative Commons. Przetarg przewiduje jednorazowe honorarium dla autorów i wydawców oraz przyjęcie modelu jednego podręcznika do każdego przedmiotu. Skutkiem tego byłoby przyznanie monopolu jednemu dostawcy treści, a tym samym zaniechanie najlepszych praktyk w dziedzinie konkurencyjności”.
Powyższy cytat jest fragmentem jednego z listów otwartych, które niedawno zostały przesłane do Komisji Europejskiej przez dwa największe międzynarodowe stowarzyszenia wydawców. Organizacje zrzeszające wydawców i monitorujące rynek obawiają się bowiem efektów programu „Cyfrowa Szkoła”. Najbardziej niepokojący jest dla nich aspekt programu zakładający wprowadzenie e-booków do użytku szkolnego. Zdaniem wydawców może to grozić załamaniem się rynku wydawnictw papierowych.
„Cyfrowa Szkoła”, która rusza już jesienią 2012 roku zakłada dostarczenie szkołom nowego sprzętu komputerowego oraz puli darmowych podręczników w wersji elektronicznej, przeznaczonych dla uczniów klas 4-6 szkół podstawowych. Projekt e-booków jest finansowany w głównej mierze z funduszy Unii Europejskiej. Na e-podręczniki ma być przeznaczone około 32 milionów złotych. E-booki mają powstać do 2015 roku, ale niektóre będą dostępne już w 2013 roku i zostaną udostępnione do bezpłatnego pobrania z internetu.
International Publisher Association (Międzynarodowe Stowarzyszenie Wydawców) oraz Federation of EuropeanPublishers (Federacja Wydawców Europejskich) boją się, że darmowa dostępność podręczników w internecie wpłynie niekorzystnie na rynek wydawniczy. Obawiają się, że przez to likwidacji ulegnie możliwość dokonania wyboru między różnymi podręcznikami oraz konkurencja międzywydawnicza.
Te obawy są podsycane dodatkowo przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które w komunikatach zapowiada, iż do końca 2014 roku z e-booków ma korzystać 40% uczniów i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14