Czym jest SCORM?
się. Na rynku pojawiło się coraz więcej firm dostarczających szkolenia
w formie elektronicznej, ale okazało się, że firmy dostarczające
szkolenia nie są w stanie ich współdzielić, ani się nimi wymieniać.
Kursy tworzone były w różnych technologiach i korzystały z różnych
metod komunikacji. No i wtedy ktoś wymyślił sobie, że można wprowadzić
jakieś regulacje, krótko mówiąc standard, no i wymyślili sobie SCORM.
Idea
Nim przejdziemy do samego standardu popatrzmy na ideę komunikacji samej
w sobie. Wyobraźmy sobie klasę i to, że jesteśmy nauczycielem, na
przyład historii, ale żaden z uczniów nie mówi po polsku, a do tego na
tak kręcimy głową, a na nie poruszamy nią pionowo. No nie ma siły nie
dogadamy się, bo brakuje nam pewnych założeń, np. że do komunikowania
się z uczniami musimy używać wspólnego języka.
SCORM można porównać do takiego zestawu założeń umożliwiających
komunikowanie się treści szkoleniowej z systemem ją dostarczającym.
SCORM to w rzeczy samej zbiór standardów technicznych związanych z
produktami elearningowymi. Generalnie rzecz biorąc SCORM stanowi zestaw
wytycznych, które po wdrożeniu pozwolą na komunikację pomiędzy systemem
obsługującym szkolenie online, a samym szkoleniem. Dość dobrą analogią
wykorzystania SCORM-a jest płyta DVD. Wyobraźmy sobie, że każda
wytwórnia muzyczna, czy filmowa dostarcza szkolenia na swój własny,
wygodny dla siebie sposób, a producenci odtwarzaczy robią to samo.
Oglądanie filmów, czy słuchanie muzyki byłoby praktycznie niemożliwe,
lub bardzo bardzo trudne, na szczęście (wojny standardów VHS i Betacam
możemy sobie odpuścić) mamy standard płyty DVD i dopasowane do niego
odtwarzacze. Oznacza to, że kupując płytę bez obaw możemy ją włożyć do
swojego odtwarzacza i obejrzeć to co zostało na nią nagrane, możemy też
płytę pożyczyć komuś/od kogoś nie obawiając się, że coś nie będzie
działało.
Standard, zarówno płyty DVD, jak i SCORM pozwala:
- treści utworzone jednym systemie stosować i wykorzystywać z tą samą efektywnością w zupełnie innym - interoperacyjność,
- udostępniać sobie treści, kopiować je i przenościć - dostępność,
- korzystać z treści w różnych konfiguracjach i systemach, np.
koncert na DVD możemy obejrzeć w samochodzie, przenośnym odtwarzaczu i
kinie domowym, - na zdystansowanie się do szczegółów technologicznych na stosunkowo długi (jak na technologię) okres czasu, powiedzmy kilku lat,
"zagadać" z platformą elearningową (odtwarzacz DVD) nie mając nic
wspólnego z samą treścią szkolenia i jakąkolwiek wartością
metytoryczną, podejściem pedagogicznym itd. Ciągnąc porównanie -
patrząc na płytę DVD nie jesteśmy w stanie powiedzieć nic o filmie,
który mamy obejrzeć.
Czy możemy zrobić SCORM sami?
Nie. SCORM jest opracowywany przez grupę naukowców sponsorowanych przez
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, a występujących pod nazwą
Advanced Distributed Learning. Często zamiast samego SCORM pojawia się
więc ADL SCORM.
Co znaczy SCORM?
Jest to skrót od Sharable Content Object Reference Model. W celu łatwego zapamiętania możemy podzielić skrót na:
SC | O | RM
Sharable Content - treść, którą można współdzielić pomiędzy różnymi systemami, organizacjami i użytkownikami.
Object - to po prostu lekcja stanowiąca częśc składową większego
kursu (coś jak rozdział w książce), która może posiadać specjalne
reguły, np. musi być ukończona przed podjęciem kolejnych lekcji.
Reference Model - ponieważ ludzie tworzący SCOM nie wymyślili go
od zera, ale bazowali na innych standardach, np. AICC. SCORM składa się
więc z zestawu wytycznych i standardów, które zostały zebrane w formie
specyfikacji technicznych
Wracając do przykładu nauczyciela SCORM jest jak dobry nauczyciel.
Jeden i drugi mają plan lekcji, znają uczniów i mogą się z nimi
komunikować. Śledzą postępy, wiedzą kiedy się ucziowie się uczą, a
kiedy końcą szkolenie, kiedy zaliczają egazmin, a kiedy musza go
powtórzyć, a co ważniejsze mogą to robić w każdej szkole.
Bardziej naukowo
Standard umożliwia współdzielenie treści dzięki wykorzystaniu wypracowanych metod zdefiniowanych w ramach następujących modeli:
- The Content Model – zasoby dydaktyczne (tekst, grafika,
dźwięk, strony HTML, klipy wideo i inne elementy, które mogą zostać
zaprezentowane przy użyciu przeglądarki WWW) stanowią tzw. Sharable
Content Objects (SCO). - Content Aggregation – SCO podlegają agregacji tworząc spójne złożone obiekty.
- Content Packaging – tworzone są pakiety składające się z
dwóch głównych części: tzw. manifestu opisującego zawartość pakietu,
organizację treści i zawartość pakietu oraz same pliki stanowiące treść
dydaktyczną.
Główne cechy standardu SCORM to:
- obiektowe podejście do tworzenia i dostarczania treści dydaktycznych;
- interoperacyjność obiektów szkoleniowych w ramach wielu środowisk nauczania;
- wspomaganie wypracowywania różnorodnych strategii nauczania
bazujących na stopniu zaawansowania użytkownika i jego postępów w nauce; - metody katalogowania poprzez opakowywanie treści i strategii nauczania w celu importu i eksportu;
- metody oznaczania treści w celu ich łatwiejszego wyszukiwania.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14