Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Czy w szkole jest miejsce na rozmowę o wartościach? Jak chronić życie?

Marzena Żylińska, 14 Marzec 18 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Ponad 40 tysięcy Polaków umiera rocznie z powodu smogu. Czy w szkole powinno się o tym mówić? Czy w szkole jest miejsce na dyskusję o wartościach? Projekt „Smog zabija”, naprawdę!
 

Na stronie https://businessinsider.com.pl/ ukazała się niezwykle ciekawa rozmowa z prof. Michałem Krzyżanowskim z King’s College London, w której mowa jest o tym, co wiemy dziś o wpływie zanieczyszczenia powietrza na nasze życie i zdrowie.

W szkolnych ławkach siedzą dziś przyszli politycy. Od ich wiedzy i świadomości ekologicznej zależy nasze życie i zdrowie.

Profesor Krzyżanowski podaje najnowsze wyniki badań i mówi, co dziś już wiemy na pewno o związkach między stopniem zanieczyszczenia środowiska, a stanem naszego zdrowia. Profesor Krzyżanowski podaje też przykład Irlandii, która wprowadziła w miastach zakaz palenia węglem, co przełożyło się na spadek liczby zgonów. U nas trend jest odwrotny i na nikim nie robi wrażenia, że tak wielu Polaków każdego roku umiera z powodu smogu. Jednak ofiar zanieczyszczenia środowiska jest znacznie więcej, bo doliczyć jeszcze trzeba poronienia i rosnącą liczbę przypadków bezpłodności. To ludzkie dramaty, których mogłoby nie być, gdyby ludzkie życie i zdrowie było priorytetem.

Rozmowa z profesorem Krzyżanowskim mogłaby być podstawą interdyscyplinarnego projektu poświęconego środowisku i naszemu zdrowiu.

Chodzi o to, by uczniowie uczyli się dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe. W ramach takiego projektu można realizować cele z podstaw programowych do następujących przedmiotów: biologia, przyroda, geografia, język polski, języki obce, matematyka, chemia, informatyka, fizyka, wiedza o społeczeństwie. A może również historia (industrializacja) i inne przedmioty? Co o tym sądzicie?

Projekt „Smog zabija” to okazja do łączenia tego, co omawia się w szkole z realnym życiem. To niezwykle ważne, byśmy w szkole przygotowywali uczniów do rozwiązywania problemów, z którymi oni będą musieli się zmierzyć i które my im zostawimy. W szkole powinno być również miejsce na dyskusję o wartościach i o dobru wspólnym. Nasze środowisko nie należy tylko do nas, ale również do kolejnych generacji Polaków, którzy się dopiero urodzą. Ale to od naszych decyzji zależy, jaka będzie jakość ich życia.

Michał Krzyżanowski jest epidemiologiem, profesorem wizytującym Grupy Badań nad Środowiskiem w King’s College London. Do 2012 r. był szefem biura Europejskiego Centrum ds. Zdrowia i Środowiska w Bonn, należącego do Regionalnego Biura WHO na Europę.

Całą, niezwykle ciekawą i ważną rozmowę można przeczytać na stronie: https://businessinsider.com.pl/…/smog-wplyw-na-zdro…/lm0pftx

 


* * *


 
 O autorce:
Marzena Żylińska  

Marzena Żylińska

Zajmuje się metodyką i neuropedagogiką. Jest wykładowcą NKJO W Toruniu, studiów podyplomowych WSG "Neurodydaktyka z tutoringiem", prowadzi blog "Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce". W licznych publikacjach popularyzuje neurodydaktykę jako interdyscyplinarną dziedzinę nauki, opartą na badaniach mózgu, która stawia sobie za cel stworzenie nowych koncepcji pedagogicznych i inicjuje poszukiwanie przyjaznego mózgowi systemu edukacyjnego. Autorka książek "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" oraz "Neurodydaktyka". Jej celem jest stworzenie modelu szkoły, w której uczniowie będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać talenty.

 

Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki w serwisie www.budzacasieszkola.pl

budząca się szkoła

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019

Od 2017 r. na skutek konfliktów potroiła się liczba zamkniętych szkół w Afryce Zachodniej i Środkowej

Redakcja portalu 04 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej