Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Anoreksja i bulimia - ABC dla każdego profesjonalisty pracującego w edukacji

Agnieszka Rynkiewicz, MD, MAT, 27 Wrzesień 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W mediach mówi się dużo o anoreksji i bulimii jednak wiele osób nadal uważa, że zaburzenia odżywiania są fanaberiami i kaprysami rozpieszczonych nastolatek, z których się wyrasta.

Osoby, które mają lub miały zaburzenia odżywiania często podkreślają, że - nikt kto tego nie przeszedł, nie jest w stanie zrozumieć. Czy to zwalnia nas ? rodziców, nauczycieli, przyjaciół, bliskich ? od podjęcia próby zrozumienia czym są anoreksja, bulimia, oraz pozostałe zaburzenia odżywiania? Naszym zdaniem nie.

Tak rozpoczyna się artykuł, który zostanie w całości opublikowany w czasopiśmie Edukacja i Dialog w listopadzie 2009. Napisany został przez Panią Ludmiłę Chludzińską i przeze mnie, aby przybliżyć osobom pracującym w edukacji temat zaburzeń odżywiania.
Aby zachęcić do przeczytania całości artykułu ujawniam tylko kilka jego fragmentów:

Fragment 1:

Wokół zaburzeń odżywiania narosło wiele mitów. Pomimo, że problem ten dotyczy głównie kobiet, ofiarami anoreksji i bulimii coraz częściej padają także mężczyźni. Panuje także przekonanie, że anoreksja i bulimia to choroby nastolatek, tymczasem statystyki wykazują, że rośnie odsetek chorujących dzieci poniżej 10 roku życia, ale również osób, które przekroczyły 40 lat. Inny mit to przekonanie, że anoreksja i bulimia to efekty odchudzania (niezwykle skutecznego lub zdominowanego przez porażki). Tymczasem ta potrzeba odchudzania wynika z problemów, które dotyczą przeróżnych aspektów życia osób chorych. Anoreksja i bulimia nie są fanaberiami, nie wyrasta się z nich, nie można ich wyleczyć po prostu jedząc.

Fragment 2:

Cechy rodzin charakterystyczne dla anoreksji:

  • rodzice żyjący sukcesami swoich dzieci, wywierający nadmierną presję na sukcesy np. w szkole
  • nadopiekuńczość bez poczucia bliskości,
  • zasadniczość rodziców połączona z brakiem wsparcia w trudnych dla dziecka sytuacjach,
  • odcinanie się od świata zewnętrznego,
  • traktowanie rodziny jako najwyższej wartości, z jednoczesnym demonizowaniem wszystkiego co pochodzi spoza rodziny,
  • powtarzający się w kolejnych pokoleniach model poświęcenia dla dobra rodziny,
  • trudność w akceptowaniu zmian związanych np. z dorastaniem dzieci,
  • unikanie rozwiązywania problemów wprost, np. w sytuacji konfliktu miedzy rodzicami dzieci odgrywają role posłańców i pośredników,
  • rozdźwięk pomiedzy deklaracjami rodziców a rzeczywistością, który może dotyczyć np. równego traktowania wszystkich dzieci w rodzinie.


Cechy rodzin charakterystyczne dla bulimii:

  • konfliktowość,
  • przemoc fizyczna i psychiczna,
  • tendencja do nieprzewidywalnych zachowań,
  • brak stabilności materialnej i uczuciowej,
  • całkowity brak lub nadmierne celebrowanie wspólnych posiłków,
  • w najbliższej rodzinie występująca historia zaburzeń emocjonalnych i uzależnień,
  • brak wsparcia w sytuacjach traumatycznych, np. w przypadku molestowania seksualnego.
  •  


Fragment 3:

Badania obrazowe mózgu (wykonane m.in. techniką PET) wykazują, że osoby chorujące na zaburzenia odżywiania wykazują różnice w funkcjonowaniu określonych ośrodków mózgowych, dotyczące zarówno poziomów neuroprzekaźników, jak i intensywności reakcji mózgu na zmiany ich stężenia. Największe różnice dotyczą ośrodków mózgu odpowiedzialnych za poczucie głodu i sytości, a także kary i nagrody. Oznacza to, że osoby chorujące na anoreksję czy bulimię mogą mieć problemy z identyfikacją poczucia głodu i sytości na poziomie neurologicznym. Dysfunkcje ośrodków związanych z mechanizmem kary i nagrody występują także u osób uzależnionych.


Fragment 4:

Anoreksja i bulimia są trudne do leczenia. Wynika to z braku zaufania przez osoby chore do lekarzy i terapeutów oraz z przekonania, że można poradzić sobie samemu. Wiele osób dotkniętych tymi zaburzeniami w ogóle nie widzi potrzeby leczenia, ponieważ wciąż czują się grube i chcą nadal odchudzać się lub przynajmniej utrzymać wagę.
Skuteczność leczenia jest także ściśle powiązana z tym, jak szybko problem został dostrzeżony i podjęte zostały pierwsze kroki do wyleczenia. W związku z tym znaczny ciężar odpowiedzialności za zmotywowanie i skuteczne leczenie chorych spada na osoby z ich najbliższego otoczenia. Ważne jest to, aby umieć ocenić czy zachowanie danej osoby może prowadzić do anoreksji i bulimii, co często nie jest łatwe, ponieważ zaburzenia te nie powstają z dnia na dzień. Nawet w sytuacji gdy oznaki zaburzonego jedzenia są ewidentne, osoby bliskie często nie wiedzą jak mają podjąć ten temat, a potem w trakcie terapii jak wspierać chorych i ułatwiać ich rekonwalescencję. Tutaj bardzo ważnym elementem jest wiedza. Osoby, które wyszły z anoreksji czy bulimii często podkreślają, że ważne dla nich było to, że ich zaburzone jedzenie nie było postrzegane w kategoriach fanaberii czy próżnego dążenia do szczupłej sylwetki oraz, że ich choroba nie była postrzegana tylko jako obsesyjne odchudzanie się. Ważne było dla nich także to, że z powodu swojej choroby nie były traktowane jako ktoś gorszy oraz, że osoby im bliskie podjęły trud aby zrozumieć na czym polegały ich problemy.

Zapraszamy do przeczytania całego artykułu w listopadowym wydaniu czasopisma Edukacja i Dialog.
Ludmiła Chludzińska i Agnieszka Rynkiewicz

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej