W labiryncie wyborów zawodowych
tekst: Agnieszka Ciereszko
Mówią wokół…
Ostatnimi
czasy możemy znaleźć artykuły w prasie codziennej dotyczące
sytuacji absolwentów na rynku pracy i przysłuchiwać się opinii
świeżych magistrów. Opowiadają studenci prawa o swojej pracy w
pizzerii, opowiada ekonomistka o pracy przy kasie i opowiada hotelarz
o frustracji w pracy, która mimo iż po jego kierunku, okazała się
jednak nie tą jedyną. Wszędzie wokół unosi się zapach
bezwzględnego pesymizmu i wszechobecnej bezradności. Dlaczego tak
się dzieje? Dlaczego aż tylu niezadowolonych młodych pracowników?
Gdzie leży przyczyna? Omówiono już wszędobylski kryzys, nie
pozostawiono suchej nitki na systemie kształcenia i braku
dostosowania go do potrzeb rynkowych, skrytykowano już nauczycieli i
rodziców. Do tej beczki dodajmy jeszcze nieco inną łyżkę
dziegciu: indywidualny wybór.
O wyborach…
Jesteśmy
kowalami własnego losu i żaden kryzys czy system nauczania tego nie
zmieni. To są elementy dodatkowe: wspomagające bądź zakłócające
proces naszego rozwoju, naszego życia, bo życie wszak jest
nieustannym rozwojem. W myśl psychologii humanistycznej powiedzmy
głośno: jesteśmy w stanie korzystać ze swego potencjału i
zmieniać otaczającą nas rzeczywistość, pod warunkiem dobrej
motywacji i samoświadomości. A ta jaka jest? Ano różnista.
Mamy
zatem grupę młodych, którzy załamując ręce przekrzykują się
głośno: zarabiam marne grosze, nie dano mi szansy, nie nauczono
mnie, źle wybrałem, beznadziejny kierunek, fatalne praktyki. I mamy
z drugiej strony grupę cichych, cierpliwych młodych, którzy walczą
o swoje miejsce. Pomiędzy zajęciami biegną na praktyki, angażują
się w wolontariat, pracują nad sobą i starają się elastycznie
reagować na zmiany.
Jaki
jest nasz - Edukatorów udział w tym procesie wspomagania obu grup?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, cofnijmy się do szkoły, do
podstawowych wyborów edukacyjnych i zawodowych, które dokonują się
już na szczeblu gimnazjum. Młodzież powinna mieć dostęp do
materiałów informacyjnych, do narzędzi, do specjalistów. A nade
wszystko młodzieży tej powinnyśmy uświadomić potrzebę szukania
takiej informacji. Bo świadoma raczej nie jest. Kiedy prowadzimy
warsztaty z młodzieżą i docieramy do wątku wyborów zawodu
udanych i nieudanych, widać przerażone wielkie oczy pytające „co
mam zrobić aby dobrze wybrać?”. Odpowiadamy: usiądź i spokojnie
pomyśl…
Aby je wspomagać…
Samo
siedzenie i myślenie w rzeczy samej nie wystarczy, sięgamy więc do
pomocy, do analizy rynku pracy, kierunków szkół (tu kłania się
praca z niektórymi rodzicami upierającymi się iście bezmyślnie
przy szkołach ogólnokształcących), pracujemy nad określeniem
indywidualnych predyspozycji i umiejętności. Praca u podstaw.
Narzędzia dostępne w branży doradztwa zawodowego umożliwiają
dobrą i ciekawą pracę z uczniem. Konkretniej: realizujemy m.in. w
chwili obecnej nowy projekt „Labirynt Zawodów”. W jego zakresie
tworzymy niewerbalny test predyspozycji i zainteresowań zawodowych.
Dostępny będzie w 3 wersjach wiekowych – dla uczniów szkół
podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W pakiecie dostępne
będą multimedialne zasoby informacji zawodowej. Będą mogły być
wykorzystywane w procesie planowania ścieżki edukacyjnej i kariery
zawodowej uczniów, przez doradców zawodowych, pedagogów,
nauczycieli, a także samodzielnie przez uczniów i ich rodziców.
Projekt
zostanie dostosowany do każdej z grup wiekowych w odmienny sposób:
dla najmłodszych uczniów ze szkół podstawowych będzie
przeznaczona najkrótsza wersja z szerokimi obszarami zawodowymi,
odpowiadającymi predyspozycjom i zainteresowaniom. Test będzie
swego rodzaju wstępem do wprowadzenia dzieci w myślenie o pracy
zawodowej. Dla uczniów gimnazjów dostępna będzie pełna wersja
testu z wyczerpującą interpretacją wyników. Dla uczniów szkół
ponadgimnazjalnych natomiast test i opis jego wyników będzie mógł
stanowić materiał porównawczy dla dokonanych już wyborów. Może
dawać podstawy do konkretnych decyzji i wyboru, bądź zmian ścieżki
edukacyjno-zawodowej.
Dla
każdej z grup docelowych będzie przygotowane również wsparcie po
diagnozie, czyli konkretne multimedialne zasoby informacji zawodowej
oraz propozycje kroków na ścieżce indywidualnego planowania
kariery. Uwzględniono zatem pracę własną ucznia, co jest
niezwykle istotne, proces doradczy bowiem nie kończy się wraz z
wyjściem z gabinetu. Pozostaje jeszcze praca własna.
Świetnym,
pomysłem w tym projekcie jest również wprowadzenie dodatkowego
elementu: szkolenia stacjonarne oraz webinaria on-line dla doradców
zawodowych, pedagogów, psychologów szkolnych, nauczycieli w
zakresie wykorzystania Labiryntu
zawodów w pracy z dziećmi i młodzieżą. Pozwoli to na
profesjonalne stosowanie nowego narzędzia.
Życzylibyśmy
sobie, aby dostęp do tego narzędzia miała jak największa grupa
młodych ludzi i ich doradców. Zwiększają się wtedy bowiem szanse
na bardziej udane wybory zawodowe i świadome kierowanie życiem. W
myśl zasady: kowalem jestem.
Pracując
z motywacją młodych unikniemy być może kolejnych pokoleń
gorzkiej rzeczywistości, siejąc ziarenko świadomości własnego
bytu i wykorzystania drzemiących potencjałów. A wtedy i kolejny
kryzys nie będzie taki straszny i może więcej będzie artykułów
dotyczących tych, którym się udało wywalczyć swoje miejsce, a
inni będą powtarzać „i mnie się uda!”
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14