Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Uruchom myślenie projektowe (design thinking) w szkole

Kamil Śliwowski, 27 Październik 17 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Design Thinking (myślenie projektowe) to nowoczesna i co raz popularniejsza metoda do tworzenia innowacyjnych rozwiązań problemów czy projektowania nowych produktów. Myślenie projektowe skupia się na działania (próbie lepszego zrozumienia ich potrzeb, empatyzowania z nimi) i kładzie duży nacisk na testowanie i ulepszanie projektowanych rozwiązań dzięki informacji zwrotnej. Takie podejście świetnie sprawdza się w edukacji, kiedy to poza samym rozwiązaniem czy produktem osoby uczestniczące mogą nabyć lub rozwinąć sporo nowych, miękkich kompetencji.
 

Myślenie projektowe


Spośród wielu świetnych, dostępnych w sieci materiałów wytypowałem kilka większych, które dostępne są równocześnie na wolnych licencjach Creative Commons. Oznacza to, że poza możliwością wykorzystania ich w szkole (to można zrobić z każdym materiałem, w ramach dozwolonego użytku publicznego) można również je remiksować, dostosować do własnych potrzeb i dalej rozpowszechniać. To może być przydatne dla aktywnych nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wydać własne materiały o myśleniu projektowym.


Po angielsku

Myślenie projektowe

Obok dostępnej za darmo, ale nie otwartej publikacji wydanej przez IDEO (studio, które stoi za spopularyzowaniem myślenia projektowego), największy zasób o Design Thinking opracował zespół z Uniwersytetu Stanforda. Ich strona (w całości na CC BY-SA) zawiera pomysły na lekcje i zajęcia, narzędzia i netografię innych materiałów (w tym wideo, które wprowadzają do różnych zagadnień związanych z projektowaniem). Można znaleźć tutaj również materiały prezentacje i graficzne przygotowane w formatach do druku, jak i otwartych do prostego przerabiania.

Strona o myśleniu projektowym K12 Lab na Uniw. Stanforda


Po polsku

Na rodzimym gruncie myślenie projektowe w edukacji promuje Szkoła z Klasą 2.0, która wydała świetne i gotowe do remiksowania materiały przewodnikowe oraz narzędzia do wykorzystania podczas zajęć w klasie. Przewodnik pomoże wypracowywać innowacyjne rozwiązania dla klasy, szkoły czy społeczności, a w PDF-ie z narzędziami znajdziemy materiały do tworzenia m.in tzw. Person (opisu konkretnych osób, które mają skorzystać z rozwiązania), ścieżki doświadczeń, określania propozycji wartości (co nowego zyska odbiorca).

Materiały o myśleniu projektowym Szkoły z Klasą 2.0



* * *
 
 
 O autorze:
Kamil Śliwowski   

Kamil Śliwowski

szkolę, doradzam i pomagam instytucjom i organizacjom pozarządowym publikować otwarte zasoby, a nauczycielom, bibliotekarzom i trenerom wyszukiwać i wykorzystać je w ich pracy. Otwarte zasoby, nie tylko edukacyjne ale również te pochodzące z instytucji kultury, oraz nowe technologie w edukacji to moja pasja i praca od kiedy pamiętam :-)

Na co dzień (od ponad 7 lat) działam w polskim Creative Commons i to stąd trafiłem do Fundacji Nowoczesna Polska, Centrum Cyfrowego i Fundacji Panoptykon. W pracy w nich nauczyłem się najwięcej o prawie autorskim, licencjach, bezpieczeństwie w sieci i edukacji medialnej.


Zarówno do swoich szkoleń jak i prowadzenia tej strony podchodzę bardzo praktycznie i osobiście. Piszę i chce przekazywać wiedzę o tym co jest przydatne mi jak i osobom, z którymi pracuje i które spotykam na szkoleniach i warsztatach. To podczas nich sam uczę się najwięcej.

Tekst dostępny na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Na Tych Samych Warunkach 3.0. Polska, pierwotnie ukazał się na stronie otwartezasoby.pl 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Koszty wychowania dzieci w Polsce 2019

Redakcja portalu 31 Maj 2019

Kolorowanki do kosza, czyli rozważania ostrożnego pedagoga

Jarosław Pytlak 30 Maj 2019

Polska edukacja w ocenie przedsiębiorców

Redakcja portalu 24 Maj 2019

Raport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018

Redakcja portalu 23 Maj 2019

UNICEF: W Polsce zaledwie 39% dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym deklaruje chęć dalszego kształcenia na poziomie wyższym

Redakcja portalu 22 Maj 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej