Słowem grzechu jest ograniczenie
Zostałem blogerem. Z założenia blogerem-ekspertem. Zaproszonym przez pana Witolda Kołodziejczyka, redaktora naczelnego EiD.
Za to zaproszenie wypada mi w tym miejscu podziękować i wyrazić nadzieję, że mój wkład w treści przemycane na portalu będzie wartościowy. Inicjatywa nowatorska.
O czym będę pisał? Przede wszystkim o styku technologii i edukacji, o tym jak nowoczesne, multimedialne, interaktywne technologie będę determinowały kierunki rozwoju kształcenia. Ale ponieważ rozwój i edukacja to pojęcia szerokie, nie będę się ograniczał tylko do tej tematyki. Z góry też proszę o wybaczenie, jeśli moje wpisy będą (a myślę, że czasem będą) przybierać nieco bardziej osobisty i subiektywny charakter. Rzeczywistości skłania do przemyśleń i refleksji, na które w nawale spraw bieżących zazwyczaj brakuje czasu, a blog, nawet ekspercki, wydaje się dobrym miejscem na codzienne i niecodzienne impresje. Przyjmując założenie, że różnorodność jest miarą doskonałości - nie będę się ograniczał.
Jestem mocno zaprzyjaźniony ze zjawiskiem zwanym information overload, a zalew informacji oznacza konieczność ich analizowania i porządkowania, dekomponowania, rozbierania na części pierwsze, syntetyzowania i poszukiwania wspólnego mianownika. Te procesy muszą znaleźć swoje ujście i kanał przekazu. To dla mnie warunek higieny intelektualnej. Dlatego ten blog będzie miał dla mnie także wymiar terapeutyczny.
Zatem - do dzieła.
Niesamowicie rozwijające są dla mnie kontakty z obcokrajowcami. Najwidoczniej nie bez powodu ukuto powiedzenie, że podróże kształcą. Jeszcze wygodniej jest, jeśli nie trzeba podróżować.
W moim przypadku ostatnio wypłynął kierunek wschodni. Ukraina, Rosja, generalnie na Wschód od Buga.
W związku z tym spotykam się z bardzo ciekawymi punktami widzenia na historię i rzeczywistość, świat wokół nas i czynniki jego rozwoju. Moje spostrzeżenia są następujące:
- dużo większa wrażliwość historyczna, literacka i emocjonalna
- szczerość, otwartość, apologia lojalności
Historyczne analogie:
- Sicz Zaporoska, Kozacy - USA (zbiedzy, uciekinierzy, wyjęci spod prawa, zbrodniarze, złaknieni wolności)
- Związek Sowiecki - Watykan, Kościół Katolicki, jezuici (unifikacja, "sterylizacja", standaryzacja, schematyzacja, centralizacja, kontrola, dyscyplina, posłuszeństwo, bezwzględna lojalność, niepodważalność dogmatów)
- Rosja, Rzeczpospolita, Turcja - korporacje systemowe, zorganizowane, hierarchiczne całości społeczne z lojalnością wobec marki (patriotyzm, nacjonalizm), brandem-ikoną (car, król, sułtan), ekspansjonizmem (nowe rynki); prawo, władza, stratyfikacja
- Kozaczyzna (pre-Ukraina) - równość (ahierarchiczność), demokratyczny tryb wyboru władz (rządy mas, tłumu) potrzeba niezależności i samodzielności, zasadniczy brak/nieostre podziały klasowe (jak Wikingowie)
Dialog międzkulturowy przynosi wiele nowych, interesujących punktów widzenia.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14