Nowoczesne formy kształcenia na poziomie akademickim #2
Z braku możliwości edycji porzedniego, kontynuuję temat w kolejnym (tj. niniejszym) wątku.
Przede wszystkim jest pod wrażeniem dyskusji, która zaczęł się rozwijać. Pan Jarosław Kordziński wspomniał o konferencji:
http://www.otopr(...)545.html
- transmitowanej przez nas dla Woltersa. Niezręcznie jest powoływać się na konkretne własne doświadczenia i projekty, ale niestety na polskim rynku tematyka edukacji-online live wciąż w praktyce raczkuje, a usługi takie jak konferencje, czy szkolenia online są nadal nowatorskie i dosyć kontrowersyjne - stąd bezpośrednie odwołania do naszej firmy. Rozumiem głosy o taniej autopromocji, ale tak się składa, że my na chwilę obecną nadajemy kierunek temu nurtowi.
Jakie szkoły realizują takie projekty?
Na pewno SGGW, gdzie w ramach programu e-rolnictwo (finansowanego z funduszy unijnych) zostanie uruchomiony nowy kierunek studiów, zakładający kształcenie 2 500 osób, z tego 60% zajęć ma się odbywać w komponencie e-learningowym, a częścią e-learningu mają być wykłady o charakterze wideokonferencji. Więcej informacji można znaleźć:
http://elearn.sggw.pl/
Od dłuższego czasu wykłady live w Polsce w ramach swojego systemu e-learningowego przeprowadza też Polish Open University (tym razem bez wideokonferencji). Jeśli się nie mylę, są prekursorami i za to z pewnością należą im się duże brawa.
Nawiązując do obaw kadry dydaktycznej polskich uczelni wyższych, sądzę że główna bariera tkwi w mentalności. Oczywiście nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu studenta z wykładowcą, niemniej jako uzupełnienie tradycyjnego kształcenia, transmisje online sprawdzają się dosyć dobrze, paradoksalnie zwiększając frekwencję na wykładach, które jako zajęcia nieobowiązkowe często świecą pustkami.
Kiedyś problemy były natury technicznej i kosztowej, jak ujął to przed kilkoma laty dr Ryszard Gajewski z Politechniki Warszawskiej:
Odbiór przekazu wideo wymaga szybkiego dostępu do
internetu, co wobec jakości polskich sieci i ceny usług
teleinformatycznych jest dużym ograniczeniem po stronie
odbiorców. Istniejaą także silne uwarunkowania po stronie
nadawców - konieczności zakupu drogiego cyfrowego sprzętu
wideo oraz oprogramowania do obróbki oraz transmisji
strumieniowej, co wobec kryzysu finansów uczelni jest poważnym ograniczeniem.
Po kilku latach od tej wypowiedzi - powyższe bariery mocno straciły na aktualności.
Co prawda znowu mamy kryzys i nadal jesteśmy w ogonku Europy pod względem dostępu do internetu, ale:
- łącza internetowe coraz szybsze
- kampusy i centra akademickie dysponują relatywnie bardzo wydajnymi
łaczami
- ceny usług teleinformatycznych spadły i systematycznie maleją
- w przypadku rozwiązań takich jak nasze, czyli czysto software\'owych:
- nie ma konieczności zakupu drogiego sprzętu, konieczny do odbioru jest tylko internet, słuchawki z mikrofonem/głośniki, kamera internetowa (a to wszystko często jest wbudowane w laptopy)
- transmisje działają na każdym systemie operacyjnym i każdej przeglądarce internetowej
- wymagana przepustowość łącz: nadawanie/odbieranie 256 Kb/s (TransmisjeOnline.pl)
- niczego nie trzeba instalować - korzystanie z transmisji odbywa się za pomocą dedykowanej strony www
Czy taka forma przekazu nie idzie w parze z rzetelną treścią nauczania, merytoryką? Jak dowodzą nasze doświadczenia, niekoniecznie. Druga edycja projektu Cekol School gromadzi już ok. 50 szkół budowlanych w Polsce, dla których firma Cedat (właściciel marki Cekol) organizuje cykl szkoleń produktowych online. Według dydatyków obok formy przekazu trafiającego w gusta, upodobania i nawyki odbiorców (uczniów), udało się zachować wysoki poziom merytoryczny. Nie od rzeczy jest fakt, że interakcja za pomocą komunikacji tekstowej (czat) to bezwględnie szczery i otwarty feedback, który na bieżąco otrzymują prowadzący zajęcia eksperci. Plus oczywiście atrakcyjna, multimedialna forma wzmaga zaangażowanie słuchaczy i maksymalizuje efektywność nauki.
0
Pierwszy raz trafilem na te strone. Jestem zainteresowany publikacja, ktore sie tutaj pojawiaja.
Czy są jakieś dofinansowania ( unijne, ministerialne, ...) na takie projekty w szkołach wyższych?
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14