Formalna definicja metodyki określa, że jest to ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na meto-dach realizacji zadań, szczególnie metodach zarządzania. W odróżnieniu od metodologii, która się skupia na odpowiedzi na pytanie: „co należy robić?”, metodyka koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „jak to należy robić?” Oznacza to, że metodyka e-learningu opisuje praktykę podejścia do realizacji szkoleń e-learningowych.
Czym tak naprawdę jest e-learning?
W publikacjach poświęconych temu zagadnieniu występuje wiele różnych definicji e-learningu. Ciężko jest podać formalną definicję. Słowo e-learning pochodzi od połączenia dwóch słów angielskich "electronic learning", czyli nauczanie za pomocą nowoczesnych techno-logii elektronicznych. Przy realizacji projektów społecznych finansowanych z EFS e-learning rozumiany jest, jako metoda szkoleniowa charakteryzująca się wykorzystaniem nowoczesnej elektroniki i sieci komputerowych do nauczania. Różnica pomiędzy zwykłym szkoleniem, a szkoleniem typu e-learning jest taka, iż tradycyjne szkolenie jest „na czas”, a szkolenie e-learningowe jest „na temat”, czyli ukierunkowane na zdobycie określonej wiedzy.
E-learning stał się modnym wyrażeniem z powodu intensywnego wykorzystania technologii internetowych do nauczania w dużych firmach. E-learning jest w nich także stosowany do tzw. zarządzania wiedzą.
E-learning posiada dwie formy:
• Computer Based Training (CBT), czyli nauczanie z wykorzystaniem komputera;
• Web Based Training (WBT), czyli nauczanie z wy-korzystaniem Internetu.
Znaczenie słowa e-learning sugeruje jednoczesne spojrzenie na obie te formy nauczania. W projektach społecznych finansowanych z EFS częściej stosuje się CBT np.: do wsparcia rozwoju określonych kompetencji językowych czy komputerowych.
CBT czyli Computer Based Training jest określeniem używanym w stosunku do szkoleń w jakimkolwiek stopniu wykorzystujących komputer. „Typowe” szkolenie CBT wykorzystuje różne nośniki danych np.: CD-ROM, pamięć USB, DVD/BlueRay oraz jakiekolwiek inne urządzenie pamięciowe, które może być uruchomione na komputerze. CBT to także oprogramowanie stosowane na niezwykle popularnych konsolach gier z kontrolerami różnego typu (obecnie często przekraczają one granice komunikacji multimedialnej - do poziomu aktywności fizycznej).
CBT znajduje praktyczne zastosowanie już, od co najmniej 30 lat. Główne zalety i cechy CBT to:
• Wsparcie rozwoju umiejętności instalowania i uruchamiania poszczególnych mediów;
• Wsparcie rozwoju umiejętności tworzenia mediów;
• Wsparcie umiejętności poruszania się po typowych systemach komputerowych (np.: umiejętność obsługi Windows);
• Brak konieczności nadzoru przez instruktora lub opiekuna;
• Możliwość ograniczania czasu nauczania dla danego zagadnienia wiedzy;
• Zawartość w formie Kurs/Moduł/Rozdział/Zagadnienie/Lekcja (podobny do książek);
• Interaktywność w formie pytań, odpowiedzi, quizów i symulacji;
• cechy, takie jak nawigacja, book-marking (zakładki), pomoc on-line oraz podział na grupy.
Przykładowe korzyści z CBT:
• Brak stresu związanego z harmonogramami szkoleń;
• Nauczanie w tempie dogodnym dla uczestnika szkolenia;
• Mniejsze zaufanie do instruktorów i dostępność instruktora;
• Sprawdzanie wiedzy tylko w formie on-line;
• Łatwa nawigacja i pomoc on-line.
Wady szkoleń CBT:
• Bardzo zindywidualizowane szkolenie daje nielogiczne wyniki!
• Brak określonych standardów wiedzy;
• Długi okres projektowania i wdrażania szkoleń;
• Wysokie koszty wykonania i aktualizacji (CD już wydrukowane…)
• Zazwyczaj duża ilość błędów trudnych do usunięcia.
Aplikacje CBT mogą być bardzo interaktywne w zależności od ich wykonania. Związane jest to tylko z kosztem wykonania danej aplikacji.
Szkolenia WBT
Jako szkolenia WBT (Web Based Training) określamy do-wolną formę szkolenia dla osób indywidualnych lub grup zrealizowaną za pomocą Internetu. Typowe szkolenia WBT są dostarczane przez wyspecjalizowane firmy lub uczelnie.
Główne elementy aplikacji WBT:
• Możliwa jest rejestracja on-line
• Pomiar czasu nauczania on-line;
• Dostarczanie wiedzy on-line;
• Sprawdzanie wiedzy on-line;
• Uczenie się poprzez przyswajanie małych fragmentów wiedzy;
• Standardowy wygląd zawartości;
• Łatwa nawigacja;
• Szkolenie uniezależnione jest od czasu;
• Personalizacja szkoleń w zakresie określonych standardów;
• Dodatkowe usługi on-line przyspieszające proces edukacji (dyskusja, e-mail).
Korzyści z WBT:
• Osoby uczące się nie muszą być w jednej klasie;
• Możliwość stworzenia „tematycznej wspólnoty” poprzez sieć, czyli grup zainteresowań;
• Możliwość korzystania z różnych informacji w sieci w tym możliwość kontaktu ze specjalistami przez mail;
• Obniżone koszty przygotowania szkoleń;
• Znacznie większa ilość dostępnych materiałów (w formie on-line);
• Więcej czasu na np.: poszukiwanie pracy;
• Krótszy czas i mniejszy wysiłek konieczny do przy-gotowania szkoleń.
Wady WBT:
• Duży procent użytkowników nie kończy szkoleń internetowych, jeśli nie ma do tego silnej motywacji. Jest to szczególnie istotne przy realizacji projektów społecznych!
• Opiera się na konkretnej infrastrukturze Internetu, co powoduje, że odbiorcy muszą mieć zapewnioną odpowiednią „szerokość pasma t” do transmisji szkoleń.
• Podobnie, jak w szkoleniach CBT, bardzo nierówne rezultaty szkoleniowe.
• Poziom interaktywności aplikacji WBT jest bardzo duży. Zawartość szkoleń jest dostosowana do kompetencji uczestników zajęć on-line.
Trzy generacje e-learningu
Na potrzeby budowy szkoleń została wykorzystana definicja e-learningu wzbogacona o jego trzy generacje (modele):
Pierwszy model e-learningu oparty był o tak zwaną pedagogikę „transmisyjną”. Oznaczało to, że struktura kursu była dokładnym przeniesieniem treści kursów konwencjonalnych (w sensie struktury kursu, metod przekazywania treści). Model ten zakładał ewentualne skorzystanie z dodatkowych materiałów.
Przy realizacji projektów społecznych finansowanych z EFS e-learning rozumiany jest, jako:
metoda szkoleniowa charakteryzująca się wykorzystaniem nowoczesnej elektroniki i sieci komputerowych do nauczania.
Tego typu szkolenia były typowe dla kursów realizowanych w latach 90. Ze względu na słaby rozwój Internetu popularne były zwłaszcza szkolenia transmitowane przez telewizję oraz szkolenia korespondencyjne.
Drugi model e-learningu pojawił się w szkoleniach w ostatnich 10 latach. Jest on podobny w założeniach do modelu pierwszego, ale szkolenia posiadają coraz więcej interaktywnych komponentów, np.: wykorzystanie interaktywnych programów komputerowych czy zaawansowanych multimediów (rozumianych jako np.: modele trójwymiarowe i interaktywne animacje). Struktura kursu dalej jest odpowiednikiem „standardowych szkoleń” – wykładowca nad-zoruje cały proces edukacyjny. Potencjalny beneficjent szkolenia ma znacznie większe możliwości dostosowania intensywności i godzin szkoleń do swoich potrzeb i preferencji.
Trzecia generacja e-learningu zakłada maksymalne wykorzystanie algorytmów informatycznych „sztucznej inteligencji”. Oznacza to, że kurs nie ma standardowej konstrukcji, a szkolenie dobiera poziom treści automatycznie do poziomu zaawansowania odbiorcy. Tego typu rozwiązania znajdują zastosowanie w szczególności we wdrażaniu zaawansowanych szkoleń specjalistycznych.
Aktualnie na świecie stosowane są szkolenia wszystkich trzech generacji. Jednakże nacisk nowoczesnych form pedagogicznych powoduje, iż pierwsza generacja szkoleń odchodzi powoli w zapomnienie. Warto pamiętać, że prezentowany podział na trzy generacje jest niezależny od podziału na aplikacje CBT i WBT.
Tekst powstał na podstawie podręcznika pod redakcją Grzegorza Zajączkowskiego „Metodyka Szkoleń eLearningowych” opracowanego w ramach programu EFS – EQUAL w ramach projektu „Want2Learn – Chcę się Uczyć”.