E-podręcznik dostępny dla wszystkich
Klasyczny papierowy podręcznik, stosowany od wieków praktycznie w niezmienionej formie, bardzo mocno zakorzenił się w naszej świadomości. Zaznaczmy jednak, że to, co dla nas dziś jest normalne, przez stulecia wywoływało podobne kontrowersje jak obecnie wdrażanie do szkół e-podręczników. Wynalezienie druku sprawiło, iż papierowe podręczniki przestały być źródłami elitarnymi i opuściły budynki bibliotek, stając się dostępne dla znacznie większej liczby ludzi. Dziś mamy okazję obserwować podobne zjawisko. E-podręczniki nie stanowią rewolucji, a tylko kolejny krok na drodze ewolucji w dostępie do wiedzy.
Dostępny e-podręcznik
Prawo a dostępna e-edukacja
Art. 32.1
„Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne."
Każdy człowiek podlegający jurysdykcji państwa polskiego, niezależnie od swojego wieku, płci, wykształcenia, wyznania czy niepełnosprawności musi być równo traktowany przez władze i instytucje publiczne.
Przepisy Unii Europejskiej doprecyzowują kwestie cyfrowej edukacji i jej dostępności dla osób niepełnosprawnych (Europejska Agenda Cyfrowa 2010). Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, podpisana 6 września 2012 roku przez Prezydenta RP nakazuje, aby treści wytwarzane za publiczne pieniądze były dostępne dla wszystkich osób, także niepełnosprawnych, zgodnie z wymogami WCAG 2.0.
Ekonomia i ergonomia e-podręczników
Istnieje bardzo wiele schorzeń ograniczających możliwości postrzegania wzrokowego. Prawie każde z nich charakteryzuje się innymi warunkami umożliwiającymi rozpoznanie widzianego obiektu. Może ono zależeć od jego wielkości, koloru, kontrastu, źródła natężenia światła itp.
Nie istnieje możliwość wydrukowania klasycznego podręcznika, który będzie dostępny dla wszystkich uczniów z dysfunkcjami wzroku.
E-podręcznik jako wyrównanie szans edukacyjnych
Dostępność w praktyce
E-podręcznik powinien powstać w otwartym i popularnym formacie zapisu danych. Pozwoli to na prezentowanie jego treści na różnych urządzeniach, także mobilnych. Sprawi także, że korzystanie z niego nie będzie uzależnione od posiadania konkretnego systemu operacyjnego czy technologii asystującej.
Dostępność e-podręcznika
Aby dowiedzieć się więcej na temat tworzenia dostępnych e-podręczników, zgodnych zaleceniami WCAG 2.0 i obecnym stanem prawnym, bardzo serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem E-podręcznik dostępny dla wszystkich, przygotowanym przez Forum Dostępnej Cyberprzestrzeni.
Opracował: Krzysztof Wojewodzic na podstawie tekstu Piotra Witka (FIRR) „Dostępność e-podręczników”, dostępnego na licencji CC-BY 3.0.
***
O autorze: | ||
Krzysztof Wojewodzic - kierownik Wydziału Otwartych Zasobów Edukacyjnych w Ośrodku Rozwoju Edukacji. ORE jest placówką doskonalenia nauczycieli podległą MEN. Wydział Otwartych Zasobów Edukacyjnych jest odpowiedzialny m.in. za projekty Scholaris i E-podręczniki. |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14