Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Czy jedna piąta to dużo? Przegląd wyników matury 2013.

Karolina Krzysik, 11 Lipiec 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

28 czerwca 2013 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wyniki tegorocznych egzaminów maturalnych. Minął tydzień od czasu opublikowania rezultatów, emocje powoli opadają. Przyszedł czas na ich podsumowanie i na zadanie sobie zasadniczego pytania: o czym to świadczy, że jedna piąta maturzystów nie zdaje egzaminu maturalnego?

 

19 procent maturzystów poległo w starciu z egzaminem maturalnym.

Jak podała na swojej stronie internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna, w maju 2013 roku do egzaminu maturalnego podeszło 326 602 osób, które ubiegały się o świadectwo dojrzałości. Wśród nich 314 485 osób, czyli aż 96 procent wszystkich zdających osób stanowili tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, a pozostali maturzyści to absolwenci z lat ubiegłych, których łącznie było 12 117 osób. 

Spośród osób, które podeszły do egzaminu, nie zdało go 19 procent zdających, w tym 13 procent ma prawo przystąpić do egzaminu ponownie w sesji poprawkowej, gdyż nie zaliczyli tylko jednego przedmiotu, natomiast pozostałe 6 procent to osoby, które nie zdały egzaminu maturalnego z więcej niż jednego przedmiotu. 


Chcesz zdać maturę – wybierz ogólniak.

Najlepiej z egzaminem maturalnym poradzili sobie uczniowie liceów ogólnokształcących. Maturę zdało aż 90 procent z nich. Spośród tych, którzy nie zdali, 8 procent ma prawo przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu bieżącego roku. 

Na drugim miejscu pod względem skuteczności w radzeniu sobie z zadaniami maturalnymi uplasowali się uczniowie techników, wśród których 71 procent osób zaliczyło egzamin maturalny, a 20 procent osób nie zdało egzaminu z jednego przedmiotu i będzie mogło zdawać egzamin w sesji poprawkowej. 

Trzecie miejsce pod względem zdawalności matury zajęli w tym roku maturzyści z liceów profilowanych – tam maturę zdało 60 procent zdających. 

Najsłabiej z wyzwaniem maturalnym poradzili sobie uczniowie liceów i techników uzupełniających, gdzie odsetek osób, które nie zaliczyły matury wynosi odpowiednio 76 procent i 77 procent. W tych szkołach maturę zdał zaledwie co czwarty maturzysta.


Najlepsza zdawalność? Języki obce.

Wśród przedmiotów podstawowych, które zdawali maturzyści, najwyższą zdawalnością cieszyły się języki obce, takie jak język białoruski, litewski czy ukraiński. Wprawdzie nieliczni uczniowie decydowali się na podejście do egzaminu maturalnego z tych języków, ale wszyscy ci, którzy się tego wyzwania podjęli, egzamin zaliczyli. 

Nieco niższą zdawalność miał język angielski – zaliczyło go 95 procent maturzystów, ale warto zauważyć, że było to najczęściej wybierany na maturze język obcy. Do egzaminu z tego przedmiotu przystąpiło w sumie 373645 maturzystów. Wśród pozostałych języków obcych, które można było zdawać na maturze,  zdawalność była nie niższa niż 90 procent.

Wyraźnie niższe natomiast były wyniki z egzaminu maturalnego z matematyki, którego nieudało się zaliczyć 15 procentom maturzystów. 


Najlepsi maturzyści z lubuskiego, najsłabsi z zachodniopomorskiego.

Centralna Komisja Egzaminacyjna dokonała również porównań zdawalności matury w różnych województwach. Ogólnie, maturę w Polsce zdało cztery piąte maturzystów. Najwięcej osób zaliczyło egzamin maturalny w województwie lubuskim – aż 83 procent, natomiast najmniej w województwie zachodniopomorskim maturę zdało najmniej osób – 79 procent.


Maturzyści się nie przemęczali?

Z danych podanych przez CKE wynika, że jedna trzecia maturzystów postanowiła zdawać egzamin jedynie z przedmiotów obowiązkowych – taką decyzję podjęło 32,10 procent maturzystów. 25,72 procent osób zdawało dodatkowo jeden wybrany przedmiot, 23,45 procent maturzystów wybrało dwa przedmioty dodatkowe, a 18,73 procent osób zdawało trzy i więcej przedmiotów dodatkowych na tegorocznej maturze. 

Wśród przedmiotów dodatkowych na poziomach podstawowym i rozszerzonym, prym wiódł język angielski, który wybrała jedna czwarta maturzystów. Tuż za nim uplasowała się geografia, wybrana przez 23 procent maturzystów, 17 procent osób zdecydowało się na zdawanie matematyki i biologii, 14 procent – wiedzy o społeczeństwie, 10 procent – języka polskiego, po 9 procent maturzystów zdawało fizykę i chemię, 6 procent – historię, 3 procent – język niemiecki,  zaś 4 procent maturzystów wybrało jeden z pozostałych przedmiotów. 


Czy matura poszła dobrze?

Wyniki zaprezentowane przez CKE są na razie wynikami wstępnymi. Szczegółowe dane zostaną opublikowane po sierpniowej sesji poprawkowej i dopiero wtedy będzie można w pełni odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak ocenić efekty tegorocznych egzaminów. Można wprawdzie zastanawiać się nad tym, czy 19 procent porażek na maturze to dużo, ale analizy wyników nowej matury, począwszy od 2005 roku pokazują, że wyniki te są przybliżone do wyniku tegorocznego.

Co więcej – obowiązkowa matura z matematyki, która jest postrachem dla wielu maturzystów, okazała się być całkiem prosta do zdania, wszakże zaliczyło ją 85 procent maturzystów. Pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłych latach kolejni maturzyści będą zdawać egzamin maturalny na podobnym albo lepszym poziomie.
 
 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
Aktualnie brak powiązanych artykułów.

REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej