Co to jest odwrócona lekcja? I dlaczego powinno Cię to zainteresować - nawet przed wprowadzeniem Cyfrowej Szkoły?
Szkoły szukają sposobów bardziej efektywnego wykorzystania technologii, poprawy wyników uczniów oraz zwiększania ich umiejętności. A "odwrócone lekcje" stają się coraz popularniejsze w USA i Wielkiej Brytanii. Czym jest odwrócona lekcja? W skrócie: nauczyciel wykorzystuje lub samodzielnie nagrywa krótki film (zwykle 12-15 minut) wyjaśniający kluczowe idee przyszłej lekcji – podobnie jak w wideo Khan Academy.
Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu przed lekcją tyle razy, aż na pewno zrozumieją temat. Następnie, zamiast wykładu, podczas kolejnej lekcji uczniowie zwykle angażują się w zadania grupowe zaplanowane tak, by pogłębić wiedzę. W czasie gdy pracują indywidualnie bądź w grupach - nauczyciel przemieszcza się po klasie i weryfikuje, w jakim stopniu zrozumiano temat oraz którzy uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia i wskazówek.
Zwolennicy odwróconych lekcji podkreślają, że uczniowie mają szansę uczyć się we własnym tempie, gdyż wideo mogą oglądać tyle razy, ile potrzebują – aż zrozumieją. Nauczyciel może być "przewijany" i "powtarzany"! Zatem znacznie mniej uczniów ma zaległości.
Pionier odwróconych lekcji, Jon Bergman, definiuje system "odwróconej lekcji" jako "sposób zwiększenia czasu na indywidualną naukę twarzą w twarz dzięki przeniesieniu części wykładów poza salę lekcyjną – zwykle w formie wideo". Dzięki temu nauczanie grupowe staje się bardziej zindywidualizowane.
Osobiście jestem zwolennikiem "odwróconej lekcji", ponieważ nauczyciele w pierwszej kolejności sami oceniają i określają, jakie treści muszą przekazać osobiście, a jakie uczniowie mogą poznać samodzielnie. Nie ma nic złego w bezpośrednim nauczaniu (wykładach) – jest to efektywne narzędzie. Uczniowie potrzebują kogoś, kto nauczyłby ich nowej umiejętności lub wytłumaczył pewną ideę. "Odwrócona lekcja" różni się od lekcji tradycyjnej tylko tym , że to wprowadzenie lub uzupełnienie tematu jest przedstawione w formie wideo. W ten sposób uczniowie mają do niego dostęp w dowolnym miejscu i w czasie. W tym zawsze wtedy, kiedy są w stanie najlepiej skoncentrować się na danym zagadnieniu. To forma edukacji ukierunkowana na potrzeby ucznia.
"Odwrócone lekcje" zmieniają kulturę nauki w szkołach. Nauczyciel przestaje być głównym (jedynym?) źródłem informacji, uczniowie mogą szukać materiałów na własną rękę – przynajmniej jako część procesu uczenia się. To oznacza, że współpraca, zainteresowanie uczniów oraz samodzielne poszukiwania, a nie sztywny plan lekcji, stają się priorytetami. Nauka staje się elastyczna, a rolą nauczyciela jest pomóc uczniom szukać powiązań i różnic i wyciągać wnioski, a przede wszystkim dążyć do samodzielnego zrozumienia i biegłości w temacie.
Odwrócone nauczenie to tylko jeden z przejawów kultury szkolnej, w której uznaje się, że rozwijanie umiejętności uczniów oraz wiara w zdolność do samodzielnej nauki daje im lepszy start w przyszłość. W dorosłym życiu będą musieli bez przerwy uczyć się, oduczać i uczyć na nowo kolejnych rzeczy.
Odwrócone nauczanie wymaga elastycznego środowiska. Jeśli dane treści są dostępne, musimy zaakceptować, że uczniowie sami decydują gdzie i kiedy chcą się uczyć. Udział technologii oznacza, że lekcje powinny stać się bardziej zindywidualizowane, pozwalać na pracę w grupach, samodzielną naukę oraz poszukiwania online podczas lekcji.
Odwrócone nauczanie przyciąga profesjonalnych nauczycieli, którzy nie boją się przeistoczyć z wykładowcy w przewodnika. Ważna jest świadomość, że istnieje szeroki wachlarz materiałów dostępnych online, często lepiej niż my przekazujących wiedzę!
I wreszcie, w 2013 roku okazało się, że według 450 nauczycieli odwrócone nauczanie:
- 88% zwiększyło satysfakcję z wykonywanego zawodu;
- 80% poprawiło nastawienie uczniów;
- 67% poprawiło wyniki testów - w szczególności słabszych uczniów;.
- 99% ma zamiar kontynuować pracę z tą metodą.
Najczęściej „odwracanymi” przedmiotami były przyroda i matematyka, a w 95% stosowano je w gimnazjach.
Dlaczego warto wypróbować odwrócone lekcje przed wprowadzeniem zmian związanych z Cyfrową Szkołą? Ponieważ stanowią one świetny przykład ilustrujący o co właściwie w Cyfrowej Szkole chodzi. A chodzi przecież o zindywidualizowaną naukę we własnym tempie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj na http://flippedlearning.org/Page/1 - znajdziesz tam zarówno materiały, jak i innych nauczycieli szukających kontaktu, w celu wymiany opinii na tematy edukacyjne.
* * *
O autorze: | ||
![]() |
Colin Rose |
|
0
![]() |
![]() |
![]() |
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 19 Lipiec 2021
Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 10 Maj 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14