Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Biblioteka - centrum edukacji medialnej

Grzegorz D. Stunża, 03 Styczeń 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Biblioteka to już nie magazyn książek, a bibliotekarki i bibliotekarze to specjalistki i specjaliści od zadań specjalnych.
 

Koniec roku, czas obdarowywania prezentami. To również czas, kiedy kończy się wiele projektów i w sieci pojawiają się interesujące raporty, broszury, zbiory tekstów. I chociaż nawet po gwiazdkowej przerwie będę siedział w pracy nad ostatnim z tegorocznych wyzwań, już tworzę kolejkę publikacji, które koniecznie muszę przeczytać, gdy tylko znajdzie się chwila wolnego. Kilka przedsięwzięć już dobiegło lub dobiega do końca i będę mógł się z Wami podzielić interesującymi materiałami.
 
Pierwszy z nich, opublikowany niedawno przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku w ramach projektu BiblioCamp, którego pomysłodawczynią i dowódczynią jest Alicja Lipińska, to "Biblioteka - centrum edukacji medialnej". Publikacja jest efektem warsztatu o tej samej nazwie, który prowadziłem we wrześniu oraz pracy zespołu, w którym mogłem pracować wspólnie z Martą Kostecką i Barbarą Piórkowską. Do udziału w warsztacie zachęcałem w następujący sposób:
 

Warsztat poświęcony będzie możliwościom aktywnego prowadzenia edukacji medialnej przez bibliotekarzy i bibliotekarki. Zastanowimy się m.in., czym jest i czym powinna być edukacja medialna oraz dlaczego biblioteki, w dobie kryzysu instytucji, funkcjonując równocześnie w świecie analogowym i cyfrowym, są świetnym miejscem do wprowadzania innowacji. Spróbujemy zdiagnozować rzeczywistość biblioteczną pod kątem możliwości korzystania i edukowania w zakresie używania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Skupimy się na nowatorskich projektach, realizowanych w bibliotekach i na możliwościach używania nowoczesnych metod edukacyjnych oraz zaangażowaniu bibliotekarzy w edukację medialną w lokalnych środowiskach. Skonstruujemy, możliwą do praktycznej realizacji, wizję działania przez pracowników biblioteki jako awangardowych innowatorów-ekspertów, wspierających uczniów i nauczycieli w prowadzeniu edukacji medialnej i wykorzystywaniu nowych mediów w procesie edukacyjnym (zarówno w działaniach formalnych, jak i nieformalnych i pozaformalnych).

 
Biblioteka - centrum edukacji medialnej
Zdjęcie z warsztatu / fot. Grzegorz D. Stunża
 
W trakcie warsztatu wypracowaliśmy wstępną listę warunków, jakie należy spełnić, żeby biblioteka mogła funkcjonować jako centrum edukacji medialnej. Nieco rozbudowaliśmy pomysł i obudowaliśmy go opisem rzeczywistości, w której żyjemy, odnosząc się do sytuacji i roli współczesnej biblioteki. Jest szansa, że krótka zajawka na temat funkcjonowania współczesnej biblioteki i jej nowych zadań, będzie wstępem do większej publikacji. Jeśli tylko będzie coś wiadomo, na pewno dam znać, ale to już na pewno w przyszłym roku. Tymczasem oddaję w Wasze ręce, albo raczej pod Wasze palce stukające w klawisze i ściskające myszki, touchpady, trackpady, kilka stron refleksji o jednej z najważniejszej instytucji naszego świata, która dynamicznie się zmienia. 
 
 
 
Redakcja i korekta językowa – Justyna Zborowska-Stunża.
 
 

* * *


 
 O autorze:

Grzegorz D. Stunża
fot. Ana Matusewicz

 

Grzegorz D. Stunża

jestem doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki i na co dzień pracuję jako adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Główny obszar moich zainteresowań to szeroko rozumiana edukacja medialna. Staram się łączyć pedagogiczne poszukiwania z kulturoznawczymi inspiracjami (spędziłem nawet semestr na studiach II stopnia z zakresu kulturoznawstwa), zajmować nie tylko teorią i prowadzeniem badań, ale także działaniami praktycznymi i aktywistycznymi. Ostatnio fascynuję się medialabami i biorę udział w budowaniu w Medialabu Gdańsk przy Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Poza tym zdarza mi się współpracować jako ekspert z zakresu edukacji medialnej z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacją Nowoczesna Polska.

 Tekst pierwotnie ukazał się w serwisie http://edukatormedialny.pl/ i jest dostępny na licencji CC BY-SA 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej