Kto nie czai, kto nie jarzy? | Anna Raczyńska
„Tryumf polskiej szkoły”, „Sukces na miarę olimpiady”, „Polak mały potrafi dużo”, „Polscy uczniowie w światowej czołówce” – tak entuzjastyczne tytuły przeszły jak nawałnica przez polską prasę, spychając krytyków edukacji do getta malkontentów. Nie inaczej brzmiały towarzyszące im komentarze. Miejsce w rankingu PISA uznano w nich nawet za „warte więcej, niż wszystkie autostrady i stadiony”. Ta informacja miała zelektryzować opinię publiczną, nienawykłą do dumy z oświatowych osiągnięć. Wprawdzie zdarzały się teksty mówiące o niedostatkach gimnazjalistów, ale większość, jeśli je wskazała, to raczej „drobnym drukiem”.
Trudno się jednak temu dziwić. Na tak spektakularny sukces czekaliśmy przez lata. Pierwsze, obejmujące Polskę badanie PISA z roku 2000, w którym wzięli udział uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, ujawniło dużą słabość naszego systemu. Osiągnięte wyniki były zdecydowanie poniżej średniej OECD. Polskie dzieci miały kłopot z rozwiązywaniem zadań matematycznych, z wykazaniem umiejętności w naukach przyrodniczych, z interpretacją tekstów, nie potrafiły czytać ze zrozumieniem. Co prawda kolejne lata pokazały ich wspinaczkę po szczeblach skali PISA, ale była to droga dość powolna i mało błyskotliwa. Zwłaszcza w sferze umiejętności matematycznych. Badanie z roku 2003 wykazały tu poprawę wyników o 3 punkty, trzy lata później o 5, ale już w roku 2009 zatrzymały się one na wcześniejszym poziomie. Dopiero ostatni sprawdzian przyniósł gwałtowny wzrost dobrych ocen w każdej z badanych dziedzin. W czytaniu i interpretacji Polacy zdobyli 518 punktów (o 18 więcej niż poprzednio), w matematyce podobnie, czyli zyskali 23 punkty. Wzrósł odsetek uczniów z powodzeniem stawiających czoło najtrudniejszym zadaniom (z 10% w roku 2009 do 16,7%). Zwiększyła się też liczba tych, którzy zdobyli kompetencje w myśleniu strategicznym i dobrej argumentacji. Zmalał natomiast dystans między prymusami i tymi, którzy tkwią w edukacyjnym ogonie. Dzięki temu, po sprawdzianie PISA, polska młodzież znalazła się już nie na środkowej, ale górnej półce i w bardzo doborowym towarzystwie.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14