Edukacja interaktywna alternatywą dla polskich szkół
Po raz pierwszy termin „edukacja interaktywna” został szeroko rozpropagowany w polskiej edukacji przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Już w marcu 2006 roku w Warszawie odbyło się I Ogólnopolskie Forum Edukacji Interaktywnej zorganizowane przez WSiP i Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Interaktywnie znaczy nowocześnie
Edukacja interaktywna to sposób organizowania i prowadzenia procesu nauczania i uczenia się, który maksymalnie zwiększa zaangażowanie i aktywność ucznia oraz daje uczniowi możliwość wyboru własnych dróg poznania i rozwoju, dostosowanych do jego możliwości. W tym ujęciu nauczanie-uczenie się, upodabnia się do procesu badawczego, angażuje wszystkie zmysły i emocje ucznia. W konsekwencji znacznie poprawia się skuteczność nauczania oraz zwiększa się poziom motywacji i satysfakcji uczniów. Szczególną rolę w edukacji interaktywnej mają do odegrania media elektroniczne wykorzystujące narzędzia technologii informacyjnej. Stosowanie hipertekstu i multimediów pozwala swobodnie realizować wielowątkowe i wielopoziomowe nauczanie, moderowane przez uczącego się. Tak pojmowana edukacja jest nowoczesną formą edukacji ustawicznej wykorzystującą w nauczaniu osiągnięcia technologii mobilnej.
Nauczyciele w Zespole Szkół STO w Poznaniu, przy ulicy Wichrowe Wzgórza regularnie wykorzystują na zajęciach tablice interaktywne. Wyposażono w nie wszystkie pracownie przedmiotowe. Zdaniem nauczycieli, edukacja interaktywna sprawdza się doskonale. Jest to nowa płaszczyzna porozumienia pomiędzy nauczycielem - mentorem a uczniem. Zaciera się dawne wyobrażenie o szkole, która jest zacofana, i wychowawcy, który nie jest w stanie zrozumieć nowego pokolenia uczniów. Agata Ludwa – dyrektorka szkoły, z entuzjazmem mówi o nowej technologii, która w tym przypadku poprawia wizerunek nauczyciela w oczach uczniów. Ci młodzi ludzie – twierdzi - wychowani w duchu nowoczesności akceptują wszelkie jej przejawy niemal automatycznie. Nauczyciele zgodnie twierdzą, że dzięki regularnemu stosowaniu tablic interaktywnych zyskali w oczach uczniów, przybliżyli się do nich, nie wyobrażają sobie powrotu do tablicy z kredą. Z badań Norton Online Living Report przeprowadzonych przez firmę Symantec, wynika, że w coraz większym stopniu przenosimy do Internetu swoje zachowania spoza sieci. Raport, przygotowany przez firmę Harris Interactive, zawiera ciekawe dane na temat sposobów posługiwania się nowymi technologiami przez dzieci i dorosłych. Badaniami objęto zachowania użytkowników Internetu – dorosłych oraz dzieci – żyjących w ośmiu krajach: Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii, Niemczech, Francji, Brazylii, Chinach i Japonii. Obejmując zasięgiem badań społeczeństwa aktywnie korzystające z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, udało się zdefiniować ważne trendy we wdrażaniu społeczeństwa informacyjnego. Odkryto różnice i podobieństwa międzykulturowe dotyczące użytkowania technologii. Na przykład, dwie trzecie korzystających z Internetu dorosłych i 70% dzieci w Stanach Zjednoczonych odwiedza witryny internetowe służące do udostępniania filmów wideo. Wykorzystanie do celów edukacyjnych, takich kanałów jak np. YouTube, może przynieść dodatkowe korzyści instytucjom edukacyjnym. Coraz częściej słyszy się o tworzeniu przez uczniów własnych kanałów edukacyjnych. O licznych badaniach nad wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji przeczytać można na portalu nowoczesnej edukacji Edunews.pl. Marcin Polak – twórca portalu, zachęca nauczycieli i dyrektorów w cotygodniowych elektronicznych biuletynach (newsletterach) do lektury licznych raportów i wyników najnowszych badań dotyczących rozwoju i prognoz związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Szkoła i nauczyciel w sieci
Ostatnio spotkałem się z fantastyczną grupą nauczycieli z Małopolski. Pracują przeważnie w małych miejscowościach, są aktywni, poszukują inspiracji i ciągle się doskonalą. W ramach projektu finansowanego przez EFS: „Przystosowanie kwalifikacji zawodowych nauczycieli do nowych potrzeb rynku edukacyjnego” uczestnicy rozwijają swoje kompetencje związane z nową rolą nauczyciela. Chcą być ekspertami i trenerami m.in. w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Są przykładem nauczycieli przedsiębiorczych, proaktywnych i otwartych na nowe idee, wyczuwających współczesne trendy. Rozumieją, że sukces dzisiejszej szkoły polega przede wszystkim na korzystaniu z naturalnych umiejętności pokolenia cyfrowego. Stąd stosowane są przez nich na lekcjach blogi, webquesty, smsy, różne modele e-learningu. Spotkani nauczyciele sami prowadzą swoje blogi i udostępniają je w sieci. Stworzyli grupę na GoldenLine - „Małopolska EDU” i w ten sposób współpracują umawiając się na spotkania nie tylko w sieci, informują o ważnych wydarzeniach edukacyjnych. Po zajęciach z prezesem jednej z najszybciej rozwijających się agencji interaktywnych w Europie są już przekonani do nowych form pracy i dlatego planują niebawem spotkania w Second Life i stworzenie tam szkolnych klas, w których uczniowie będą mogli planować realizację swoich projektów. Dla nich nowoczesna szkoła to miejsce, w którym uczniowie samodzielnie wyszukują, przetwarzają i udostępniają informację tworząc nową wiedzę w czasach, gdy stanowi ona prawdziwą przewagę konkurencyjną, w tym również w edukacji. Nauczyciel staje się arbitrem w ocenie pracy uczniów, którzy rozwiązują zdefiniowane przez nich prawdziwe problemy. Jednocześnie pomaga uczniom w określaniu strategii uczenia się i w budowaniu jego indywidualnej ścieżki szkolnej kariery.
W Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych powstał serwis dedykowany edukacji interaktywnej skierowany właśnie do takich dynamicznych nauczycieli. Zamierzeniem autorów jest, aby stał się platformą twórczej wymiany doświadczeń dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem technologii informacyjnej w nauczaniu. Poprzez wszechstronne i różnorodne działania zmierzające do promowania nowoczesnych środków nauczania i dostosowanych do nich metod oraz doskonalenia nauczycieli, autorzy chcą doprowadzić do powstania społeczności ludzi zainteresowanych wdrażaniem i stosowaniem edukacji interaktywnej. Integracja chętnych do współpracy nauczycieli, szkół i ośrodków metodycznych w zakresie wdrażania i efektywnego wykorzystania edukacji interaktywnej w procesie dydaktycznym, odbywa się poprzez współtworzenie gier edukacyjnych, wymianę scenariuszy lekcji i prezentacji multimedialnych, a także poprzez prowadzenie blogów eksperckich i tworzenie biblioteki webquestów.
Coraz więcej materiałów interaktywnych w postaci map, plansz, modeli i symulacji, powstaje jako osobny materiał interaktywny, który dostępny jest na portalach edukacyjnych. Zarówno WSiP jak i inni wydawcy, a także Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN Scholaris, dysponują coraz bogatszymi zasobami cyfrowymi, które mogą zostać wykorzystane podczas pracy z tablicą interaktywną. Autorzy materiałów mają świadomość, że sama tablica niewiele zmieni w szkole, jeżeli nadal będzie stosowana w modelu nauczyciel przy tablicy (czasami uczeń) a uczniowie w ławkach. Od kilku już lat zaczęto proponować zupełnie nowe modele zajęć, opierające się na nowoczesnych materiałach multimedialnych współpracujących z tablicami. Tablica ma stać się zintegrowanym systemem zarządzania wiedzą w szkole i być wykorzystana w modelu edukacyjnym stosującym na lekcji zasoby sieci, urządzenia mobilne, cyfrowy kontent edukacyjny i metodologię e-learning, edutaiment i webquesty, podcasty, blogi i wideocasty. Wraz z promocją tablic pojawiło się rozwiązanie, które pozwala dyrektorom szkół zrozumieć sens wdrożenia tablic interaktywnych w nowoczesnej edukacji. Dewiza autorów serwisu „Edukacja Interaktywna” brzmi: „Nie sprzedajemy nowoczesnego kontentu edukacyjnego, ale rozwiązanie dla poprawy jakości kształcenia, efektywności i skuteczności procesu edukacyjnego. Tworzymy w ten sposób szkołę ery postindustrialnej.” Jolanta Zabrocka – dyrektor Zespołu Szkół Podstawowo-Gimnazjalnych w Gdańsku – w porozumieniu ze swoi organem prowadzącym, wyposażyła wszystkie pracownie przedmiotowe w tablice interaktywne. Nie zostawiła jednak nauczycieli samych sobie, i zorganizowała we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu szkolenia dla wszystkich nauczycieli. Promotorem nowoczesnej edukacji jest prof. Hanna Gulińska – autorka znakomitych podręczników do nauczania chemii. Od kilku lat przygotowuje nauczycieli do pracy z tablicą interaktywną. To pod jej wpływem dyrektor szkoły z Gdańsku zrozumiała, jak ważne jest wspieranie nauczycieli w wdrażaniu nowoczesnych technologii. Dziś okazuje się, że SETDA, amerykańskie Stowarzyszenie Dyrektorów Stanowych ds. Technologii Edukacyjnych, zaproponowało wprowadzenie nowego systemu kształcenia nauczycieli, w którym nauczyciele będą musieli pogłębiać swoją wiedzę w sposób ciągły. Dyrektor Zabrocka twierdzi, że to właśnie brak wsparcia lub nieefektywne wsparcie w rozwoju zawodowym jest najważniejszą przyczyną, z powodu której nauczyciele nie stosują nowoczesnych technologii w swojej pracy.
Praktyka i nowe doświadczenia
Moje doświadczenie wskazuje, że wielu nauczycieli zaczęło samodzielnie pracować nad przygotowaniem scenariuszy zajęć, wykorzystując zasoby portali edukacyjnych. W jednej z warszawskich szkół, uczestnicy podczas szkoleń, stworzyli własne propozycje interaktywnych ćwiczeń, które wykorzystują na zajęciach technologie informacyjno-komunikacyjne. Dzięki nim mogą zmienić model dydaktyki szkolnej. Interaktywna tablica – zdaniem ekspertów - powinna stać się miejscem, w którym odbywają się interaktywne prezentacje uczniów. Natomiast zadanie nauczyciela to zdefiniowanie problemu, który uczniowie mają rozwiązać, a wyniki swoich prac zaprezentować na tablicach. Dzięki takim zadaniom, uczniowie w naturalny sposób wykorzystują urządzenia mobilne, które stają się osobistymi pomocami dydaktycznymi. Tego typu wyzwanie staje się bardziej atrakcyjne dla uczniów, a szkoła kojarzy się jako miejsce nowoczesnej edukacji, w której uczeń się uczy i dzięki temu:
- rozwija talenty zgodnie z teorią wielorakich inteligencji;
- w zależności od swoich zdolności angażuje się w poszczególne etapy pracy projektowej;
- wykorzystuje w pracy indywidualne preferencje modalne;
- w naturalny sposób stosuje swoje strategie uczenia się;
- poznaje zasady pracy grupowej i kształci umiejętności społeczne;
- stosuje częste powtórki zgodnie z zasadą skutecznego zapamiętywania;
- poznaje metodykę pracy projektowej;
- stosuje w praktyce narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Zdaniem dyrektora z warszawskiego gimnazjum przy ul. Dziatwy - Piotra Łukomskiego, zadania przygotowane przez nauczycieli, na pewno angażują uczniów i rozwijają ich kreatywność. Jednocześnie uczniowie stają się autorami szkolnych zasobów edukacyjnych, które może nauczyciel wykorzystywać na kolejnych zajęciach. Nauczyciel – mówi dyrektor Łukomski - staje się tym samym ekspertem, który ocenia merytoryczne aspekty uczniowskiego projektu. Jego opinia jest wyczekiwanym werdyktem, niemal jak opinia jurorów w takich programach jak „You Can Dance”, czy „Mam talent”. Uczniowie przyzwyczajeni do natychmiastowych wyników, które otrzymują korzystając z gier komputerowych, z uwagą oczekują na zdanie nauczyciela, które jest dla nich rozstrzygającą oceną.
Wyzwania dla edukacji
Szkoła epoki industrialnej nie ma już obecnie uzasadnienia, twierdzi dr Jan Fazlagić z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, autor elektronicznej książki zatytułowanej „Dzisiejsza szkoła w gospodarce informacyjnej”. Model szkoły wieku XIX już się wyczerpał. Dziś system lekcyjno-klasowy stał się anachroniczny – twierdzi Anna Rękawek w jednym z podcastów zamieszczonym na portalu Edunews.pl. Jaki więc powinien być model szkolnej dydaktyki gdzie spotyka się uczeń i mistrz, gdzie poszukiwanie prawdy, wychowanie do dobra i tworzenie piękna staje się naturalnym i pasjonującym procesem? Jak więc powinna wyglądać dzisiejsza sala lekcyjna i jak zorganizować w niej przestrzeń, w której nauczyciel stwarza uczniowi sytuacje doświadczania przygody i inspiruje uczniów do działania, dzięki czemu wszyscy odczuwają prawdziwą satysfakcję? Czas na nowoczesną edukację. Niech zatem szkoła stanie się miejscem uczenia się, ale również doświadczania i rozwijania swoich intelektualnych pasji. Strategia lizbońska określiła już kompetencje społeczeństwa wiedzy. Teraz tylko należy wykorzystać istniejące modele, które uwzględniają dzisiejsze wyzwania cywilizacyjne i przybliżają szkołę do świata rozwiniętych technologii informacyjno-komunikacyjnych i globalnej gospodarki, gdzie poszukiwanie informacji, przetwarzanie i upowszechnianie jej w postaci nowej wiedzy, staje się prawdziwym życiem. Pozostaje znaleźć dyrektorów i nauczycieli odważnie wdrażających te modele w swoich szkołach, dzięki czemu staną się one dla uczniów miejscem przygotowującym ich do współtworzenia szczęśliwego społeczeństwa przyszłości.
Witold Kołodziejczyk
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14