W jaki sposób stworzyć własny profil Inteligencji Wielorakiej?
Rozpoznanie unikalnych, mocnych stron każdego z członków projektu może promować pozytywny stosunek do pracy grupowej wśród wszystkich uczestników. Równocześnie wiedza każdej z osób dotyczących słabości i ograniczeń może zapobiec zatrzymaniu grupowego postępu.
„Jeśli jedynym narzędziem jakie masz jest młotek, będziesz wszystko mpostrzegał jako gwóźdź”
Abraham Maslow
Diagnoza IW
Istnieje wiele różnorodnych testów zamieszczonych w Internecie określających profil IW. Ich celem jest ustalenie słabych i mocnych stron w zakresie 8 inteligencji. Jednym z najbardziej obszernych i popartych wiedzą akademicką jest „Skala Szacowania Wielorakiej Inteligencji Rozwojowej”, lub inaczej MIDAS, stworzony przez amerykańskiego naukowca, Dr Brantona Shearer’a. Profil jaki można uzyskać w wyniku rozwiązania wymienionego testu może posłużyć stworzeniu mapy osobistego lub profesjonalnego rozwoju. Profil MIDAS tworzony jest na podstawie opisu 25 umiejętności związanych z każdą z 8 inteligencji.
Rekrutacja i selekcja
Kogo należy zatrudnić na konkretne stanowisko?
Teoria IW może być wykorzystana do przeprowadzenia analizy zawodowej i stworzenia listy umiejętności wymaganej do efektywnego wykonywania pracy na danym stanowisku.
W przypadku większości wykonywanych zawodów, wymaganych jest kilka dobrze rozwiniętych sfer wraz z drugorzędnymi umiejętnościami. Dla przykładu, nie jest zaskakujące, że jeśli chcemy zatrudnić pracownika do taśmy montażowej, to szukamy osoby z dużymi umiejętnościami kinestetycznymi i przestrzennymi ponieważ ta praca wymaga wysokiego poziomu manualnej sprawności, zręczności i dobrej obserwacji. Natomiast szukając kierownika taśmy produkcyjnej, należałoby szukać osoby, nie wśród najlepszych pracowników taśmy produkcyjnej, lecz osób których mocną stroną jest sfera interpersonalna czy logiczno-matematyczna. Sukces niejednokrotnie zależy od połączenia wrodzonych umiejętności i konkretnych wymagań jakie niosą ze sobą poszczególne zadania.
Grupowy rozwój
W jaki sposób można zorganizować grupę pracowników aby współpracując ukończyli konkretne zadanie?
Bywa tak, że nie ma zbyt wielkiego wyboru jeśli chodzi o dobór pracowników, lecz jeśli jest taka szansa to należy podkreślić w jaki sposób silne strony Inteligencji Wielorakiej każdej z osób biorących udział w projekcie wpłyną na poprawę realizacji zadania.
W jaki sposób można zorganizować grupę pracowników aby współpracując ukończyli konkretne zadanie? Bywa tak, że nie ma zbyt wielkiego wyboru jeśli chodzi o dobór pracowników, lecz jeśli jest taka szansa to należy podkreślić w jaki sposób silne strony Inteligencji Wielorakiej każdej z osób biorących udział w projekcie wpłyną na poprawę realizacji zadania. Rozpoznanie unikalnych, mocnych stron każdego z członków projektu może promować pozytywny stosunek do pracy grupowej wśród wszystkich uczestników. Równocześnie wiedza każdej z osób dotyczących słabości i ograniczeń może zapobiec zatrzymaniu grupowego postępu.
Projekt grupowy może odnieść korzyści wykorzystując, na przykład, inteligencję wizualno-przestrzenną w celu wizualizacji ostatecznego rezultatu, stworzenia graficznej ilustracji i utrzymania koncentracji na „dużym obrazie”; inteligencję logiczno-matematyczną aby usprawnić organizację i sposób rozwiązywania problemów; inteligencję językową aby wspierać komunikację i interpretację oraz inteligencję interpersonalną aby motywować pozostałych uczestników projektu.
Rozwój umiejętności kierowniczych
Przyjęcie funkcji lidera oznacza, że inni ludzie będą Cię naśladować. Każdy z liderów ma unikalne podejście w sferze kierowania. Rozwijanie wewnętrznej umiejętności do kierowania jest kreatywnym procesem będącym mieszanką osobowości z umiejętnościami, których efektywny lider potrzebuje w celu osiągnięcia sukcesu. Można zarządzać innymi i ich inspirować tylko wtedy, gdy samemu udało się zwizualizować lepszą przyszłość dla siebie. Dobrzy liderzy są w stanie wyzwolić najlepsze cechy w innych osobach, a taka umiejętność wymaga wydobycia najlepszych cech u siebie. Efektywny manager musi posiadać wiele kompetencji, do najważniejszych należą dobrze rozwinięte kompetencje językowe, efektywność interpersonalna i zarządzanie intrapersonalne. Określenie profilu IW w kontekście codziennych obowiązków w pracy może być bardzo odkrywcze i wskazywać drogę do maksymalizacji sukcesów lub uleczenia deficytowych obszarów.
W jaki sposób można budować inteligencję ?
Ludzie powinni być świadomi własnych preferencji dotyczących uczenia, zwłaszcza tych, których zwykle nie wykorzystują. Aby być bardziej inteligentnym, należy wykorzystywać te rzadziej używane sfery jak również te preferowane. Najczęstsze i tradycyjne podejście do edukacji najlepiej można opisać jako „wybijanie słabości”. Nauczyciele uwielbiają takie podejście. Jeśli uczeń jest kiepski w dodawaniu, dostaje dodatkową pracę domową z matematyki. Podobnie sytuacja wygląda w miejscu pracy, gdzie managerowie i trenerzy spędzają ogromne ilości czasu i zasobów aby „wybić słabości”, a następnie zastanawiają się dlaczego rezultaty ich wysiłków są minimalne a pracownicy odchodzą zdemoralizowani i sfrustrowani. I choć konieczne jest wspieranie umiejętności, istnieje kilka różnych podejść do tej kwestii. Zamiast podejścia typu „wybijanie słabości” i odbywania co roku tych samych kursów szkoleniowych, dla tych samych ludzi z tymi samymi rezultatami, prawdziwą sztuką i wyzwaniem uczenia inspirowanego teorią Inteligencji Wielorakiej jest przekładanie trudnych kwestii danego zagadnienia wykorzystując najsilniejsze inteligencje uczącego się.
Wnioski
Istnieje wiele różnych obszarów, gdzie IW może być aplikowana w pracy czy życiu rodzinnym. Nawet po 20 latach od stworzenia teorii IW, wciąż się uczymy i odkrywamy. Jesteśmy ograniczeni jedynie przez własną wyobraźnię. Następne dwie inteligencje jakie zostały zaproponowane to egzystencjonalna i duchowa, które są aktualnie badane. Jednym z największych wyzwań to zmiana myślenia opartego na IQ, na myślenie inspirowane teorią IW. Celem długoterminowym jest dostrzeżenie tych nadrzędnych celów uczenia, narzędzi i technik przyswajanych od najmłodszych lat, aby młodzi ludzie rozpoczynający pracę byli nie tylko lepiej przygotowani na wymagania jakie stawia biznes i wciąż zmieniający się świat, ale by byli gotowi i chętni do kontynuowania nauki, mogli zaprezentować wysoki poziom cech przedsiębiorczości i umiejętności kierowniczych potrzebnych aby osiągnąć sukces. „Jeśli jedynym narzędziem jakie masz jest młotek, będziesz wszystko postrzegał jako gwóźdź”- Abraham Maslow.
Anthony Hall
Bibliografia:
1. Accelerated Learning System 2000- Activations
2. www.miresearch.org
3. www.masteritfaster.com
4. www.thevisionmatrix.com
5. www.quotationspage.com
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14