Imię i nazwisko:
Adres email:


W jaki sposób stworzyć własny profil Inteligencji Wielorakiej?


Rozpoznanie unikalnych, mocnych stron każdego z członków projektu może promować pozytywny stosunek do pracy grupowej wśród wszystkich uczestników. Równocześnie wiedza każdej z osób dotyczących słabości i ograniczeń może zapobiec zatrzymaniu grupowego postępu.


„Jeśli jedynym narzędziem jakie masz jest młotek, będziesz wszystko mpostrzegał jako gwóźdź”

                                                                                                                                             Abraham Maslow

Diagnoza IW

Istnieje wiele różnorodnych testów zamieszczonych w Internecie określających profil IW. Ich celem jest ustalenie słabych i mocnych stron w zakresie 8 inteligencji. Jednym z najbardziej obszernych i popartych wiedzą akademicką jest „Skala Szacowania Wielorakiej Inteligencji Rozwojowej”, lub inaczej MIDAS, stworzony przez amerykańskiego naukowca, Dr Brantona Shearer’a. Profil jaki można uzyskać w wyniku rozwiązania wymienionego testu może posłużyć stworzeniu mapy osobistego lub profesjonalnego rozwoju. Profil MIDAS tworzony jest na podstawie opisu 25 umiejętności związanych z każdą z 8 inteligencji.

Rekrutacja i selekcja


Kogo należy zatrudnić na konkretne stanowisko?

Teoria IW może być wykorzystana do przeprowadzenia analizy zawodowej i stworzenia listy umiejętności wymaganej do efektywnego wykonywania pracy na danym stanowisku.

W przypadku większości wykonywanych zawodów, wymaganych jest kilka dobrze rozwiniętych sfer wraz z drugorzędnymi umiejętnościami. Dla przykładu, nie jest zaskakujące, że jeśli chcemy zatrudnić pracownika do taśmy montażowej, to szukamy osoby z dużymi umiejętnościami kinestetycznymi i przestrzennymi ponieważ ta praca wymaga wysokiego poziomu manualnej sprawności, zręczności i dobrej obserwacji. Natomiast szukając kierownika taśmy produkcyjnej, należałoby szukać osoby, nie wśród najlepszych pracowników taśmy produkcyjnej, lecz osób których mocną stroną jest sfera interpersonalna czy logiczno-matematyczna. Sukces niejednokrotnie zależy od połączenia wrodzonych umiejętności i konkretnych wymagań jakie niosą ze sobą poszczególne zadania.

Grupowy rozwój

W jaki sposób można zorganizować grupę pracowników aby współpracując ukończyli konkretne zadanie?

Bywa tak, że nie ma zbyt wielkiego wyboru jeśli chodzi o dobór pracowników, lecz jeśli jest taka szansa to należy podkreślić w jaki sposób silne strony Inteligencji Wielorakiej każdej z osób biorących udział w projekcie wpłyną na poprawę realizacji zadania.

 

Grupowy rozwój

W jaki sposób można zorganizować grupę pracowników aby współpracując ukończyli konkretne zadanie? Bywa tak, że nie ma zbyt wielkiego wyboru jeśli chodzi o dobór pracowników, lecz jeśli jest taka szansa to należy podkreślić w jaki sposób silne strony Inteligencji Wielorakiej każdej z osób biorących udział w projekcie wpłyną na poprawę realizacji zadania. Rozpoznanie unikalnych, mocnych stron każdego z członków projektu może promować pozytywny stosunek do pracy grupowej wśród wszystkich uczestników. Równocześnie wiedza każdej z osób dotyczących słabości i ograniczeń może zapobiec zatrzymaniu grupowego postępu.
Projekt grupowy może odnieść korzyści wykorzystując, na przykład, inteligencję wizualno-przestrzenną w celu wizualizacji ostatecznego rezultatu, stworzenia graficznej ilustracji i utrzymania koncentracji na „dużym obrazie”; inteligencję logiczno-matematyczną aby usprawnić organizację i sposób rozwiązywania problemów; inteligencję językową aby wspierać komunikację i interpretację oraz inteligencję interpersonalną aby motywować pozostałych uczestników projektu.

Rozwój umiejętności kierowniczych

Przyjęcie funkcji lidera oznacza, że inni ludzie będą Cię naśladować. Każdy z liderów ma unikalne podejście w sferze kierowania. Rozwijanie wewnętrznej umiejętności do kierowania jest kreatywnym procesem będącym mieszanką osobowości z umiejętnościami, których efektywny lider potrzebuje w celu osiągnięcia sukcesu. Można zarządzać innymi i ich inspirować tylko wtedy, gdy samemu udało się zwizualizować lepszą przyszłość dla siebie. Dobrzy liderzy są w stanie wyzwolić najlepsze cechy w innych osobach, a taka umiejętność wymaga wydobycia najlepszych cech u siebie. Efektywny manager musi posiadać wiele kompetencji, do najważniejszych należą dobrze rozwinięte kompetencje językowe, efektywność interpersonalna i zarządzanie intrapersonalne. Określenie profilu IW w kontekście codziennych obowiązków w pracy może być bardzo odkrywcze i wskazywać drogę do maksymalizacji sukcesów lub uleczenia deficytowych obszarów.

W jaki sposób można budować inteligencję ?

Ludzie powinni być świadomi własnych preferencji dotyczących uczenia, zwłaszcza tych, których zwykle nie wykorzystują. Aby być bardziej inteligentnym, należy wykorzystywać te rzadziej używane sfery jak również te preferowane. Najczęstsze i tradycyjne podejście do edukacji najlepiej można opisać jako „wybijanie słabości”. Nauczyciele uwielbiają takie podejście. Jeśli uczeń jest kiepski w dodawaniu, dostaje dodatkową pracę domową z matematyki. Podobnie sytuacja wygląda w miejscu pracy, gdzie managerowie i trenerzy spędzają ogromne ilości czasu i zasobów aby „wybić słabości”, a następnie zastanawiają się dlaczego rezultaty ich wysiłków są minimalne a pracownicy odchodzą zdemoralizowani i sfrustrowani. I choć konieczne jest wspieranie umiejętności, istnieje kilka różnych podejść do tej kwestii. Zamiast podejścia typu „wybijanie słabości” i odbywania co roku tych samych kursów szkoleniowych, dla tych samych ludzi z tymi samymi rezultatami, prawdziwą sztuką i wyzwaniem uczenia inspirowanego teorią Inteligencji Wielorakiej jest przekładanie trudnych kwestii danego zagadnienia wykorzystując najsilniejsze inteligencje uczącego się.

Wnioski

Istnieje wiele różnych obszarów, gdzie IW może być aplikowana w pracy czy życiu rodzinnym. Nawet po 20 latach od stworzenia teorii IW, wciąż się uczymy i odkrywamy. Jesteśmy ograniczeni jedynie przez własną wyobraźnię. Następne dwie inteligencje jakie zostały zaproponowane to egzystencjonalna i duchowa, które są aktualnie badane. Jednym z największych wyzwań to zmiana myślenia opartego na IQ, na myślenie inspirowane teorią IW. Celem długoterminowym jest dostrzeżenie tych nadrzędnych celów uczenia, narzędzi i technik przyswajanych od najmłodszych lat, aby młodzi ludzie rozpoczynający pracę byli nie tylko lepiej przygotowani na wymagania jakie stawia biznes i wciąż zmieniający się świat, ale by byli gotowi i chętni do kontynuowania nauki, mogli zaprezentować wysoki poziom cech przedsiębiorczości i umiejętności kierowniczych potrzebnych aby osiągnąć sukces. „Jeśli jedynym narzędziem jakie masz jest młotek, będziesz wszystko postrzegał jako gwóźdź”- Abraham Maslow.


Anthony Hall


Bibliografia:
1. Accelerated Learning System 2000- Activations
2. www.miresearch.org
3. www.masteritfaster.com
4. www.thevisionmatrix.com
5. www.quotationspage.com

 

Styczeń 2008 - TRENDY
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej