Imię i nazwisko:
Adres email:


E-learning i multimedia w nauczaniu wczesnoszkolnym - dlaczego nie?


Aktualne tendencje we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych zmierzają również do integracji tych zajęć z technologią komputerową. Nową propozycją na zintegrowane zajęcia językowe są dołączane do podręczników płyty multimedialne, dające uczniom możliwość efektywnego i korzystnego spędzania czasu przed komputerem z wymiernymi korzyściami edukacyjnymi.



“The man who is educated is the man who knows how to learn.”
Człowiek wykształcony to ten, który wie, jak się uczyć.

                                                                                       Carl Rogers

Co to jest e-learning?


E-learning to sposób uczenia się, gdzie stroną przekazującą wiedzę jest komputer, zaś uczeń przyjmuje na siebie odpowiedzialność za proces uczenia się, decydując nie tylko o tempie przyswajania wiedzy, ale także o czasie jaki chce poświęcić na naukę, jak również częstotliwości korzystania z lekcji. Uczy się gospodarowania własnym czasem i obserwacji swoich postępów w nauce. E-learning jest więc techniką szkolenia wykorzystującą wszelkie dostępne media elektroniczne t.j. Internet, telewizję interaktywną czy CD-ROMy, której nie musi towarzyszyć obecność nauczyciela. Z tego też powodu, największą zaletą e-learningu wydaje się przeniesienie środka ciężkości w procesie dydaktycznym z nauczyciela na uczącego się. Czy e-learning okaże się lepszą techniką uczenia od tradycyjnych lekcji? Nie ma już odwrotu od ekspansji technologii komputerowych na rynkach całego świata, dlatego e-learning już teraz wydaje się być najskuteczniejszą drogą do szybkiego, efektywnego i niezależnego sposobu docierania do wiedzy i korzystania z jej zasobów. Ostatni czas pokazuje, że coraz więcej szkół i nauczycieli interesuje się wdrażaniem nowoczesnych technologii IT i korzystaniem z kursów w środowiskach e - learningowych oraz z multimedialnych materiałów edukacyjnych.

Angielski w nauczaniu zintegrowanym.

Według założeń Podstawy Programowej, pierwszy etap edukacji ma zapewnić uczniom „łagodne przejście od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Celem jego jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.” Kształcenie ma mieć charakter zintegrowany, a „zajęcia ułożone tak, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności”.

Sposoby realizacji programów nauczania języka obcego w większości szkół wpisały się już w zintegrowane obszary tematyczne. Nauczając języka obcego, większość nauczycieli stara się integrować tematykę i treści nauczania w obu językach. Wyrażając te same treści w obu językach (ojczystym i angielskim) uczniowie zauważają użyteczność i potrzebę komunikowania się w języku obcym, a nauka języka obcego staje się integralną częścią ich zajęć dydaktycznych w szkole.
 

Aktualne tendencje we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych zmierzają również do integracji tych zajęć z technologią komputerową. Nową propozycją na zintegrowane zajęcia językowe są dołączane do podręczników płyty multimedialne, dające uczniom możliwość efektywnego i korzystnego spędzania czasu przed komputerem z wymiernymi korzyściami edukacyjnymi. Założeniem nauczania języka obcego na etapie wczesnoszkolnym jest więc wielopłaszczyznowe, wielosensoryczne uczenie się poprzez działanie, odkrywanie i przyswajanie, w którym dużo miejsca zajmują gry i zabawy tak bliskie dzieciom, również te, w które można grać na komputerze. Poprzez rozwój nowoczesnych technologii komunikowania się, multimedialne materiały edukacyjne dają dzieciom szansę na doskonalenie umiejętności językowych nie tylko w szkole, ale również w domu. Integracja nauczania/uczenia się języka obcego z kształceniem informatycznym, pozwala na holistyczne (całościowe) podejście do nauczania wczesnoszkolnego kształtując w uczniach już od najmłodszych lat - nawyki samodzielności i niezależności.

Komputer na lekcjach języka angielskiego? Dlaczego nie?

Pojawienie się komputera i multimedialnych technologii informacyjnych w szkole, stworzyło nowe możliwości na wzbogacenie i uatrakcyjnienie warsztatu pracy nauczycieli języków obcych. Nowoczesne, multimedialne materiały edukacyjne dają nam nowe możliwości kształcenia i pracy z uczniami o zróżnicowanym poziomie językowym. Z tego t e ż powodu nauczyciele poszukujący coraz to nowszych rozwiązań i pomysłów na przeprowadzenie ciekawej, atrakcyjnej lekcji, próbują połączyć tradycyjne oddziaływania z nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi, które w znaczny sposób mogą pomóc i wpłynąć na uzyskanie trwałych i korzystnych dla ucznia efektów pracy. Zajęcia językowe uwzględniające technologie informacyjne w postaci odpowiednio dobranych multimedialnych programów komputerowych, czy też internetowych stron o przeznaczeniu edukacyjnym, mają szansę przynieść pozytywne i zadowalające efekty pracy z dziećmi przejawiającymi trudności w uczeniu się. Komputerowe programy multimedialne pełnią dodatkowo w edukacji językowej rolę emocjonalno-motywacyjną oraz poznawczokształcącą. Wywołują one nie tylko określone przeżycia intelektualne, ale również powodują wzruszenia, rozbudzają zaangażowanie, zaciekawienie i zainteresowanie materiałem nauczania.

Rozwijają w uczniach procesy percepcyjne, intelektualne i wykonawcze. Stanowią jednocześnie źródło informacji i narzędzie rozwoju intelektualnego. Za pomocą mediów można „ożywić” bajkę lub wielokrotnie, bez przymusu i pośpiechu odsłuchać i obejrzeć ulubioną piosenkę lub zagrać w grę. Dzięki odpowiednio przygotowanym multimedialnym piosenkom edukacyjnym, dzieci uczą się nowego słownictwa, nowych struktur oraz zwrotów przydatnych w codziennej komunikacji. Polecam zwłaszcza te programy, które proponują wersje KARAOKE piosenek edukacyjnych. Dzięki KARAOKE, uczeń może wypróbować nie tylko swoje nowo nabyte umiejętności językowe, ale także wypróbować swoje zdolności wokalne. KARAOKE jest również doskonałym materiałem na przygotowanie szkolnych przedstawień i festiwali.
What’s your name? Jak się nazywasz?
What’s your name?
Where do you live? Gdzie mieszkasz?
Where do you live?
How old are you? Ile masz lat?
How old are you?
What’s your favourite dish? Jakie jest twoje ulubione danie?
What’s your favourite dish?

²Fragment tekstu piosenki “What’s your name?” (Happy Words Multimedialny angielsko-polski słownik dla dzieci)

Nauka z multimediami ma zazwyczaj charakter zabawy w postaci układania puzzli, układanek, kolorowania rozmaitych rysunków, wyszukiwania różnic i szczegółów na obrazkach. To wszystko sprawia, że nauka przy komputerze staje się bardziej interesująca. Działania uwzględniające wykorzystanie edukacyjnych stron internetowych i multimedialnych środków dydaktycznych pomagają w ozwijaniu logicznego i twórczego myślenia, rozwijają spostrzegawczość i refleks oraz usprawniają funkcje wzrokowe i słuchowe często nieharmonijnie rozwijające się u dzieci dyslektycznych. Multimedia mogą być doskonałym narzędziem motywacyjnym, zachęcającym dzieci do zabawy z angielskimi słówkami nawet w wolnym czasie, który i tak najchętniej spędzają przed komputerem. Przykładem gotowym do wykorzystania od razu może być trwający właśnie konkurs organizowany przez Krajowe Stowarzyszenie Pomocy Szkole i BINGOeducation. Wystarczy odwiedzić stronę www.bingoeducation.com i kliknąć na przycisk ANIMALS, by zachęcić dziecko do wzięcia udziału w atrakcyjnym konkursie językowym opartym na wykorzystaniu prezentacji multimedialnej. Bez względu na to, czy uczeń weźmie udział w konkursie, czy też nie będzie mieć okazję poznania lub utrwaleniea słownictwa z kategorii tematycznej ANIMALS, zaznajamiając się z zabawnymi rymowankami w języku angielskim. Animacja, ruch, kolor i wzorce idealnej brytyjskiej wymowy przedstawionych treści sprawią, że dziecko będzie mogło poznawać język obcy w atrakcyjnej, bezstresowej formule, bawiąc się i ucząc jednocześnie. Nauczyciele, którzy chcieliby wykorzystać ten fragment multimedialnej prezentacji na lekcji języka angielskiego w klasach I-III, dodatkowo znajdą do wydruku handouty dla uczniów z ćwiczeniem w pisaniu zamieszczonych w prezentacji słów: http://www.bingoeducation. com/portal/pliki/animals.pdf

Wystarczy mieć dostęp do pracowni komputerowej lub być w posiadaniu 1 komputera i projektora multimedialnego w klasie, aby przedstawić prezentację multimedialną całej grupie dzieci jednocześnie. Cel prezentacji: Nauka i utrwalenie słownictwa o tematyce: ANIMALS Instrukcja: wejdź na portal www.bingoeducation.com (KONKURS)

Przedstaw dzieciom sposób korzystania z prezentacji ANIMALS, pokazując im funkcje poszczególnych przycisków nawigacyjnych lub pozwól im samodzielnie (intuicyjnie) poznać sposób obsługi programu. Klikając na postaci, usłyszysz instrukcję postępowania. Po samodzielnej (lub wspólnej) pracy uczniów z listą słów i rymowanek z kategorii ANIMALS, zachęć do prostego konkursu w klasie polegającego na zapamiętaniu przedstawionych w prezentacji rymowanek, np. nauczyciel wymienia nazwę zwierzątka z listy, a uczeń który pamięta rymowankę ilustrującą to słowo, zgłasza się do odpowiedzi, aby ją powtórzyć. Można wprowadzić zasadę, że: Kto zapamięta co najmniej 5 rymowanek, zdobywa punkt.
LISTA SŁÓW I RYMOWANEK:
BIRD - a bird and a word
CAT - a cat in a hat
CHICKEN - a chicken in a kitchen
COW - This cow says “wow!”
CROCODILE - a crocodile with a big smile
DOG - a dog with a hedgehog
DUCK - a duck driving a truck
ELEPHANT - an elephant in a restaurant
FISH (1) - My dish is a fish.
FROG - a frog sitting on a dog
GIRAFFE - This giraffe can laugh.
GOAT - a goat in a coat
HIPPO - a hippo in a window
HORSE - Of course, my horse!
LIZARD - a lizard and a wizard
MICE (2) - these mice like to exercise
MONKEY - a monkey in the country
MOUSE - a mouse in a doll’s house
SHEEP (1) - This sheep is cheap.
SHEEP (2) - These sheep are asleep.
SNAKE - a snake with a toothache
SPIDER - a spider eating bread and butter
TAIL - This whale has got a big tail.
TIGER - a tiger playing chess with a spider?

W podobny sposób uczniowie mogą bawić się w parach. Jeden uczeń wymienia słowo z listy, drugi mówi głośno rymowankę. Następnie zamieniają się rolami. Można również zaproponować uczniom zabawę w rozbudowywanie przedstawionych rymowanek na zasadzie dodawania do nich kolejnych słów, np.:
CAT a cat in a big hat / a cat in a big, red hat / a cat in a big,
red hat with a mouse sitting on the top of the hat (itp.)
Na zajęciach zintegrowanych, nauczyciel może zachęcić uczniów do ułożenia krótkich historyjek w języku polskim, w których uczniowie przedstawią wymyślone przez siebie przygody zwierzątek przedstawionych w angielskich rymowankach. Dzięki rymowankom przedstawionym w prezentacji, dzieci mogą w znacznym stopniu wzbogacić swoje słownictwo z tematyki ANIMALS, bawiąc się jednocześnie i ćwicząc pamięć.

Proponowany na stronie www.bingoeducation.com KONKURS, polegający na przygotowaniu książeczki z rymowankami o zwierzątkach i rysunkami własnego autorstwa, może być propozycją na zintegrowane zajęcia plastyczne z językiem angielskim Korzyści wynikające z wykorzystania komputera na lekcjach języka obcego pomaga uczniom rozwijać:
• poczucie odpowiedzialności za proces uczenia się
• wzmacnia poczucie własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe
• uczy organizowania pracy własnej i gospodarowania czasem
• zapewnia kontakt z językiem obcym w formie zabawowej, stymulującej proste wypowiedzi ustne
• uruchamia naturalny potencjał zdolności naśladowczych w kierunku ustnej komunikacji
• wzbudza i umacnia motywację do nauki języka obcego
• podnosi atrakcyjność zajęć lekcyjnych w szkole.

Wykonując atrakcyjne ćwiczenia językowe przy komputerze, dziecko osłuchuje się z naturalnym brzmieniem języka obcego, a bawiąc się przy tym dobrze, zapamiętuje nowe zwroty i wyrażenia! Multimedialne lekcje przy komputerze pozwalają również na uczestniczenie w lekcji języka angielskiego w domu, bez konieczności dojeżdżania na dodatkowe zajęcia do oddalonych miejsc. Pozwalają na dostosowanie zajęć językowych w domu do możliwości czasowych dziecka, jak również jego opiekunów. Multimedialne programy edukacyjne sprawiają, że angielskiego przy komputerze może uczyć się cała rodzina! Zachęcam więc wszystkich nauczycieli, rodziców i dzieci do wspólnej nauki języka angielskiego z multimedialnymi piosenkami, historyjkami i grami językowymi!

Powodzenia! Good luck!


Anna Wieczorek


BIBLIOGRAFIA:
1) Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego
2)SUPER ENGLISH HAPPY WORDS Multimedialny angielsko- polski słownik dla dzieci (BINGOeducation/WiedzaNet 2007)


 

Styczeń 2008 - TRENDY
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej