Młodzież w trzech odsłonach, część trzecia
Badani przytłaczającą większością głosów (85%) wypowiedzieli się za powołaniem Szczecińskiego Parlamentu Uczniowskiego (SPU). W tworzenie tej struktury chce się osobiście zaangażować aż 70% uczniów uczestniczących w autorskich warsztatach edukacyjnych prowadzonych przeze mnie w Szczecinie,w roku szkolnym 2007/2008. Respondenci (80%) są zdania, że parlament taki jest bardzo potrzebny młodzieży.
Wizja szczecińskiego parlamentu uczniowskiego
1. struktura parlamentu
Parlament winien składać się z trzech klubów reprezentujących przedstawicieli szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Kluby te powinny ze sobą współdziałać w celu wypracowania wspólnego stanowiska w najważniejszych dla młodzieży sprawach. Każdą szkołę powinno reprezentować 2-3 uczniów (68% wypowiedzi). Prezydium SPU powinno się składać z 6-11 osób (80% odpowiedzi), zaś kadencja pracy parlamentarzysty ma wynosić 1-2 lata (95% wypowiedzi).
Zapytałem uczniów, jakimi sprawami (problemami) powinien zająć się przyszły Parlament. Zdaniem młodzieży istnieje kilka najważniejszych obszarów tematycznych. Oto one:
2.1.współpraca z władzami samorządowymi i oświatowymi, wnioskowanie do nich w kwestiach:
»» organizacji kształcenia
»» systemu oceniania
»» zapobiegania i ograniczania agresji i przemocy
»» rozwoju bazy szkolnej
»» tworzenia i finansowania kół zainteresowań,
2.2. współpraca z nauczycielami i dyrektorami szkół,
2.3. tworzenie w szkołach zespołów pomocy i grup wsparcia,
2.4. doskonalenie umiejętności interpersonalnych, rozwijanie kultury osobistej uczniów.
2.5. nauka demokracji.
Przedstawione powyżej tematy i zagadnienia układają się w swoisty Program Działania, który stanowi integralny składnik wizji Szczecińskiego Parlamentu Uczniowskiego.
3. umiejętności i kompetencje młodego parlamentarzysty
Wypowiadając się na temat umiejętności najważniejszych w pracy młodego parlamentarzysty, młodzież najczęściej wymieniała:
»» komunikatywność, umiejętność rozmowy i współpracy, przekonywania i negocjowania,
»» zaangażowanie, aktywność, fachowość, pomysłowość,
»» odpowiedzialność, solidność, punktualność,
»» prawdomówność, mądrość i rozsądek,
»» samodzielność i charyzma,
»» otwartość na innych, chęć czynienia dobra.
Rozpoczynając nowy cykl zajęć w roku szkolnym 2007/2008, zapytałem uczniów, czego chcieliby się nauczyć na moich warsztatach dla samorządów uczniowskich. Propozycje młodych ludzi ogniskowały się wokół takich tematów jak:
Nauka odpowiedzialnego działania:
»» podejmowania mądrych decyzji, radzenia sobie ze stresem, sztuka autoprezentacji, rozwijanie umiejętności dyskutowania, przekonywania do swoich racji i przemawiania,
»» opanowanie sztuki asertywnego zachowania, efektywnego komunikowania się i współpracy, z uczniami i dorosłymi, a także organizowania imprez, wycieczek i czasu wolnego,
»» rozwijania samorządności w szkołach oraz wykorzystania podstaw psychologii w życiu codziennym.
Ponad 90% badanych uznało, że systematyczna praca z uczniami powinna ich przygotować do roli parlamentarzysty. Uczniowie wyrazili w ten sposób swój szacunek dla profesjonalizmu w działalności społecznej.
4. aspiracje uczniów
Jedynie 30% ankietowanych wyklucza możliwość zostania w przyszłości prawdziwymi parlamentarzystami, natomiast ponad 60% badanych dopuszcza taką możliwość – dając pośrednio wyraz swoim społecznym aspiracjom. Na pytanie skierowane do uczestników warsztatów, czy uważają się za osoby szczególnie uzdolnione – 60% ankietowanych udzieliło odpowiedzi pozytywnej, a tylko 10% ankietowanych odpowiedziało negatywnie; pozostałych 30% wybrało odpowiedź „nie wiem”.
Można przypuszczać, że większość młodych ludzi ceni i afirmuje siebie samych oraz jest pozytywnie nastawiona do innych i świata.
5. opinia badanych o sejmie RP
Prawie wszyscy ankietowani (95%) przyznali, że SEJM RP mógłby pracować dużo lepiej, wyglądać o wiele korzystniej oraz być instytucją profesjonalną złożoną z ludzi kompetentnych, gdyby posłowie kończyli specjalną uczelnię (taką opinię wyraziło 76% uczniów) i odbywali systematyczne szkolenia profesjonalne (95% wypowiedzi akceptujących).
Wszyscy badani uczniowie uznali, że można mieć dużą wiedzę prawniczą lub ekonomiczną, a mimo to być bardzo złym posłem. W pracy parlamentarzysty – zdaniem badanych – konieczna jest głęboka wiedza ogólna, znajomość podstaw psychologii, prawdziwe zaangażowanie i poświęcenie dla dobra ogółu, a także dobry charakter człowieka i jego kultura osobista.
6. marzenie młodych ludzi
Poszukując źródeł inspiracji do własnych działań, młodzież (95% badanych) wyraziła chęć odwiedzenia SEJMU RP. Tyle samo uczniów chce, aby w wyjeździe do Warszawy towarzyszyli im opiekunowie samorządu uczniowskiego. Uczniowie (70% ankietowanych) uznali, że wizyta taka rozbudzi ich wyobraźnię i pomoże w realizacji pomysłu powołania w Szczecinie pierwszego w historii tego miasta Parlamentu Uczniowskiego.
Zakończenie
Przedstawione w niniejszym opracowaniu rozważania stanowią zaproszenie do dalszych pogłębionych analiz. Reforma systemu edukacji w dotychczasowym swym kształcie nie wytrzymuje próby czasu - o czym świadczą głosy krytyczne rodziców, nauczycieli i uczniów. Prawdziwi reformatorzy zawsze są gotowi do zrewidowania i udoskonalenia rozwiązań, które nie sprawdzają się w praktyce.
Michał Józef Kawecki
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14