Straight edge
Warto zastanowić się, czy w skali problemów związanych z nikotynizmem, alkoholizmem, narkomanią młodzieży niektóre podkultury nie spełniają roli profilaktycznej?
Dorastanie to trudny wiek dla dziecka i jego otoczenia. Wśród młodych ludzi dominuje kult młodości, zdrowia i urody, imprezowy styl życia. Młodzież nie ma poczucia
W tym czasie ważny staje się kolega, rówieśnik oraz potrzeba przynależności do grupy rówieśniczej- włączanie się w społeczność. Daje to młodemu człowiekowi poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia. Jednocześnie potrzeba bycia w grupie nie przekreśla potrzeby indywidualności. Młodemu człowiekowi zależy na odkryciu przed światem swej niepowtarzalności, wyjątkowości.
W okresie dorastania i kształtowania własnej tożsamości młode osoby zaczynają poszukiwać odpowiedzi na wiele nurtujących je pytań, coraz częściej zaczynają manifestować sprzeciw wobec zastanym formom życia zbiorowego i tworzyć własne koncepcje widzenia rzeczywistości: „w okresie dynamicznych przeobrażeń życia społecznego i kultury, obserwujemy u dorastającej młodzieży wiele krytycyzmu wobec zastanych wzorów osobowych, dążenie do manifestacji odmiennych stanowisk, poglądów, systemów wartości. Krytycyzm ten przejawia się w różnych formach negacji, czasem protestu przeciw porządkowi społecznemu, który wytworzyła techniczna cywilizacja” [R. Wroczyński 1979, s. 191-195].
Istnieją nurty propagujące zdrowy styl życia - jednym z nich jest STRAIGHT EDGE, powstały w Stanach Zjednoczonych na początku lat 80. Koncepcja tego nurtu sprowadza się do trzech postawowych zasad: nie pić, nie palić, nie mieć przypadkowych kontaktów seksualnych.
Wszystko razem wywołuje u młodzieży pesymistyczną wizję świata, brak zaufania do dorosłych, pogardę dla ich złudzeń i przestarzałych poglądów” [ J. Szczepański 1980, s. 159- 189]. Okres adolescencji, a co z tym związane, potrzeba bycia kimś wyjątkowym, otwartość na innych oraz poszukiwanie ideologii jako zwartego systemu poglądów o świecie i ludziach, w szczególny sposób mogą popychać młodych ludzi do interesowania się nowymi ruchami i podkulturami młodzieżowymi.
Według R. Dyonizaka podkultura pojawia się wtedy, gdy: „wiele jednostek ma podobne problemy i gdy na gruncie wspólnych zainteresowań i dążeń powstają dość trwałe więzi między rówieśnikami, którzy tworzą im tylko odpowiadające i ich tylko obowiązujące normy, wartości i wzory, to pewna całość tych norm, wartości i wzorów stanowi podkulturę określonej zbiorowości- ”[R. Dyonizak 1965, s. 12]. Każda podkultura charakteryzuje się:
1. Poczuciem przynależności jej członków,
2. Z asadą odrębności,
3. Wspólnymi wartościami i normami,
4. Wewnętrzną organizacją grupy.
Podkultura może wiązać się z patologią społeczną, nieprzystosowaniem czy z nierespektowaniem obowiązujących norm. Tymczasem istnieją nurty propagujące zdrowy styl życia. Jednym z nich jest ruch Straight Edge. Powstał on w Stanach Zjednoczonych na początku lat 80 XX wieku. Za ojca tego nurtu uważa się zespół Minor Threat, jednak za pierwszy zespół przyjmuje się The Teen Idles. Koncepcja tego ruchu sprowadza się do trzech zasad: Nie pić, Nie palić, Nie mieć przypadkowych kontaktów seksualnych.
Niektóre osoby należące do tego ruchu malują sobie krzyże na zewnętrznej stronie dłoni. To wynika z tego, iż niegdyś w USA osobom niepełnoletnim na koncertach stawiano taki symbol jako znak, że tej osobie nie można sprzedać alkoholu. Warto więc zastanowić się, czy w skali problemów związanych z nałogami młodzieży niektóre podkultury nie spełniają roli profilaktycznej? Uczestnictwo w SE może spełniać pewne funkcje:
• pogłębia wiedzę,
• uczy współżycia i współpracy w grupie,
• zaspokaja potrzebę więzi z rówieśnikami,
• daje poczucie bezpieczeństwa.
Ten przykład ruchu młodzieżowego pokazuje, iż może on stać się szansą rozwoju dla młodego człowieka. Może być pewnym alternatywnym sposobem patrzenia na świat bez używek i rozwiązłości seksualnej, pewnym pozytywnym nurtem w codzienności pełnej pułapek i zagrożeń.
dr Katarzyna Wasilewska
Doktor w zakresie pedagogiki, pracuje w Kujawsko- Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy. Zainteresowania naukowe koncentrują się na problemach współczesnej młodzieży, a zwłaszcza na zachowaniach dewiacyjnych i patologicznych młodzieży szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem niebezpieczeństwa uzależnienia.
BIBLIOGRAFIA
1. Dyonizak R.: Młodzieżowa podkultura, Warszawa 1965.
2. Strelau J. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3, Gdańsk 2000.
3. Szczepański J.: Sprawy ludzkie, Warszawa 1980.
4. Wroczyński R.: Pedagogika społeczna, Warszawa 1979.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14